Co kryje się za tajemniczym skrótem TNGA? Pomysł Toyoty na lepsze samochody

Lokowanie produktu

Tajemniczy skrót TNGA pojawił się ostatnio przy dwóch premierach Toyoty. Początkowo przy okazji debiutu nowego Priusa, a ostatnio także przy premierze hybrydowego crossovera C-HR. TNGA to nowa platforma, na której docelowo będą powstawać wszystkie modele Toyoty. Tylko co właściwie kryje się za tym akronimem?

Toyota TNGA - nowa platforma

Po pierwsze, modularność

TNGA to skrót od Toyota New Global Architecture. Jest to największe usprawnienie procesu produkcyjnego w całej historii Toyoty. Za akronimem TNGA kryje się nowa modularna platforma, która stanie się fundamentem nowych aut japońskiego producenta.

Toyota TNGA - nowa platforma class="wp-image-486904" title=""

Toyota planuje wprowadzić na rynek pięć platform TNGA różnych wielkości, na których zbuduje następne generacje wszystkich swoich modeli. Już za 4 lata płyta TNGA będzie obecna w większości samochodów Toyoty.

Na czym polega pomysł? Przede wszystkim na standaryzacji elementów. Nowa płyta podłogowa uprości procesy tworzenia, projektowania i produkcji samochodów. Będzie to możliwe dzięki wprowadzeniu ustandaryzowanych, ściśle określonych wymiarów definiujących położenie głównych podzespołów. Wlicza się w to m.in. projekt komory silnika.

Nowa platforma TNGA jest rozwiązaniem modularnym, które pozwoli na stosowanie takich samych podzespołów w różnych modelach samochodów należących do różnych segmentów. Jest to rozwiązanie mające na celu ograniczenie liczby części, które trzeba zaprojektować, a następnie wytworzyć, dostarczyć i wreszcie zmontować.

Po drugie, bezpieczeństwo

Toyota TNGA - nowa platforma class="wp-image-486907"

Nowa platforma TNGA zadebiutowała już w Toyocie Prius czwartej generacji, a więc wiemy, jakie korzyści przynosi w praktyce. Okazuje się, że jest ona o 60% sztywniejsza względem poprzedniczki, co poprawia właściwości jezdne samochodu. Taki efekt został uzyskany dzięki nowej technologii zgrzewania laserowego. Technika laserowa zastąpiła tradycyjne spawanie, co pozwoliło zmniejszyć odległości między punktami zgrzewania, a tym samym uzyskać większą liczbę zgrzewów. Ponadto laser zapewnia dużo większą wytrzymałość spoin i może łączyć zarówno stal, jak i aluminium.

Dodatkowo w ramie pojawiły się nowe struktury pierścieniowe oraz zwiększyło się wykorzystanie tłoczonych na gorąco blach z wysokowytrzymałej stali. Wszystkie te zmiany mają bezpośrednie przełożenie na sztywność konstrukcji.

Co więcej, TNGA zmienia podejście do projektowania komory silnika i kładzie duży nacisk na to, by elementy były umieszczone możliwie nisko. W efekcie obniża się środek masy pojazdu, co zapewnia lepszą stabilność w zakrętach i generalnie większą precyzję prowadzenia. To z kolei przekłada się na większy poziom bezpieczeństwa.

Niższe umiejscowienie podzespołów pozwoliło obniżyć maskę silnika, co nie tylko poprawia wygląd sylwetki samochodu, ale przede wszystkim poprawia widoczność z kabiny.

Po trzecie, niższe koszty

Toyota TNGA - nowa platforma class="wp-image-486905"

Toyota szacuje, że platforma TNGA zmniejszy pracochłonność projektowania pojazdów aż o 20%. Nowy system wpłynie też na całe konstrukcje fabryk, bowiem wymaga przemodelowania arsenału maszyn. Toyota twierdzi, że w dłuższej perspektywie ta decyzja umożliwi stworzenie mniejszych i bardziej elastycznych fabryk, których linie produkcyjne będzie można w prosty sposób zaadaptować do różnych wymagań.

Szykują się też roszady w liniach produkcyjnych. Toyota przeniesie produkcje niektórych aut, by zgrupować produkcję podobnych samochodów w tych samych fabrykach. Pozwoli to podnieść wskaźnik średniego wykorzystania linii produkcyjnych.

Po czwarte, cały wachlarz modeli

Platforma TNGA obecnie jest dostępna w dwóch modelach: w Priusie, który w Polsce pojawi się w pierwszym kwartale tego roku, oraz w hybrydowym crossoverze C-HR, który także trafi do salonów w najbliższych miesiącach. Na tym plany się nie kończą.

Toyota TNGA - nowa platforma class="wp-image-486906"

Na platformie TNGA zostaną zbudowane też kolejne samochody. Pierwszym będzie siedmioosobowy minivan Prius +, który zadebiutuje w 2017 roku. Rok później zobaczymy hybrydową wersję SUV-a RAV4 (z długo oczekiwanym liftingiem), a także nową generację Yarisa, opartą o małą platformę TNGA.

W późniejszych latach zobaczymy też kolejne modele Toyoty oparte o TNGA. Będą to Corolla, Land Cruiser, Następca Supry, Camry, Avalon, Highlander, Tacoma, Sienna, 4Runner, Tundra i Sequoia. Przekrój segmentów opartych o TNGA będzie więc ogromny. Znajdziemy tu małe auta miejskie, duże SUV-y, samochody sportowe, vany, sedany, czy w końcu potężne terenówki i pick-upy.

Wprowadzenie platformy TNGA to ogromna zmiana dla Toyoty, ale liczę też na to, że będzie to duża zmiana dla klienta. Korzyści w postaci bezpieczniejszych aut o lepszych właściwościach jezdnych są nie do przecenienia, ale mam nadzieję, że zmniejszenie kosztów produkcji wpłynie też na cenę aut. Tego życzę sobie i wam.

Lokowanie produktu
Najnowsze