Foto  / News

Polak z nagrodą World Press Photo 2020. Oto najlepsze zdjęcia prasowe

Tomasz Kaczor został laureatem 1. nagrody w kategorii „Portret” w prestiżowym konkursie World Press Photo 2020. Zobaczmy najlepsze zdjęcia prasowe roku. 

2019 r. obfitował w masę wydarzeń, z których powstało naprawdę mnóstwo świetnych fotografii. Niestety, w większości były to przykre, tragiczne sytuacje, ale taka jest rola fotografii prasowej: dokumentowanie tego, co się dzieje. Jury konkursu World Press Photo nagrodziło najlepsze z tych kadrów. Zdjęcia, które opowiadają prawdziwe historie w wizualnie wysmakowany sposób. Swoją drogą, nie jest chyba trudno odgadnąć, jaki temat może zdominować konkurs World Press Photo za rok.

World Press Photo to najbardziej znany i prestiżowy konkurs fotograficzny na świecie. W 63. edycji wzięło udział 73 996 zdjęć, autorstwa 4282 fotografów. Z tego grona jury wybrało 44 najlepsze kadry. Konkurs został podzielony na 8 kategorii: problemy współczesne, środowisko, wiadomości ogólne, projekty długoterminowe, natura, portrety, sport, aktualności. Fotografie oceniało 17 członków jury, a grupie tej przewodził Lekgetho Makola.

Przejmujący portret, przygnębiająca historia

Tomasz Kaczor zdobył główną nagrodę w kategorii „Portret” w konkursie World Press Photo 2020. Jego czarno-biała fotografa przedstawia armeńską nastolatkę Ewę, która przebudziła się ze stanu katatonicznego, czyli skutku Syndromu Rezygnacji.

To choroba, która została szeroko opisana i udokumentowana w Szwecji, choć nie jest to zapewne jedyny kraj, w którym występuje. Pojawia się u dzieci migrantów przymusowych, którzy starają się o udzielenie im ochrony międzynarodowej. Poziom stresu i trauma u dziecka, wynikające z lęku przed deportacją, doprowadzają do tego, że psychika dziecka się poddaje. Przestaje ono mówić, chodzić, wstawać z łóżka, samodzielnie jeść, w końcu zamyka oczy i popada w rodzaj katatonii. To choroba utraty poczucia bezpieczeństwa. Wychodzi się z niej wówczas, gdy to poczucie w dziecku – ale przede wszystkim w całej rodzinie – zaczyna się odbudowywać — opisuje problem Tomasz Kaczor w jednym z wywiadów.

Twórca wykonał ten portret do reportażu swojej żony Doroty Borodaj do „Dużego Formatu”. Fotografia zatytułowana „Przebudzenie” mówi o tym, co dziecku robi odebranie poczucia bezpieczeństwa, a zarazem co się dzieje, gdy to bezpieczeństwo odzyska. Portret wyróżnia się na tle innych ważnym i mało znanym tematem, ale i formą.

Fot. Tomasz Kaczor / Gazeta Wyborcza, "Awakening", 1. miejsce w kategorii Portret / World Press Photo 2020
Fot. Tomasz Kaczor / Gazeta Wyborcza, „Awakening”, 1. miejsce w kategorii Portret / World Press Photo 2020

Do tej pory wielu Polaków otrzymało nagrodę World Press Photo, ale nigdy nie było to 1. miejsce w kategorii „Portret” w World Press Photo. I nigdy też ich zdjęcia nie walczyły o tytuł „Zdjęci Roku”.

Tomek Kaczor to absolwent Instytutu Kultury Polskiej UW, członek redakcji „Magazynu Kontakt” oraz Towarzystwa Krajoznawczego „Krajobraz”. Jako fotograf współpracuje m.in. z Narodowym Centrum Kultury, kampanią „Organizacje społeczne. To działa”, z portalem Warszawa.ngo.pl i fundacją Na Miejscu.

„Prosty głos”, wielka nagroda

Nagrodę World Press Photo of the Year otrzymał japoński fotograf Yasuyoshi Chiba, za zdjęcie „Straight Voice”. Imponujące zdjęcie zostało wykonane w czasie niepokojów społecznych w Sudanie i przedstawia młodego człowieka recytującego na ulicy poezję podczas jednej z przerw w dopływie prądu 19 czerwca 2019 r. Człowiek jest podświetlony latarkami zrobionymi ze smartfonów. I chociaż fotografia powstała daleko od nas to trafnie podsumowuje niepokoje na całym świecie i społeczne dążenie do zmian.

