Przyszłość biznesu leży w chmurze czyli relacja z III kongresu "Biznes to Rozmowy"
Gościem specjalnym podczas III Kongresu "Biznes to rozmowy" była Randi Zuckerberg - prywatnie siostra założyciela Facebooka, która przez ponad 6 lat pracowała w tym największym serwisie społecznościowym świata i która aktualnie prowadzi własny biznes oparty na ekosystemie Facebooka.
Szczerze mówiąc, byłem trochę zawiedziony tym, co zaprezentowała Randi Zuckerberg w Warszawie. Oczekiwałem porywającej prezentacji ze smaczkami związanymi z pracą ze swoim bratem, a otrzymałem informacje dla mnie oczywiste, czyli sposoby promocji biznesu na Facebooku wykorzystując oferowane przez serwis narzędzia i możliwości. Trzeba jednak zwrócić uwagę do kogo była kierowana ta prezentacja – do właścicieli i menedżerów wyższego szczebla, którzy prawdopodobnie byli zadowoleni z jakości prezentacji pani Zuckerberg. Na szczęście odbywające się w trakcie kongresu debaty i prezentacje rekompensowały ten skromny wykład Randi Zuckerberg.
Randi zaprezentowała 10 wskazówek dotyczących komunikacji marki na Facebooku. Wszystko to już dawno zadebiutowało w sieci a na branżowych blogach w Polsce znajdziemy dogłębne opisy czy studium przypadku związane z tymi wskazówkami. Crowdsourcing, rozdawnictwo czy radzenie sobie w kryzysie, czy organizacja tzw. landing page – to wszystko znamy od dawna.
Trochę lepiej Zuckerberg prezentowała się w sesji pytań i odpowiedzi. Nie obyło się oczywiście bez pytań o prywatność i anonimowość. I tu Randi wyraźnie zaznaczyła, że wszystko jest zależne od użytkowników i to oni decydują co i komu udostępniają.
Kongess Netii „Biznes to Rozmowy” zdecydowanie ratowały dwie debaty prowadzone przez Romana Młodkowskiego. Pierwsza dotyczyła „chmury”; druga tego, czy można jeszcze dziś rozdzielić realną rzeczywistość od wirtualnego świata.
Jeden z uczestników debaty świetnie ujął ideę chmury nawiązując do początków bankowości i tego, co jest aktualnie możliwe. Przed erą banków ludzie przewozili majątek z jednego kontynentu na drugi, a bezpieczeństwo posiadanego majątku było dość wątpliwe. Później można było wpłacić w baku pewną sumę pieniędzy i odebrać w innym miejscu bez fizycznego przemieszczania się gotówki. Teraz zdecydowaną większość obrotu dużymi kwotami pieniędzmi dokonujemy jedynie poprzez wirtualny zapis zdematerializowanego pieniądza.
Podobnie jest dziś z chmurą, chociaż jak celnie zauważyli uczestniczy debaty na kongresie Netii – ciągle czekamy na rozwój urządzeń wykorzystujących chmurę w odpowiednio dobry sposób. Smartfony, tablety i komputery osobiste muszą szybko się rozwijać, mieć szybsze procesory i układy graficzne, ponieważ wciąż wąskim gardłem przy globalnej ekspansji „cloud computingu” jest prędkość połączeń internetowych.
Druga debata podczas „Biznes to rozmowy” była dyskusją o tym, jak bardzo rzeczywistość łączy się dziś ze światem wirtualnym. Sam nie wiem czy jeszcze możemy wytaczać takie granicę. Dziś komunikacja, zakupy, biznes i wiele innych dziedzin naszego życia jest bardzo ograniczona bez internetu. Granica między tymi dwoma światami już praktycznie nie istnieje i to przeświadczenie będzie się tylko pogłębiać w najbliższych latach.
Na uwagę zasługiwała również prezentacja Radka Zaleskiego z Gazeta.pl zatytułowana "Komunikacja w internecie- fakty i mity". Zaleski nie mówił o rzeczach niezwykłych dla osoby czującej się w social mediach jak przysłowiowa ryba w wodzie, ale udało mu się zrobić przy okazji mały show. W kilkanaście minut zawarł cały sens idei serwisów społecznościowych - dziś każdy może, chociażby dzięki Twitterowi, przynajmniej przez chwilę poczuć się dziennikarzem cytowanym przez cały świat. Dla biznesu ma to szczególne znaczenie jeśli chodzi o wizerunek marki. Nigdy marketing szeptany nie miał takiego wydźwięku jak teraz – dowodził Zaleski.
Ciekawa była również prezentacja Olgierda Wojtasa z Google, który pokazał na kilku przykładach jak działa Google Trends. Osoby korzystające z Adwords zapewne narzędzie to doskonale znają. Prowadzący pokusił się o pokazanie tego rozwiązania na bardzo życiowych przykładach wraz z sondowaniem wyników wyborczych.
III kongres „Biznes to Rozmowy” zaliczam do udanych. Warto jednak pamiętać do kogo takie imprezy są adresowane. Osoby czujące się świetnie w tematyce mediów społecznościowych mogły czuć się zawiedzione, gdyż nic co zostało powiedziane podczas kongresu Netii nie było nadzwyczajnie nowe. Ważne jednak, że nacisk w dzisiejszym biznesie kierowany jest na działania w internetowej chmurze, a także komunikację za pomocą serwisów społecznościowych. To jeszcze rok temu nie było wcale takie oczywiste.