AdMob, czyli Google zarobi na iPhone
Rynek reklamy mobilnej może i dopiero raczkuje, ale to nie przeszkadza Wielkiemu Bratu internetu - Google'owi - wydać na jego głównego gracza trzy czwarte miliarda dolarów. Dzięki kupnie AdMob, Google będzie kontrolował sprzedaż reklam w? iPhone.
Jeśli ktoś ma jeszcze wątpliwości co do znaczenia wczorajszej informacji o zakupie wiodącego sprzedawcy reklam na urządzenia mobilne przez Google'a, nie powinien ich mieć jak dowie się, że to trzecie największe w historii przejęcie Google, po DoubleClick w 2008 r. (1,3 miliarda dolarów) i YouTube w 2006 r. (1,65 mld). To dobrze obrazuje fakt jaki potencjał ma rynek reklamy mobilnej, mimo, iż aktualne liczby nie powalają - 160 milionów dolarów w zeszłym roku wobec 23 miliardów dolarów rynku reklamy w internecie. Potencjał ma jednak ten rynek ogromny, co przede wszystkim związane jest z technologią AR (augmented reality), która szturmem wdziera się na urządzenia przenośne.
Wywołania mobilnych reklam w sieci AdMob rosną z roku na rok w szybkim tempie. W styczniu 2008 r. było to "zaledwie" 2,5 miliarda wyświetleń reklam na urządzeniach mobilnych, a we wrześniu 2009 r. już 10,2 miliarda. Najpopularniejszym urządzeniem mobilnym na świecie do przeglądania internetu jest? iPhone. Nie może więc dziwić fakt, że ? wszystkich wywołań reklam w największej na świecie sieci AdMob generowanych jest właśnie przez smartfon Apple. Co to oznacza? Ni mniej ni więcej to, że przejmując AdMob, Google zarobi na reklamach wyświetlanych na urządzeniu konkurenta!
Oczywiście to tylko część prawdy, gdyż Google inwestuje przede wszystkim w rozwój własnej platformy mobilnej Android. W ostatnim czasie przedstawiono nową wersję tego mobilnego systemu operacyjnego - Android 2.0. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, które wykorzystują system Google'a, włącznie z nowym iPhone-killerem - Motorolą Droid. Analitycy prześcigają się w przewidywaniach podboju rynku mobilnego przez Google twierdząc, że za kilka lat będzie to bezdyskusyjny lider ilościowy na rynku telefonów komórkowych. Dlatego inwestycja w AdMob wydaje się realizacją strategii rozwoju organicznego właśnie na rynku mobilnym.
AdMob powstał w 2006 roku założony przez studenta Uniwersytetu w Pensylwanii - Omara Hamoui'ego. Dotychczas jego firma pozyskała 47 milionów dolarów kapitału od Sequoia Capital, Accel Partners i innych inwestorów. Aktualnie zatrudnia około 140 pracowników.
Google chce sfinalizować transakcję w ciągu najbliższych miesięcy. Musi jeszcze uzyskać zgodę regulatora rynku.