Fot. Yasuyoshi Chiba / Agence France Presse, "Straight Voice", World Press Photo of the Year 2020
Fot. Yasuyoshi Chiba / Agence France Presse, „Straight Voice”, World Press Photo of the Year 2020

To miejsce było totalnie zaciemnione. Wtedy, niespodziewanie, ludzie zaczęli klaskać po ciemku. Niektórzy trzymali w rękach telefony komórkowe, żeby oświetlić młodego człowieka w centrum. Wyrecytował słynny wiersz protestacyjny, improwizowany. Między jego oddechem wszyscy krzyczeli „odwilż”, po arabsku słowo „rewolucja". Jego wyraz twarzy i głos zrobiły na mnie wrażenie, nie mogłem przestać się na nim skupiać i uchwyciłem tę chwilę — Yasuyoshi Chiba

Protesty w Sudanie rozpoczęły się w grudniu 2018 r., podobno przeciwko potrojeniu ceny chleba. Potem rozszerzyły się i szybko rozprzestrzeniły na cały kraj. Do kwietnia 2019 r. protestujący domagali się zakończenia 30-letnich rządów dyktatora Omara al-Bashira, który został usunięty ze stanowiska 11 kwietnia w wyniku wojskowego zamachu stanu. Protesty trwały nadal, wzywając do przekazania władzy grupom cywilnym. W dniu 3 czerwca siły rządowe otworzyły ogień do nieuzbrojonych demonstrantów. Zginęło wiele osób, a wiele innych zostało poddanych dalszej przemocy. Trzy dni później Unia Afrykańska zawiesiła Sudan, w związku z powszechnym międzynarodowym potępieniem ataku. Władze próbowały rozbroić protesty, narzucając przerwy w dostawie prądu i zamykając Internet. Pomimo kolejnych poważnych represji w dniu 30 czerwca, ruch prodemokratyczny zdołał ostatecznie podpisać 17 sierpnia porozumienie o podziale władzy z wojskiem.

W czasach przepełnionych przemocą i konfliktem, ważne są obrazy, które dają ludziom inspirację. Widzimy młodą osobę, która nie strzela, nie rzuca kamieniem. Zamiast tego recytuje poezję. To daje poczucie nadziei — juror WPP Lekgetho Makola.

Yasuyoshi Chiba jest głównym fotografem Agence France-Presse (AFP) na Afrykę Wschodnią i Ocean Indyjski. Po studiach fotograficznych na Musashino Art University w Tokio rozpoczął pracę jako fotograf etatowy dla Asahi Shimbun. Został fotografem freelancerem i przeniósł się do Kenii w 2007 r., a następnie dołączył do AFP w Brazylii w 2011 roku.

Geneza buntu

Nagroda za najlepszy fotoreportaż roku trafiła w ręce Romaina Laurendeau z Francji. Jego materiał „Kho, the Genesis of a Revolt” (ang. „Kho, geneza buntu”) opowiada historię kryzysu bezrobocia w Algierii. Kryzysu, który sięga tam aż 72 proc. w przypadku ludzi przed 30 rokiem życia.

Fot. Romain Laurendeau, "Kho, the Genesis of a Revolt", World Press Photo Story of the Year 2020
Fot. Romain Laurendeau, "Kho, the Genesis of a Revolt", World Press Photo Story of the Year 2020

Kho w potocznym języku Afryki oznacza „brat”. To opowieść o głębokim niepokoju młodzieży, która ośmielając się podważać autorytet, zainspirowała resztę społeczeństwa do przyłączenia się do swoich działań, dając początek największemu od dziesięcioleci ruchowi protestacyjnemu w Algierii. Warto też dodać, że w tym kraju osoby do 30 roku życia stanowią ponad połowę społeczeństwa.

To było niemożliwe, aby część mnie nie zobaczyła siebie w tych młodych ludziach. Są młodzi, ale są zmęczeni tą sytuacją i chcą po prostu żyć jak wszyscy inni — Romain Laurendeau

Laurendeau pracował przy długoterminowych projektach jako profesjonalny fotograf we Francji, Senegalu, Algierii, terytoriach palestyńskich i Izraelu. Po przeszczepie rogówki w 2009 r. postanowił intensywnie podróżować, aby udokumentować kondycję ludzką we wszystkich jej aspektach społecznych, ekonomicznych i politycznych.

[gallery ids="1128583,1128601,1128598,1128595,1128592,1128589,1128586"]

Interaktywnie o problemach

Oprócz samych zdjęć, w konkursie World Press Photo nagradzane są również projekty multimedialne w ramach sekcji Digital Storytelling Contest. Najciekawszy projektem interaktywny to „Battleground PolyU”, autorstwa DJ’a Clarka z China Daily. Nagroda za najlepszy reportaż filmowy „Scenes From a Dry City” otrzymali Francois Verster i Simon Wood.

