Szef InPostu ogłosił zwycięstwo nad Facebookiem. Polski urząd wydał ważną decyzję
Rafał Brzoska, dyrektor generalny InPostu, poinformował o dużym sukcesie w walce z Big Techami. Przedsiębiorca uzyskał decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w myśl której przez jakiś Meta jest prawnie obowiązana usuwać reklamy i blokować publikację kolejnych przedstawiających jego i jego żonę. Jednak wraz z gratulacjami spłynęły także komentarze krytyczne wobec sytuacji.
Od wielu tygodni na polskojęzycznym Facebooku można było zobaczyć fałszywe reklamy funduszy inwestycyjnych wykorzystujące spreparowany wizerunek Rafała Brzoski. Szef InPostu podjął zdecydowane działania dopiero gdy nieuczciwi reklamodawcy zaczęli udostępniać reklamy pokazujące Brzoskę jako damskiego boksera oraz "informacje" o śmierci jego żony, Omeny Mensah.
Rafał Brzoska powiedział sytuacji stanowcze "dość", a jego słowa przełożyły się na czyny. Bowiem Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał postanowienie w sprawie rodziny Brzoski.
Rafał Brzoska wygrał z Metą. UODO wydało ważne postanowienie
O sytuacji szef InPostu poinformował ponownie poprzez swój profil w serwisie LinkedIn. 7 sierpnia Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał postanowienie, które na 3 miesiące zakazuje Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem i danymi żony, Brzoski - Ammy Omeny Mensah - na Facebooku i Instagramie na terenie Polski.
Prezes UODO stwierdził dalekie naruszenie czci i godności Omeny oraz brak poszanowania dla jej życia prywatnego i rodzinnego. Jak słusznie podkreślił Prezes, reklamy, które powielają tak drastyczne informacje, jak te o jej pobiciu, aresztowaniu, a nawet śmierci, mogą wywołać dotkliwe skutki w życiu i zdrowiu psychicznym Omeny oraz innych osób.
Przekazał Rafał Brzoska
Za potencjalne złamanie zakazu Mecie grozi kara w wysokości 4 proc. światowego przychodu, który w pierwszym kwartale bieżącego roku wyniósł ponad 36,5 miliarda dolarów (ok. 144,24 mld złotych).
Meta nadal bierze pieniądze za reklamy, które powielają fake newsy i deepfake. Nie poddajemy się. Walczymy dalej z poczuciem bezkarności osób, którym wydaje się, że są anonimowe. Dzisiaj pokazaliśmy, że potrafimy skutecznie przeciwstawić się temu problemowi, a duże platformy mogą odpowiadać za reklamy, które przyjmują do wyświetlania na swoich portalach.
Kontynuował przedsiębiorca
Sukces Rafała Brzoski pokazuje błędy na poziomie systemowym
Wraz ze słowami uznania i gratulacjami na Brzoskę spłynęła także krytyka i zauważenie problemu systemowego. Według Tomasza Onyszko, obecnego dyrektora ds. technologii w Predica Group i byłego pracownika Microsoftu oraz HP, wyrok nie zmienił "nic w sytuacji pozostałych ponad 30 milionów ludzi w tym kraju", którzy nie mają zasobów i powiązań tych należących do Rafała Brzoski.
Stwierdzenie to jedno, egzekucja i ewentualna kara to drugie - bez tego jest to tylko fakt medialny. [...] Niestety nie rozwiązuje to problemu Meta ale może rozwiąże problem Pana rodziny związany z Meta. Nadal uważam, że zorganizowanie pełnego jak się da bojkotu Meta przez firmy i reklamodawców byłoby bardziej skuteczne
Skomentował Tomasz Onyszko
Z kolei Rafał Cichoń, założyciel i dyrektor w WebVision AFR, nazwał interwencję UODO "kroplą w morzu potrzeb". W podobnym tonie wypowiedział się Sławomir Czulak, dyrektor generalny CollagenLaPure.
Jeśli problem jest systemowy i społeczny urząd nie powinien rozwiązywać go indywidualnie dla tylko wprowadzić rozwiązania systemowe
Ułomność suckesu Rafała Brzoski wskazała także Dorota Jakubowska z T-Mobile.
Krok do przodu ale ten krok dotyczy szanownej Pana małżonki i super, bo zostały zabezpieczone jej dobra szeroko pojęte i to jest owszem sukces, tylko co z resztą? Prezes UODO nie wydał ogólnego zarządzenia - nie do końca, uważam, mamy co świętować. Jak walczyć to dla wszystkich