Starbucks w Polsce - co na to Polacy
Po Świętach Wielkanocnych wreszcie pojawi się na warszawskim Nowym Świecie pierwsza w Polsce kawiarnia Starbucks. Czy potęga marketingowa tej marki zdobędzie serca i portfele Polaków?
Do Polski markę Starbucks sprowadziła spółka Amrest, która zarządza u nas między innymi takimi sieciami jak: Pizza Hut, KFC czy Burger King. Starbucks powalczy na naszym rynku z mocno zakorzenionymi Coffee Heaven, Cafe Nescafe oraz Empi Cafe oferując szeroką ofertę kaw oraz deserów.
Na świecie działa już prawie 16 tysięcy lokali Starbucks w 48 krajach. W ostatnim kryzysowym czasie blask gwiazdy został nieco przyćmiony kłopotami finansowymi. Amerykański zarząd spółki zamknął 600 punktów w Stanach Zjednoczonych zwalniając 12 tysięcy osób. Niemniej jednak przypadek Starbucksa przedstawiany jest w szkołach marketingu jako przykład globalnej marki, która stawiana jest za wzór poprawnego prowadzenia.
Magię marki Starbucks budowano przez całe lata. Od zawsze klient traktowany jest w tych restauracjach jak dobry znajomy. Kelnerzy instruowani są, aby zwracać się do klientów po imieniu, pytać co słychać i doradzać w wyborze kawy, czekolady czy deseru. W Starbucks po prostu przyjemnie się spędza czas, a firma ciągle przygotowuje dla swoich klientów nowe atrakcje. A to przygotuje cross-promocję z Unileverem, a to z PespiCo, a to z Apple.
Przez lata Starbucks wyrobił sobie postrzeganie niezwykle prężnej, ciągle na czasie marki, z którą bez obciachu pokazuje się każde nowe pokolenie klientów. Uczniowie pijają w nich czekolady i zajadają się deserami, studenci delektują się cappuccino, a zabiegani menedżerowie spędzają w nich tzw. brunche.
Z taką marką po drodze Apple, która lubi pławić się w pozytywnych skojarzeniach. Apple i Starbucks często przygotowują wspólne promocje - a to darmowy Internet dla posiadaczy komputerów Apple, a to specjalna wersja iTunes Wi-Fi Music Store na iPhone i iPod touch, gdzie, między innymi, można sprawdzić (i kupić oczywiście) jaka piosenka jest aktualnie odtwarzana w restauracji, a to w końcu specjalne promocyjne vouchery iTunes obrandowane Starbucksem.
W Polsce Starbucks będzie konkurował darmowym Internetem dla wszystkich klientów. Średni koszt kubka kawy ma oscylować wokół 10 złoty, czyli nie będzie zbytnio odbiegać od cen konkurencji. Polski rynek kawiarni szacowany jest na 2,5 miliarda zł i jest to bardzo łakomy kąsek dla graczy. Panuje przekonanie, że rynek ten jest na bardzo szybkiej fali wznoszącej i jest wiele miejsca do zagospodarowania przez globalne marki.
Otwartym pozostaje pytanie, czy polscy konsumenci, którzy nie znają bagażu doświadczeń marki Starbucks odkryją w niej coś więcej niż tylko kolejną sieć kawiarni. Nie raz w Polsce okazywało się, że lokalni konsumenci niekoniecznie zachwycają się tym, czym czarowany jest cały świat od lat. Należy również pamiętać, że Nowy Świat w Warszawie to nie jest reprezentatywne miejsce dla naszego kraju. Dla wielu konsumentów w Lublinie, Rzeszowie, Bydgoszczy, czy Gliwicach 10 złoty to czasami więcej niż dzienny budżet.