Magazyny Chip i Chip.pl znikają z polskiego rynku!
Jak dowiedział się Spider’s Web, w najbliższym czasie z polskiego rynku zniknie marka Chip i to zarówno w wersji papierowego magazynu, jak również internetowego serwisu pod adresem Chip.pl.
Według naszych informacji, ostatnie papierowe wydanie „Chipa” planowane jest na kwiecień 2017. Z kolei wersja online będzie funkcjonowała do końca lipca, przy czym najprawdopodobniej w kwietniu przestanie być aktualizowana.
To smutny moment
„Chip” to jedna z legend polskiej sceny prasy komputerowej. „Chip” to jeden z tych magazynów, na których wychowała się cała rzesza technologicznych geeków, w tym niżej podpisany. „Chip” to przy okazji jedna z najmocniejszych marek mediów technologicznych na rynku.
Jednak „Chip” to także marka i czasopismo, które kompletnie nie potrafiło odnaleźć się w nowej rynkowej realności, gdzie to online i dziennikarstwo internetowe stanowiło o jego sile.
Choć może taka ocena nie jest do końca sprawiedliwa. Chip należy bowiem do wydawnictwa Burda, które nie dysponuje potężnym portalem horyzontalnym, gdzie można by promować markę technologicznej prasy i jej treści. Należący do Axel Ringier Springer „Komputer Świat” radzi sobie na rynku znacznie lepiej (choć nie bez problemów) głównie dlatego, że komputerswiat.pl mocno pchany jest na stronie głównej Onetu.
Wyniki sprzedaży magazynu „Chip” były ostatnio katastrofalne.
W 3 kwartale 2016 r. „Chip” znajdował zaledwie 13 tys. nabywców. To najmniej z 4 głównych tytułów prasowych, za „CD Action”, „PC Format”, czy wspomnianym wcześniej „Komputer Światem”. Dynamiki sprzedaży również nie dawały nadziei na poprawę - w ciągu roku sprzedaż „Chipa” spadła o 16,6 proc. Tylko „PC Format” spada szybciej, choć jego sprzedaż egzemplarzowa jest prawie 10 razy wyższa.
Chip słabo radził sobie także w wersji online. Dość powiedzieć, że serwis wypadł z top 20 największych polskich serwisów technologicznych, po tym, jak serwis odwiedza dziś poniżej 1 mln unikalnych użytkowników miesięcznie. Serwis dużo stracił po tym, jak Google zaczął mocniej karać domeny stosujące naganne praktyki SEO. Dziś Chip.pl, serwis należący przecież do dużej grupy medialnej, jest ponad dwukrotnie mniejszy od niezależnego SpidersWeb.pl.
To nie świadczy dobrze o zarządzających marką Chip.
Żegnamy markę, która bardzo wiele znaczyła na polskim rynku mediów technologicznych. Z jednej strony szkoda, a z drugiej to właśnie taką cenę płaci się za arogancję i ignorancję. Niestety właśnie taką postawę dało się niejednokrotnie wyczuć rozmawiając z tymi, którzy odpowiadali za markę „Chip”, zarówno pod kątem dziennikarskim, jak i biznesowym.