REKLAMA

3,8 mln zł - tyle warty jest PR, który iPad już dostał w polskiej prasie

Wiedziałem, że było sporo, ale nie sądziłem, że aż tyle - od 27 stycznia do 24 marca 2010 r. w prasie polskiej pojawiło się aż 109 artykułów wzmiankujących nazwę nieobecnego jeszcze na rynku gadżetu Apple'a - iPada. Reklamowa wartość tych publikacji to prawie 4 miliony złotych!*

3,8 mln zł – tyle warty jest PR, który iPad już dostał w polskiej prasie
REKLAMA

Postanowiłem policzyć ile publikacji na temat iPada pojawiło się w polskiej prasie od keynote Apple'a, kiedy to po raz pierwszy świat poznał jego nazwę. W ciągu niecałych dwóch miesięcy aż 109 artykułów wzmiankowało tablet Apple'a, w tym 35 w tytule. Najczęściej o iPadzie pisał dziennik "Polska The Times" - aż 18 razy. Ten dziennik popisał się również najbardziej spektakularnym do tej pory przekazem na temat iPada - 28 stycznia tzw. jedynka "Polski" (czyli pierwsza strona) była wystylizowana na tablet Apple'a. W tym samym numerze informacje o iPadzie można było znaleźć na trzech stronach dziennika. Dwucyfrowym wynikiem artykułów wzmiankujących iPada może pochwalić się również inny dziennik - "Rzeczpospolita" (11 publikacji). Na najniższym stopniu podium uplasował się magazyn "ComputerWorld" z 7 publikacjami.

REKLAMA

Pozostała lista gazet wzmiankujących iPada co najmniej dwukrotnie przedstawia się następująco:

REKLAMA

Express Ilustrowany - 6
Dziennik Gazeta Prawna - 5
Mobile Internet - 5
CD Action - 4
Chip - 4
Echo Miasta - 4
Gazeta Wyborcza - 4
Press - 3
Wprost - 3
Komputer Świat Ekspert - 2
Logo - 2
Marketing w Praktyce - 2
Newsweek - 2
Parkiet - 2
PC World - 2
Express Bydgoski - 2
Mobility - 2
T3 - 2

Jeśli ponad 100 publikacji na temat iPada, którego nikt w Polsce na własne oczy nie widział, który nie wiadomo kiedy będzie dostępny dla polskiego konsumenta i nie wiadomo po jakiej cenie, nie zrobiło na Was wrażenia, to co powiecie na to, że wartość reklamowa tychże publikacji to 3,8 miliona złoty. Tyle musiałby zapłacić Apple, aby umieścić w polskich tytułach reklamy iPada na przestrzeniach wygenerowanych przez te teksty. Wartość tę w praktyce public relations nazywa się AVE (advertising value equivalent), czyli ekwiwalentem reklamowym. Oczywiście można powiedzieć, że jedynie część z tych tekstów (ok. 40) poświęcona była w całości prezentacji iPada; pozostałe teksty jedynie go wzmiankowały, niejednokrotnie traktując o czymś zupełnie innym niż tablet. Jeśli więc zawęzimy pole jedynie do faktycznego miejsca zajętego przez reprezentacje słowne i graficzne iPada, to efektywny ekwiwalent reklamowy wyniósł niecałe pół miliona złoty.

* estymacje na podstawie danych Instytutu Monitorowania Mediów

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA