REKLAMA

Facebook zmienił algorytm i ludzie są wkurzeni. Te biznesy umierają śmiercią głodową

Patrz Bożenko czerwiec, zaraz zmiany w algorytmie, zleci jesień i znowu będą wzrosty... a może jednak nie. Facebook zmianami w algorytmie daje jasno do zrozumienia: prasa jest bezwartościowa, chcemy rolek.

Facebook algorytm
REKLAMA

Tak jak na wsi rytm dnia i tempo życia wyznaczają pory roku i dzwony bijące w niedziele w sąsiedniej wsi, tak w mediach i właściwie każdej firmie opartej o działalność w internecie wyznaczają je zmiany algorytmów. Z tą różnicą, że zmiany algorytmów są trudno przewidywalne i wiadomo o nich tyle, ile dany koncern chce o nich powiedzieć.

REKLAMA

Mówiąc o zmianach w algorytmach, które niszczą zasięgi, w zdecydowanej większości przypadków mówi się o wyszukiwarce Google, która wraz z przeglądarkami stanowi okno na internet dla 90 procent internautów świata. Ale napsuć krwi mogą także zmiany w algorytmach w medium, które miesięcznie dociera do 3 miliardów użytkowników na całym świecie, czyli w Facebooku.

Czytaj również:
- 100 zł za 25 min flirtu z robotem. Streamerka się sklonowała i zarabia na tym
- Generacja Z przychodzi na rozmowy o pracę z rodzicami. Rekruterka mówi, jak to wygląda i czym grozi
- W 2023 roku umarło „za darmo” w internecie, a nawet nie zauważyliście. Połączyłem za was kropki

Facebook niezbyt lubi prasę. Zasięgi lecą na łeb na szyję

Jak informuje serwis Gizmodo powołując się na dane zebrane przez Echobox, brytyjską firmę oferującą rozwiązania umożliwiające automatyzację publikacji w serwisach społecznościowych, ostatnie zmiany w algorytmie Facebooka doprowadziły do drastycznych spadków zasięgów profili mediów.

W wyniku analizy danych pochodzących od ponad 2000 klientów Echobox - wydawców serwisów prasowych oraz niezależnych twórców stron o charakterze informacyjnym, zasięg profili (a właściwie fanpage) z tej konkretnej grupy stopniowo maleje od około roku. W maju bieżącego roku nastąpiła kolejna zmiana algorytmu Facebooka, która doprowadziła do ogromnego tąpnięcia, w wyniku którego każdy serwis prasowy stracił znaczną część zasięgów. Według szacunków Echobox te zmiany doprowadziły do nawet 50-procentowych spadków ruchu z Facebooka w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku.

Trudno powiedzieć z całą pewnością, jakie są tego przyczyny, ale Facebook nie ukrywał, że zamierza zdepriorytetyzować newsy na swojej platformie i dać pierwszeństwo treściom wideo, które z natury powodują mniej przeklikań [z Facebooka do innych serwisów]. Bycie zdanym na łaskę i niełaskę platform zewnętrznych może być niezwykle trudne dla wydawców, a zmiany algorytmów, nad którymi nie mają kontroli, mają poważny wpływ na ich wyniki i przychody.

- powiedział Antoine Amann, dyrektor Echobox w wypowiedzi dla Gizmodo

Z nazwy można wymienić choćby kilka tytułów prasowych, których wydawcy publicznie zarzucają Facebookowi, że to właśnie ze względu na zmiany w algorytmach tracą oni pieniądze. Brytyjski The Guardian przytacza serwisy należące do brytyjskiej firmy Reach PLC, która publikuje Daily Mirror, Daily Express, Daily Star, ale także regionalne Birmingham Mail, Liverpool Echo czy Manchester Evening News. Reach PLC odnotowało 15-procentowe spadki z przychodów wydań cyfrowych swoich tytułów. A to według Reach PLC przełożyło się na 6-procentowy spadek całkowitych przychodów firmy.

Grupa prasowa [Reach PLC], która jest właścicielem sieci regionalnych serwisów informacyjnych, w tym Glasgow Live i Hampshire Live, poinformowała, że doświadczyła spowolnienia liczby odsłon od czytelników online, a zmiany w prezentacji wiadomości przez Facebooka zmniejszyły ruch na jej stronach.

- pisał The Guardian na początku maja

Analizy spadków podjął się inny brytyjski serwis - poświęcony branży prasowej i dziennikarstwu PressGazette. Według danych przeanalizowanych przez serwis, a pozyskanych od 1350 wydawców przez Chartbeat, amerykańską firmę zajmującą się analityką danych wydawnictw, poza niewielkim skokiem pod koniec 2022 roku, w okresie od lipca 2022 do maja 2023 wszystkie serwisy traciły na ruchu z Facebooka.

Z kolei inna analiza danych, tym razem pochodzących od Similarweb z okresu kwiecień 2020 - marzec 2023 pokazała spadki ruchu pochodzącego z Facebooka u wszystkich tytułów prasowych, niezależnie od ich tematyki czy autorytetu. Rekordzistą w zestawieniu jest Upworthy.com, które w ciągu trzech lat straciło 72 procent ruchu z Facebooka. Jednak z bardziej znanych tytułów warto wspomnieć choćby BBC (39 proc. strat), The Sun (50 proc. strat), Daily Mail (40 proc. strat), Fox News (51 proc. strat), CNN (45 proc. strat), The New York Times (38 proc. strat) czy The Washington Post (36 proc. strat).

Czy Facebook nie lubi mediów? Koncern był w stanie zapłacić, by udowodnić, że nie potrzebuje prasy

REKLAMA

Teraz nasuwa się jedno pytanie: skąd te zmiany w algorytmie? Czy Facebook rzeczywiście nie lubi mediów? Otóż...

Tak. Meta nawet zamówiła raport, który ma potwierdzić, że media dla niej są bezwartościowe.

Raport opracowany przez amerykańską firmę consultingową Nera został zamówiony po tym, jak rządy Kanady, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii chciały zmusić Google, Metę oraz inne koncerny do płacenia wydawcom internetowych tytułów prasowych za korzystanie z ich treści.

Według szacunkowych danych opublikowanych w raporcie wydawcy uzyskają średnio od 1 do 1,5 procent całkowitych przychodów z ruchu pochodzącego z Facebooka. Jednocześnie treści prasowe na Facebooku stanowią mniej niż 3 procent wszystkich treści wyświetlanych na Facebooku, wobec czego "treści wydawców odgrywają ekonomicznie niewielką i malejącą rolę" na platformie.

Czytaj również:
- Będziesz mógł mówić dowolnym językiem. Twórcy Facebooka stworzyli nowe, potężne narzędzie
- To już oficjalne: media społecznościowe są dla starszych ludzi
- Poznajcie Threads. Tak wygląda Twitter od Facebooka

*Zdjęcie główne: Fot. Wachiwit, Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA