TIM.pl to centrum elektrotechniki. Polska platforma modernizuje doświadczenie zakupów B2B

Lokowanie produktu: TIM.pl

TIM SA to największy dystrybutor elektrotechniki online w Polsce, ale nowa strategia firmy zakłada wyjście daleko poza system transakcyjny. Już teraz 70 proc. przychodów pochodzi z zamówień składanych przez klientów bezpośrednio na platformie e-commerce, wokół której buduje się ekosystem wspomagający zamówienia i społeczność profesjonalistów.

TIM.pl to centrum elektrotechniki. Polska platforma modernizuje doświadczenie zakupów B2B

Jeśli dotychczas nie słyszeliście o TIM, to zapewne zakupy elektryki wykonujecie jedynie na własne potrzeby. Platforma TIM.pl jest bowiem polskim liderem pod kątem przychodów w e-commerce B2B. Nie mówimy tu więc o zakupach lampek na potrzeby zwykłego Kowalskiego, a raczej o projektach biznesowych polegających np. na zamontowaniu oświetlenia na hali produkcyjnej.

E-commerce B2B to nowy świat w porównaniu ze sprzedażą do konsumentów

Przed blisko dekadą TIM przekształcił się z sieci stacjonarnych hurtowni elektrycznych w platformę e-commerce. To unikalny model w tej branży, bo firma nie posiada oddziałów, gdzie klient mógłby dostać towar z lokalnego magazynu wprost po odejściu od lady.

- Wszystkie zamówienia realizujemy online. 70 proc. przychodów pochodzi z platformy TIM.pl, gdzie klienci samodzielnie wyklikują zamówienia. W pozostałych przypadkach zdalnie pomaga im dedykowany opiekun – mailowo lub przez komunikator

– opisuje Piotr Nosal, członek Zarządu i dyrektor handlowy.

Dlaczego firma nie automatyzuje jeszcze całości zamówień? Te 30 proc. rządzi się bowiem swoimi prawami, związanymi z przetargami publicznymi lub dużymi inwestycjami. Wówczas w grę wchodzą np. negocjacje lub kompletowanie dużych zamówień na różne produkty, które zostaną wykorzystane do zbudowania konkretnego rozwiązania. Czasem chodzi także o przyzwyczajenie lub specyficzne potrzeby klientów. Branża elektrotechniczna jest mocno relacyjna – niektórzy kupujący potrzebują dodatkowego wsparcia i doradztwa technicznego, które zapewnia im opiekun ze strony TIM-u.

Często klienci TIM na platformie budują ofertę dla własnych klientów.

- Oferujemy kilka ścieżek ofertowania – w zależności od tego, jak nasi klienci współpracują ze swoimi klientami. Na TIM.pl mogą przykładowo stworzyć własną ofertę, budując rozwiązanie i ustawiając własne parametry zysku

– podkreśla Piotr Nosal.

Platforma może prowadzić za rękę użytkownika, dzięki konfiguratorom, które ułatwiają np. zbudowanie systemów ochrony odgromowej, prowadzenia kabli czy rozdzielnic.

- To „czasouwalniacze”, które automatycznie wskażą produkty i pomogą w wizualizacji rozwiązania, wygenerowaniu zestawienia czy kodów kreskowych

- dodaje Piotr Nosal.


Zdjęcia z centrum logistycznego, którego operatorem jest spółka z Grupy TIM (3LP SA) i gdzie kompletowane są zamówi
enia.

Wisienką na torcie, jeśli chodzi o dzielenie się wiedzą, jest portal Łączy nas napięcie

To miejsce spotkań i dyskusji profesjonalistów. Nie tylko można tam przeczytać eksperckie blogi, ale również zadać nurtujące pytanie i rozwiać wszelkie wątpliwości związane nie tylko z elektryką.

- Wykorzystujemy mądrość tłumu i naszych pracowników, aby pomóc profesjonalistom w znajdowaniu rozwiązania

– mówi Piotr Nosal.

Ci zaś korzystają z oferty TIM.pl, która dopasowuje się do ich potrzeb. Nie chodzi tu jedynie o wykorzystanie uczących się algorytmów do sugerowania produktów, ale również elastyczność w obsłudze firmowych procesów. Przykładowo, klient TIM-u może zatrudniać kilku pracowników, którzy składają zamówienia na TIM.pl, ale ich zakupy na platformie nie zostaną sfinalizowane, dopóki ich przełożony - manager zarządzający regionem - nie zweryfikuje zamówień.

Klienci oczekują indywidualnego podejścia

Personalizacja przejawia się m.in. w cennikach, które dopasowują się do danej sytuacji – np. zmieniają się w zależności od wielkości zamówienia czy częstotliwości dokonywania zakupów. To o tyle istotne, że polskie firmy zarabiają nie tylko na wykonywanej pracy, ale również na samym towarze. TIM – oferując zintegrowane podejście do profesjonalistów – może sobie przy tym pozwolić na konkurowanie innymi argumentami niż ceną.

- Widzimy, że cena zaczyna schodzić coraz niżej na liście priorytetów, gdzie liczy się jakość i solidność partnera. Niska cena to niskie zyski, co oznacza, że organizację stać wówczas jedynie na „bylejakość”, która nie służy żadnej ze stron

– wyjaśnia Piotr Nosal.

Członek Zarządu TIM-u podkreśla również znaczenie biznesu relacyjnego, który sprawia, że klienci czują profesjonalne wsparcie i nie są pozostawieni sami sobie z coraz bardziej złożonymi technologicznie produktami. Zgodnie z nową strategią firmy, platforma TIM.pl ma wybiegać w przyszłość i dostosowywać się do zmieniających się preferencji użytkowników. Firma kieruje się tu koncepcją światowego autorytetu w dziedzinie zarządzania, Petera F. Druckera, wedle której gospodarkę kształtuje nie tylko technologia, ale i demografia.

- Większość młodych ludzi, często dopiero wchodzących na rynek pracy, dużo czasu spędza dziś z telefonem w ręku. W niedalekiej przyszłości to właśnie oni będą oczekiwali mobilnego interfejsu jako narzędzia do realizacji swoich potrzeb zawodowych

– zauważa Piotr Nosal.

Obecnie funkcjonująca aplikacja mTIM, umożliwiająca skompletowanie zamówienia „w drodze”, to dopiero początek. Innym elementem, pokazującym śledzenie najnowszych trendów, są – wpisane w nową strategię TIM-u - premiery technologicznych produktów.

- Mówimy o ofercie dla profesjonalistów, dlatego stawiamy na konkrety - wskazanie zalet produktów nowych generacji i możliwości ich praktycznego zastosowania

– opisuje Piotr Nosal (na zdjęciu poniżej).
 class="wp-image-2227779"

- Dzięki postawieniu na online, widzimy o wiele większy efekt premier. Kiedy tradycyjne, stacjonarne hurtownie elektrotechniczne muszą wydrukować plakaty z nowymi produktami i przekonać klientów do wypróbowania swoich rozwiązań, my możemy proaktywnie wspierać innowacje. Proponujemy nowości i pokazujemy, jak mogą ułatwić codzienną pracę

– dodaje Piotr Nosal.

To kolejny z „czasouwalniaczy”, który sprawia, że z platformy korzysta się wygodniej i szybciej. A przecież czas jest właśnie tym, czego brakuje każdemu z nas w pracy. Tworząc ekosystem dla profesjonalistów, platforma TIM.pl ma wprowadza zupełnie nową jakość w świecie B2B – wespół z dostawą w 24 godziny i centrum wiedzy o produktach.

Lokowanie produktu: TIM.pl
Najnowsze