Przyszłoroczne monitory dla graczy będą potrzebować AI. Oto dlaczego
W przyszłym roku w sprzedaży pojawić się mają 500-hercowe monitory QD-OLED 1440p z matrycami Samsung Display. To odpowiedź na 480-hercowe matryce WOLED od LG Display. Gdyby nie AI od Nvidii bądź AMD, te produkty byłyby niemal pozbawione sensu.
Jak wynika ze źródeł koreańskiego ETNews, Samsung Display lata moment zaprezentuje oficjalnie swoją pierwszą matrycę QD-OLED z odświeżaniem 500 Hz. Na dziś najpłynniejsze monitory OLED dla graczy oferują Asus, LG i Sony z 480-hercowymi matrycami WOLED od LG Display. Panel od Samsunga ma mieć przekątną 27 cali i oferować rozdzielczość 2560 x 1440 pikseli.
Na tym jednak nie koniec. Klienci Samsung Display wprowadzą również do sprzedaży 27-calowe monitory QD-OLED oferujące rozdzielczość 4K, 240 Hz odświeżania i 1000 nitów szczytowej jasności. Ostatnią z nowości monitorowych na 2025 rok ze świata matryc OLED ma być 45-calowy panel WOLED GGBE od LG Display o rozdzielczości wyższej niż 3440 x 1440 piksele (choć nie wiadomo o jaką rozdzielczość chodzi).
To też jest ciekawe:
DLSS i FSR na ratunek
Bez wsparcia ze strony AI i technologii Nvidia DLSS 3 bądź AMD FSR 3 osiągnięcie 500 klatek na sekundę w najnowszych grach klasy AAA jest praktycznie niemożliwe. Nawet najnowocześniejsze i najwydajniejsze karty graficzne dostępne na rynku nie są w stanie zapewnić tak wysokiej płynności przy maksymalnych ustawieniach graficznych w rozdzielczościach 1440p czy 4K.
Technologie Nvidia DLSS 3 i AMD FSR 3 wykorzystują zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji do generowania dodatkowych klatek między tymi renderowanymi tradycyjnie. AI analizuje poprzednie klatki i przewiduje kolejne, co pozwala na zwiększenie płynności bez obciążania sprzętu dodatkowymi obliczeniami. W efekcie gracze mogą cieszyć się wyższą liczbą klatek na sekundę, nie rezygnując z jakości grafiki.
Wprowadzenie AI do procesu renderowania gier otwiera również nowe możliwości dla deweloperów. Mogą oni skupić się na tworzeniu bardziej zaawansowanych graficznie światów, wiedząc, że technologia pomoże w utrzymaniu płynności rozgrywki. To z kolei przekłada się na lepsze doświadczenia dla graczy i wyższy poziom immersji.
Należy jednak zwrócić uwagę na potencjalne wyzwania związane z integracją tych technologii. Zależność od AI może wprowadzać nowe rodzaje błędów czy artefaktów graficznych. Ważne jest, aby producenci sprzętu i oprogramowania ściśle współpracowali w celu minimalizacji takich problemów i zapewnienia jak najwyższej jakości końcowego produktu. Tym niemniej, nie licząc niszowych zastosowań, bez sztucznej inteligencji i technologii takich jak Nvidia DLSS 3 i AMD FSR 3, potencjał 500-hercowych monitorów OLED w rozdzielczości 1440p nie mógłby zostać w pełni wykorzystany. I związanej z tym odświeżaniem niezwykłej klarowności ruchu.