REKLAMA

Pecetowa rasa panów mniej zazdrości konsolowcom. Błyskawiczne ładowanie gier robi wrażenie

Gamingowe pecety w końcu będą śmigać jak konsole nowej generacji. Dzięki grze Forspoken zobaczyliśmy mechanizm Direct Storage w akcji i trzeba przyznać, że jest się czym ekscytować.

Szybsze ładowanie gier na PC
REKLAMA

Zarówno PlayStation 5 jak i Xbox Series nie tylko po raz pierwszy w historii konsol korzystają fabrycznie z super-szybkich napędów SSD, ale też zupełnie przemodelowały sposób, w jaki nośnik danych jest wykorzystywany w gamingu. Stosują one bowiem dedykowany koprocesor, który odciąża główny procesor od zarządzania operacjami na pamięci masowej. Konsole mają też swoje interfejsy programowe (API), które usprawniają przepływ danych między pamięcią masową a pamięcią operacyjną oraz układem GPU. W konsolach Xbox Series to API nazywa się DirectStorage i już niebawem cieszyć się nim będą mogli także pececiarze.

REKLAMA

DirectStorage w praktyce. Gry na PC będą śmigać jak nigdy.

Microsoft w ubiegłym tygodniu wydał API Direct Storage w wersjach na Windowsa 10 i 11, dając gamingowym pecetom możliwość skorzystania z nowoczesnego rozwiązania, dostępnego wcześniej wyłącznie na konsolach nowej generacji. Dlaczego to takie ważne? Pozwólcie, że zacytuję znacznie mądrzejszego ode mnie kolegę, Maćka Gajewskiego:

 class="wp-image-1762155"
 class="wp-image-1762152"

Tyle teorii. A jak Direct Storage zadziała w praktyce? Możemy to zobaczyć dzięki prezentacji gry Forspoken, wykorzystującej najnowsze technologie od AMD i Microsoftu, w tym właśnie Direct Storage API. Wczytywanie cutscenek, które zostało pokazane na zwiastunie gry, odbywa się nieprawdopodobnie szybko. Podczas gdy assety na dysku HDD ładowały się przez ok. 20 sekund, a na nośniku SATA SSD niespełna 4 sekundy, nośnik M.2 PCIe załadował je w niespełna 2 sekundy. Warto też przypomnieć, że skorzystać z technologii DirectStorage, konieczny jest napęd NVMe.

Forspoken jest pierwszą oficjalnie zaprezentowaną grą wykorzystującą nowe API Microsoftu.

REKLAMA

Można się jednak spodziewać, że podczas nadchodzących targów E3 2022, które odbędą się już w czerwcu, zobaczymy znacznie więcej produkcji, które wykorzystają pełnię potencjału API Microsoftu i super-szybkich nośników danych, które stają się standardem gamingowych pecetów.

I o ile nadal niemożliwym jest zbudowanie komputera osobistego o wydajności Xboxa Series X w cenie podobnej do Xboxa Series X, tak teraz przynajmniej pecetowa rasa panów może przestać zazdrościć posiadaczom konsol, że mają technologię, której na gamingowych pecetach nie uświadczymy.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA