Czy sztuczna inteligencja zmieni bankowość? Eksperci z Banku Pekao odpowiadają
Sztuczna inteligencja wdziera się do każdej dziedziny życia. Boty spotkamy na infoliniach czy w sklepach internetowych. Ten trend dotyczy również banków.

Jesteśmy w trakcie boomu na sztuczną inteligencję, a dokładniej rzecz ujmując generatywną sztuczną inteligencję. Chatboty wdarły się przebojem nie tylko do firm, ale korzystają z nich również zwykli użytkownicy. Ekspansja jest tak dynamiczna, że słyszymy zapowiedzi rewolucji w bardzo różnych branżach – od edukacji, przez IT, aż po media.
Chatboty potrafią dziś naprawdę wiele. Dość powiedzieć, że w wielu sytuacjach nie jesteśmy w stanie odróżnić ich wytworów od aktywności ludzi. Przechodzą test Turinga, a ten wielki matematyk zakładał, że jeżeli maszyna potrafi komunikować się w sposób nieodróżnialny od rozmowy z człowiekiem, próg powstania sztucznej inteligencji został przekroczony.
Chatboty w bankowości
W niedalekiej przeszłości tak postawione pytanie należało do domeny science fiction. Dziś widzimy, że ChatGPT potrafi nie tylko odpowiadać na skomplikowane pytania i opowiadać o złożonych zagadnieniach, ale również tworzyć kod komputerowy i pisać eseje. Nic dziwnego, że potencjał generatywnej SI odkrywają kolejne branże.
Podczas Forum w Krynicy, czyli jak mówią organizatorzy "wydarzenia łączącego biznes, politykę i środowisko akademickie", które odbyło się od 13–15 września w Krynicy-Zdroju, debatowano również o tych zagadnieniach. Eksperci zastanawiali się między innymi nad pytaniem, jak sztuczna inteligencja może wspierać klientów banków.
W bankowości boty służą do maksymalizowania kontaktów z klientem. Jednak klienci nadal chcą przychodzić do okienka, co jest zrozumiałe na poziomie psychologicznym i socjologicznym
Werochowski przyznał, że rynek jest zachwycony sztuczną inteligencją, ale ta niebawem spowszednieje. Przypomniał również, że boty nie wyparły ludzi na rynku bankowym.
Do czego zatem jest wykorzystywana w SI w tym sektorze?
Technologia ta używana jest tam, gdzie zwiększa szanse na usuwanie kolejek, pozwala na obniżenie kosztów. Jednak sednem w bankowości wciąż jest człowiek ze swoją empatią
Podobnego zdania byli inni uczestnicy Forum Krynica. Maciej Brzozowski, wiceprezes zarządu PKO BP stwierdził, że klienci nadal będą wybierać kontakt z człowiekiem. Z kolei prezes zarządu Alior Leasing przyznał, że choć technologia jest bardziej dostępna dla młodych ludzi, to i oni nie przestawią się wyłącznie na interakcję z botami.
Jaka jest przyszłość sztucznej inteligencji?
Temat SI nie był poruszany w Krynicy po raz pierwszy. W ubiegłym roku również zastanawiano się nad rozwojem tej technologii.
Sztuczna inteligencja będzie się rozwijać i jesteśmy odpowiedzialni za to, w jaki sposób ją edukujemy. Nie zwalnia nas to z obowiązku wypracowania zasad jej wykorzystywania, norm etycznych i kulturowych, aby stworzyć mechanizmy, które będą ją kontrolowały”
Potrzebę regulacji sztucznej inteligencji dostrzegają również jej twórcy. Podczas swojego wystąpienia przed Kongresem Stanów Zjednoczonych w maju 2023 r., Sam Altman, współzałożyciel OpenAI, czyli start-upu, który stworzył ChatGPT, zwrócił się do ustawodawców, żeby wprowadzili regulacje w tym zakresie. Wśród możliwych rozwiązań, które przedstawił było powołanie komisji na szczeblu państwowym, która udzielałaby licencji na modele SI, które przekraczałyby określony próg możliwości.Sztuczna inteligencja jest dziś w świecie nowych technologii tematem numer jeden.
Z całą pewnością zautomatyzuje ona wiele zawodów i wpłynie na różne gałęzie przemysłu. Trudno dziś wyrokować, jak bardzo, ale z dużą dozą pewności można założyć, że jeszcze długo klienci takich instytucji jak banki, większym zaufaniem będą darzyć żywych ludzi i wybierać kontakt z nimi. Zwłaszcza, że chodzi o tak delikatną materię, jaką są ich finanse.