World Press Photo 2020 - oto najlepsze zdjęcia prasowe roku

Prezentujemy najlepsze pojedyncze zdjęcia prasowe roku nagrodzone w tegorocznej edycji konkursu World Press Photo. Po więcej, w tym całe fotoreportaże, odsyłam na stronę konkursu.

Fot. Farouk Batiche / Deutsche Presse-Agentur, "The Death of Michael Nadayo". 1. miejsce w kategorii Spot News
Fot. Farouk Batiche / Deutsche Presse-Agentur, „The Death of Michael Nadayo”. 1. miejsce w kategorii Spot News
Fot. Dai Kurokawa / European Pressphoto Agency, "Nairobi DusitD2 Hotel Attack". 2. miejsce w kategorii Spot News
Fot. Dai Kurokawa / European Pressphoto Agency, „Nairobi DusitD2 Hotel Attack”. 2. miejsce w kategorii Spot News
Fot. Ramon Espinosa / Associated Press, "Dorian’s Devastation". 3. miejsce w kategorii Spot News
Fot. Ramon Espinosa / Associated Press, „Dorian’s Devastation”. 3. miejsce w kategorii Spot News
Fot. Mark Blinch / NBAE, "Kawhi Leonard’s Game 7 Buzzer Beater". 1. miejsce w kategorii Sport
Fot. Mark Blinch / NBAE, „Kawhi Leonard’s Game 7 Buzzer Beater”. 1. miejsce w kategorii Sport
Fot. Silvia Izquierdo / Associated Press, "Cheering the Goal". 2. miejsce w kategorii Sport
Fot. Silvia Izquierdo / Associated Press, „Cheering the Goal”. 2. miejsce w kategorii Sport
Fot. Oli Scarff / Agence France-Presse, "Liverpool Champions League Victory Parade". 3. miejsce w kategorii Sport
Fot. Oli Scarff / Agence France-Presse, „Liverpool Champions League Victory Parade”. 3. miejsce w kategorii Sport
Fot. Nikita Teryoshin, "Nothing Personal - the Back Office of War". 1. miejsce w kategorii Contemporary Issues
Fot. Nikita Teryoshin, „Nothing Personal - the Back Office of War”. 1. miejsce w kategorii Contemporary Issues
Fot. Sean Davey / Agence France Presse, "Bushfire Evacuation Center". 2. miejsce kategorii Contemporary Issues
Fot. Sean Davey / Agence France Presse, „Bushfire Evacuation Center”. 2. miejsce kategorii Contemporary Issues
Fot. Mark Peterson / Redux Images dla New York Times, "Hitler’s Birthday / Easter Weekend". 3. miejsce w kategorii Contemporary Issues
Fot. Mark Peterson / Redux Images dla New York Times, „Hitler’s Birthday / Easter Weekend”. 3. miejsce w kategorii Contemporary Issues
Fot. Esther Horvath / New York Times, "Polar Bear and her Cub". 1. miejsce w kategorii Environment
Fot. Esther Horvath / New York Times, „Polar Bear and her Cub”. 1. miejsce w kategorii Environment
Fot. Noah Berger / Associated Press, "Battling the Marsh Fire". 2. miejsce w kategorii Environment
Fot. Noah Berger / Associated Press, „Battling the Marsh Fire”. 2. miejsce w kategorii Environment
Fot. Alessio Mamo, "Russian Mother and her Child at Al-Hol Refugee Camp". 2. miejsce w kategorii General News
Fot. Alessio Mamo, „Russian Mother and her Child at Al-Hol Refugee Camp”. 2. miejsce w kategorii General News
Fot. Alain Schroeder, "Final Farewell". 1. miejsce w kategorii Nature
Fot. Alain Schroeder, „Final Farewell”. 1. miejsce w kategorii Nature
Fot. Alejandro Prieto, "Roadrunner Approaching the Border Wall". 2. miejsce w kategorii Nature
Fot. Alejandro Prieto, „Roadrunner Approaching the Border Wall”. 2. miejsce w kategorii Nature
Fot. Antonio Pizarro Rodriguez, "The King of Doñana". 3. miejsce w kategorii Nature
Fot. Antonio Pizarro Rodriguez, ”The King of Doñana”. 3. miejsce w kategorii Nature
Fot. Lee-Ann Olwage, "Black Drag Magic - Portrait of a Drag Artist and Activist". 2. miejsce w kategorii Portrait
Fot. Lee-Ann Olwage, „Black Drag Magic - Portrait of a Drag Artist and Activist”. 2. miejsce w kategorii Portrait
Fot. Alon Skuy / Sunday Times, "Musa’s Struggle and Search for the Stage". 3. miejsce w kategorii Portrait
Fot. Alon Skuy / Sunday Times, „Musa’s Struggle and Search for the Stage”. 3. miejsce w kategorii Portrait
przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst