Zastawili pułapkę na ludzi w Mapach Google. Każdy mógł się złapać na haczyk oszustów
Google pozywa oszusta współodpowiedzialnego za dodanie do Map Google ponad 10 tys. nieistniejących firm.

Mapy Google przyprawiają koncern Sundara Pichaia o ból głowy. A to przez liczne fałszywe opinie wystawiane w usłudze, konieczność cyklicznego wysyłania samochodów firmy w najdalsze zakątki świata, ale i uwagi Komisji Europejskiej co do monopolistycznych praktyk Google'a. Jak się okazuje, czwartym jeźdźcem apokalipsy są ludzie, którzy dodają do Map nieistniejące biznesy.
Google nie patyczkuje się z fałszywymi firmami. Za fałszywą firmę w Mapach można beknąć
Jak informuje amerykańska stacja CBS News, Google oficjalnie ogłosił złożenie pozwu przeciwko mężczyźnie, który miał być częścią "większej sieci" cyberprzestępców dodających do Map Google fałszywe, nieistniejące firmy.
Pozew jest pokłosiem szeroko zakrojonego śledztwa prowadzonego przez firmę, w ramach którego z Map Google usunięto ponad 10 tys. fałszywych firm. W efekcie wewnętrznego postępowania z usługi zniknęły zarówno nieistniejące firmy, jak i te istniejące, których właściciele utracili dostęp do kont ze względu na działania hakerów.
Jak wyjaśnia CBS News, w zdecydowanej większości przypadków fałszywe firmy jawiły się jako biznesy zajmujące się dorabianiem kluczy, ślusarstwem, pierwszą pomocą dla zwierząt czy pomocą drogową. W ich profilach w Google Maps umieszczano dane kontaktowe, najczęściej numery telefonu, które sprawiały wrażenie prawdziwych, lecz w rzeczywistości kontakt z nimi prowadził prosto do oszustów. A stąd przestępcy mieli już łatwą drogę do wyłudzenia od ofiary danych lub pieniędzy - w zależności od scenariusza oszustwa.
W niektórych scenariuszach usługa fałszywej firmy, taka jak choćby naprawa rur pod zlewem, może zostać zrealizowana. Jednak może zostać ona wykonana niepoprawnie, a oszust może liczyć sobie za swoją "robotę" więcej niż doświadczony hydraulik.
Aby dodać wiarygodności, cyberprzestępcy działali także na innych platformach, takich jak choćby Facebook, tworząc fałszywe profile promujące firmy.
"Oszuści stają się coraz bardziej wyrafinowani. […] Profile biznesowe online są niezwykle cenne zarówno dla firm, jak i konsumentów. Małe i średnie firmy wykorzystują te wpisy do "przekazywania informacji pocztą pantoflową". […] Konsumenci korzystają z recenzji pod tymi profilami, aby faktycznie podejmować decyzje o to, z jakiej usługi skorzystać, a z jakiej nie. Fałszywy profil i fałszywa recenzja podważają zaufanie, które masz w tym ekosystemie"
- powiedziała Halimah DeLaine Prado, główny radca prawny Google na antenie CBS News.
DeLaine Prado podzieliła się z CBS News informacją, że koncern tylko w 2023 roku usunął lub zablokował 12 milionów fałszywych profili biznesowych - o milion więcej w porównaniu do 2022 roku. Ponadto Google stale prowadzi wojnę z osobami manipulującymi recenzjami w Mapach, np. poprzez kupowanie pozytywnych recenzji.
Więcej na temat usług Google'a:
Zdjęcie główne: AngieYeoh / Shutterstock