Oszustwa stały się plagą. Popularny polski bank ostrzega: nie odpowiadaj, bo stracisz pieniądze
W ostatnich tygodniach ataki cyberprzestępców przybierają na sile, o czym świadczą nie tylko informacje policji o kolejnych oszukanych. Bank PKO wystosował specjalne ostrzeżenie do klientów, co oznacza, że prób kradzieży oszczędności musi być wiele.
"Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Twoje dane lub zrobił przelew. Jeśli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze" – informuje klientów Bank PKO.
W swoim ostrzeżeniu bank uczula przed dwoma typami oszustw. Pierwsze to tzw. oszustwo na pracownika banku (bądź policjanta czy prokuratora). Tylko w ostatnich dniach pisaliśmy o kobiecie, która straciła prawie 200 tys. zł czy 27-latku, który wpłacił oszustom 115 tys. zł wierząc, że rozmawia z przedstawicielem banku.
Oszust poinformował ofiarę, że zgromadzone oszczędności są zagrożone i że musi je natychmiast wypłacić i wpłacić na nowo. Poszkodowany miał się pod żadnym pozorem nie rozłączać, iść do bankomatu i wypłacić pieniądze. Zgodnie z instrukcją podjął 72 tys. zł.
W przypadku tego typu oszustw nie ma reguły. Ofiarami są seniorzy, jak i ludzie młodzi. Łatwo wpaść w sidła przestępców, bo ci są bardzo wiarygodni i dobrze wcielają się w swoje role. Wystarczy posłuchać rozmów z oszustami – niektóre z nich potrafią trwać nawet dwie godziny!
PKO Bank Polski przypomina, że nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu. Rzecz jasna nie prosi o wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto ani o podanie haseł dostępu do żadnego z serwisów.
Jak radzi bank, każda taka prośba powinna sprawić, że zgłosimy sprawę w banku:
W sytuacji, gdy odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika banku, masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych, jak również w każdym innym przypadku, w którym podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie, skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).
Innym, niestety wciąż aktualnym przestępstwem, są fałszywe wiadomości, na które natknąć się można podczas przeglądania sieci – wszelkie komunikaty o niesamowitych zniżkach czy przyznanych nagrodach – lub też otrzymać w postaci maila czy wiadomości od zaufanej osoby bądź instytucji.
Dokładnie sprawdzajmy, kto do nas pisze, i przede wszystkim nie klikajmy w linki, które są nam dostarczane.
zdjęcie główne: Fotokon / Shutterstock.com