REKLAMA

Przyszłoroczne monitory dla graczy będą potrzebować AI. Oto dlaczego

W przyszłym roku w sprzedaży pojawić się mają 500-hercowe monitory QD-OLED 1440p z matrycami Samsung Display. To odpowiedź na 480-hercowe matryce WOLED od LG Display. Gdyby nie AI od Nvidii bądź AMD, te produkty byłyby niemal pozbawione sensu.

QD-OLED odświeżanie 500 Hz
REKLAMA

Jak wynika ze źródeł koreańskiego ETNews, Samsung Display lata moment zaprezentuje oficjalnie swoją pierwszą matrycę QD-OLED z odświeżaniem 500 Hz. Na dziś najpłynniejsze monitory OLED dla graczy oferują Asus, LG i Sony z 480-hercowymi matrycami WOLED od LG Display. Panel od Samsunga ma mieć przekątną 27 cali i oferować rozdzielczość 2560 x 1440 pikseli.

REKLAMA

Na tym jednak nie koniec. Klienci Samsung Display wprowadzą również do sprzedaży 27-calowe monitory QD-OLED oferujące rozdzielczość 4K, 240 Hz odświeżania i 1000 nitów szczytowej jasności. Ostatnią z nowości monitorowych na 2025 rok ze świata matryc OLED ma być 45-calowy panel WOLED GGBE od LG Display o rozdzielczości wyższej niż 3440 x 1440 piksele (choć nie wiadomo o jaką rozdzielczość chodzi).

To też jest ciekawe:

DLSS i FSR na ratunek

Bez wsparcia ze strony AI i technologii Nvidia DLSS 3 bądź AMD FSR 3 osiągnięcie 500 klatek na sekundę w najnowszych grach klasy AAA jest praktycznie niemożliwe. Nawet najnowocześniejsze i najwydajniejsze karty graficzne dostępne na rynku nie są w stanie zapewnić tak wysokiej płynności przy maksymalnych ustawieniach graficznych w rozdzielczościach 1440p czy 4K.

Technologie Nvidia DLSS 3 i AMD FSR 3 wykorzystują zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji do generowania dodatkowych klatek między tymi renderowanymi tradycyjnie. AI analizuje poprzednie klatki i przewiduje kolejne, co pozwala na zwiększenie płynności bez obciążania sprzętu dodatkowymi obliczeniami. W efekcie gracze mogą cieszyć się wyższą liczbą klatek na sekundę, nie rezygnując z jakości grafiki.

REKLAMA

Wprowadzenie AI do procesu renderowania gier otwiera również nowe możliwości dla deweloperów. Mogą oni skupić się na tworzeniu bardziej zaawansowanych graficznie światów, wiedząc, że technologia pomoże w utrzymaniu płynności rozgrywki. To z kolei przekłada się na lepsze doświadczenia dla graczy i wyższy poziom immersji.

Należy jednak zwrócić uwagę na potencjalne wyzwania związane z integracją tych technologii. Zależność od AI może wprowadzać nowe rodzaje błędów czy artefaktów graficznych. Ważne jest, aby producenci sprzętu i oprogramowania ściśle współpracowali w celu minimalizacji takich problemów i zapewnienia jak najwyższej jakości końcowego produktu. Tym niemniej, nie licząc niszowych zastosowań, bez sztucznej inteligencji i technologii takich jak Nvidia DLSS 3 i AMD FSR 3, potencjał 500-hercowych monitorów OLED w rozdzielczości 1440p nie mógłby zostać w pełni wykorzystany. I związanej z tym odświeżaniem niezwykłej klarowności ruchu.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA