TikTok powiedział, jakie filmy kasuje na potęgę. Liczby są potężne
TikTok podsumował właśnie działania skierowane w osoby i konta rozpowszechniające dezinformacje w pierwszym półroczu 2024 roku. Liczby usuniętych treści, kont i interakcji idą w miliony.
TikTok jako platforma operująca na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, została zobligowana do przestrzegania Ustawy o usługach cyfrowych (DSA). Jednym z obowiązków TikToka jako bardzo dużej platformy online działającej na terenie EOG jest co półroczne raportowanie kroków, jakie firma podjęła w ramach kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji (Code of the Practice of Disinformation, COPD). COPD to kodeks powstały w 2018 roku jako pokłosie skandalu Cambridge Analytica oraz wpływu rosyjskiej dezinformacji na wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych w 2016 r., którego celem jest samoregulacja branży technologicznej i przeciwdziałanie dezinformacji na terenie Unii Europejskiej.
TikTok walczy z dezinformacją. Działania platformy w ramach kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji w liczbach
Kolejny raport TIkToka w ramach zobowiązań narzuconych przez kodeks, podsumowujący wysiłki platformy za pierwsze półroczne 2024 roku został opublikowany na stronie Centrum Transparentności Komisji Europejskiej.
W okresie od stycznia do czerwca 2024 roku TikTok proaktywnie usunął 97,2 proc. wszystkich filmów, które zostały zidentyfikowane jako naruszające zasady dotyczące dezinformacji. 97,2 proc. jest średnią dla zarówno Unii Europejskiej, jak i EOG, a w samej Polsce procent proaktywnie usuniętych filmów wynosił nieco mniej - 91,3 proc.
Z kolei w okresie od 6 maja do 9 czerwca - przed czerwcowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego i w trakcie ich trwania, TikTok usunął 43 000 treści naruszających zasady platformy dotyczące dezinformacji oraz 2 600 treści związanych z integralnością obywatelską i wyborczą.
Usunęliśmy ponad 96 proc. naruszających prawo treści dezinformacyjnych, zanim zostały nam zgłoszone, a ponad 80 proc. przed otrzymaniem jednego wyświetlenia. Niektóre z zaobserwowanych przez nas narracji dezinformacyjnych obejmowały narracje dotyczące migracji, zmian klimatu, bezpieczeństwa i obrony oraz praw osób LGBTQ
Informuje TikTok w raporcie
Lajki i komentarze usuwane w milionach
Oprócz walki z dezinformacją w postaci filmów na platformie, TikTok przeciwdziała także spreparowanym komentarzom i sztucznie wygenerowanym polubieniom oraz obserwacjom ze strony fałszywych kont.
Tylko w okresie od stycznia do czerwca na terenie EOG TikTok zapobiegł 9,731 mld fałszywych interakcji (m.in. polubień czy komentarzy) i usunął kolejne 8,241 mln. W przypadku kont pochodzących z Polski te liczby wynosiły odpowiednio 214 mln i 299,4 tys.
Podobnie było w przypadku fałszywych obserwacji, które mogły doprowadzić do sztucznego podbicia popularności fałszywych kont. W ciągu 6 miesięcy TikTok zapobiegł 1,616 mld fałszywych obserwacji na terenie EOG i usunął kolejne 17,912 mln. W samej Polsce TikTok zapobiegł 26,2 mln fałszywych obserwacji i usunął z różnych kont w sumie 368 tys. obserwatorów.
Ponadto TikTok interweniował na terenie EOG w sumie 12432 razy w sytuacjach przejęcia kont lub podszywania się pod inną osobę - w tym 930 razy w Polsce. Według TikToka konta podszywające się pod inne osoby stanowią zaledwie 0,000014 proc. wszystkich aktywnych miesięcznych użytkowników platformy.
W okresie od stycznia do czerwca TikTok usunął także trzy sieci kont "które zostały uznane za zaangażowane w skoordynowane próby wpływania na opinię publiczną na temat wojny rosyjsko-ukraińskiej, jednocześnie wprowadzając w błąd jednostki, społeczność lub systemy TikTok". W ramach tej akcji usunięto aż 93 konta, którym udało się zgromadzić w sumie 2,7 mln obserwatorów.
Oceniamy, że sieć ta działała z Rosji i była skierowana do odbiorców w USA. Osoby stojące za tą siecią tworzyły nieautentyczne konta w celu sztucznego wzmacniania narracji, które próbowały zwiększyć podziały wokół imigracji w USA i Europie, osłabić wsparcie dla ukraińskich działań wojennych i krytykować obecną administrację prezydencką USA. Większość kont w sieci podawała się za fikcyjnych dziennikarzy lub marki informacyjne.
Opisuje TikTok gałąź sieci dezinformacyjnej, na którą składało się 9 z 93 kont
Więcej na temat TikToka:
Zdjęcie główne: JarTee / Shutterstock