TIM.pl to centrum elektrotechniki. Polska platforma modernizuje doświadczenie zakupów B2B
TIM SA to największy dystrybutor elektrotechniki online w Polsce, ale nowa strategia firmy zakłada wyjście daleko poza system transakcyjny. Już teraz 70 proc. przychodów pochodzi z zamówień składanych przez klientów bezpośrednio na platformie e-commerce, wokół której buduje się ekosystem wspomagający zamówienia i społeczność profesjonalistów.

Jeśli dotychczas nie słyszeliście o TIM, to zapewne zakupy elektryki wykonujecie jedynie na własne potrzeby. Platforma TIM.pl jest bowiem polskim liderem pod kątem przychodów w e-commerce B2B. Nie mówimy tu więc o zakupach lampek na potrzeby zwykłego Kowalskiego, a raczej o projektach biznesowych polegających np. na zamontowaniu oświetlenia na hali produkcyjnej.
E-commerce B2B to nowy świat w porównaniu ze sprzedażą do konsumentów
Przed blisko dekadą TIM przekształcił się z sieci stacjonarnych hurtowni elektrycznych w platformę e-commerce. To unikalny model w tej branży, bo firma nie posiada oddziałów, gdzie klient mógłby dostać towar z lokalnego magazynu wprost po odejściu od lady.
Dlaczego firma nie automatyzuje jeszcze całości zamówień? Te 30 proc. rządzi się bowiem swoimi prawami, związanymi z przetargami publicznymi lub dużymi inwestycjami. Wówczas w grę wchodzą np. negocjacje lub kompletowanie dużych zamówień na różne produkty, które zostaną wykorzystane do zbudowania konkretnego rozwiązania. Czasem chodzi także o przyzwyczajenie lub specyficzne potrzeby klientów. Branża elektrotechniczna jest mocno relacyjna – niektórzy kupujący potrzebują dodatkowego wsparcia i doradztwa technicznego, które zapewnia im opiekun ze strony TIM-u.
Często klienci TIM na platformie budują ofertę dla własnych klientów.
Platforma może prowadzić za rękę użytkownika, dzięki konfiguratorom, które ułatwiają np. zbudowanie systemów ochrony odgromowej, prowadzenia kabli czy rozdzielnic.
Zdjęcia z centrum logistycznego, którego operatorem jest spółka z Grupy TIM (3LP SA) i gdzie kompletowane są zamówienia.
Wisienką na torcie, jeśli chodzi o dzielenie się wiedzą, jest portal Łączy nas napięcie
To miejsce spotkań i dyskusji profesjonalistów. Nie tylko można tam przeczytać eksperckie blogi, ale również zadać nurtujące pytanie i rozwiać wszelkie wątpliwości związane nie tylko z elektryką.
Ci zaś korzystają z oferty TIM.pl, która dopasowuje się do ich potrzeb. Nie chodzi tu jedynie o wykorzystanie uczących się algorytmów do sugerowania produktów, ale również elastyczność w obsłudze firmowych procesów. Przykładowo, klient TIM-u może zatrudniać kilku pracowników, którzy składają zamówienia na TIM.pl, ale ich zakupy na platformie nie zostaną sfinalizowane, dopóki ich przełożony - manager zarządzający regionem - nie zweryfikuje zamówień.
Klienci oczekują indywidualnego podejścia
Personalizacja przejawia się m.in. w cennikach, które dopasowują się do danej sytuacji – np. zmieniają się w zależności od wielkości zamówienia czy częstotliwości dokonywania zakupów. To o tyle istotne, że polskie firmy zarabiają nie tylko na wykonywanej pracy, ale również na samym towarze. TIM – oferując zintegrowane podejście do profesjonalistów – może sobie przy tym pozwolić na konkurowanie innymi argumentami niż ceną.
Członek Zarządu TIM-u podkreśla również znaczenie biznesu relacyjnego, który sprawia, że klienci czują profesjonalne wsparcie i nie są pozostawieni sami sobie z coraz bardziej złożonymi technologicznie produktami. Zgodnie z nową strategią firmy, platforma TIM.pl ma wybiegać w przyszłość i dostosowywać się do zmieniających się preferencji użytkowników. Firma kieruje się tu koncepcją światowego autorytetu w dziedzinie zarządzania, Petera F. Druckera, wedle której gospodarkę kształtuje nie tylko technologia, ale i demografia.
Obecnie funkcjonująca aplikacja mTIM, umożliwiająca skompletowanie zamówienia „w drodze”, to dopiero początek. Innym elementem, pokazującym śledzenie najnowszych trendów, są – wpisane w nową strategię TIM-u - premiery technologicznych produktów.

To kolejny z „czasouwalniaczy”, który sprawia, że z platformy korzysta się wygodniej i szybciej. A przecież czas jest właśnie tym, czego brakuje każdemu z nas w pracy. Tworząc ekosystem dla profesjonalistów, platforma TIM.pl ma wprowadza zupełnie nową jakość w świecie B2B – wespół z dostawą w 24 godziny i centrum wiedzy o produktach.