Oto etui ze skóry. Ludzkiej skóry. Można ją nawet opalić
Etui "Skincase" będzie opalać się razem z tobą. Brytyjski operator O2 oraz projektant Marc Teyssier stworzyli unikalne etui na smartfon, które imituje ludzką skórę - w tym zmienia kolor pod wpływem promieni słonecznych, wizualizując ich szkodliwość dla człowieka.

Etui na telefony komórkowe od dawna zaskakują różnorodnością kształtów, wzorów i materiałów, od klasycznego silikonu, plastiku po egzotyczne skóry czy nawet beton. Ale czy ktokolwiek słyszał o etui z ludzkiej skóry?
Zaraz, co? Tak, dobrze czytasz: etui z ludzkiej skóry. Powstało w szczytnym celu
Brytyjski operator komórkowy O2, we współpracy z badaczem i technologiem kreatywnym Marcem Teyssierem, poszedł o krok dalej, prezentując coś, co z pewnością wywoła dyskusję: "Skincase" - etui imitujące ludzką skórę. To niezwykłe akcesorium ma pełnić funkcję przypomnienia o ochronie przeciwsłonecznej, reagując na promieniowanie UV.
Stworzone z syntetycznej skóry i pigmentowane specjalnymi kompozytami, które reagują na światło UV, etui "Skincase" zmienia kolor, symulując "oparzenie" pod wpływem promieni słonecznych. Marc Teyssier, twórca projektu, wykorzystał zaawansowane techniki produkcji, łącząc druk 3D z elastycznym filamentem oraz odlewanie silikonu z ręcznym modelowaniem, inspirowanym branżą efektów specjalnych. Powierzchnia etui, opracowana na podstawie badań dermatologicznych, ma naśladować realne skutki nadmiernej ekspozycji skóry na słońce, sprawiając, że niewidzialne dotąd efekty promieniowania ultrafioletowego stają się namacalne i wizualnie uderzające.

Nie jest to pierwszy eksperyment Teyssiera z ludzką skórą na obudowie smartfona. Już w 2019 r. naukowiec stworzył sztuczną skórę, którą można przykleić do telefonu komórkowego. W wypowiedzi dla magazynu New Scientist przyznał, że po prostu chciał "szczypać swój telefon", więc stworzył akcesorium do telefonu komórkowego, które mogło wyczuwać dotyk człowieka, a nawet odwzajemniać to uczucie.
Projekt został wsparty przez Brytyjską Fundację Skóry, podkreślając jego potencjał w podnoszeniu świadomości na temat rosnącej liczby diagnoz raka skóry. Dr Emma Wedgeworth, dermatolog z British Skin Foundation, zaznacza, że pięć oparzeń słonecznych w ciągu życia ponad dwukrotnie zwiększa ryzyko zachorowania na czerniaka, najpoważniejszy typ raka skóry.
Etui "Skincase" nie jest obecnie dostępne w regularnej sprzedaży detalicznej. Zamiast tego, O2 obecnie organizuje konkurs, w którym można wygrać etui, odpowiadając na pytanie i przesyłając odpowiedź na skrzynkę e-mail operatora.
Polacy chętnie kupują kremy z filtrem, trochę rzadziej je stosują
W ubiegłym roku agencja Danae - na zlecenie Allegro - przeprowadziła badanie dotyczące stosowania kremów z filtrem przez Polaków. Kosmetyki z filtrem UV są jednym z najczęściej wskazywanych zakupów przed wakacjami - kupuje je 51 proc. badanych, motywowanych przede wszystkim względami zdrowotnymi. Jednocześnie niemal połowa dorosłych mężczyzn (48 proc.) i blisko jedna trzecia kobiet w Polsce (39 proc.) wciąż nie stosuje żadnej ochrony przeciwsłonecznej na twarz w swojej codziennej rutynie.
Blisko połowa osób, które stosują produkty z fotoprotekcją, robi to wyłącznie w sezonie wiosenno-letnim. Wśród przyczyn rezygnacji z ochrony, najczęściej wskazuje się brak potrzeby (54 proc.) oraz niechęć do odczucia, jakie produkty te pozostawiają na skórze (30 proc.). Kobiety natomiast, wśród przyczyn nieużywania filtrów, często wskazują również cenę kosmetyków (26 proc.).
Może zainteresować cię także:
Zdjęcie główne: Matt Alexander/PA Media Assignments