Mamy złą wiadomość dla Polsatu i TVN - Polacy wolą YouTube'a
Jeśli jesteś internautą, który ma również dostęp do telewizji, najprawdopodobniej częściej oglądasz YouTube, niż jakikolwiek kanał telewizyjny. Według najnowszych badań, w Polsce Internet staje się podstawowym medium. Czy to ostateczne potwierdzenie stopniowego upadku telewizji?
IRCenter przygotowało bardzo ciekawe badania, w których zmierzono nawyki internautów przy korzystaniu z mediów różnego typu. Badano popularność i częstotliwość korzystania zarówno z serwisów Internetowych zawierających materiały wideo, jak i tradycyjnych kanałów telewizyjnych. Badania zostały wykonane w październiku i listopadzie 2014 roku na reprezentatywnej grupie 801 osób.
YouTube popularniejszy od Polsatu i TVN
Wyniki badań są bardzo interesujące, choć nie do końca zaskakujące. Wśród aktywnych internautów zdecydowanie króluje Youtube, który jest najczęściej używanym medium - korzysta z niego aż 92% badanych. Drugie miejsce zajmuje Facebook z wynikiem 85%.
Dopiero na trzeciej lokacie znalazły się największe komercyjne stacje telewizyjne. Polsat i TVN ex aequo zajęły trzecią pozycję, a ogląda je 66% internautów. Na dalszych miejscach są kanały TVP 2 (62%) i TVP 1 (61%).
W zestawieniu kolejnym dużym serwisem internetowym jest Ipla.tv, z której korzysta ok. 1/3 internautów. Tym samym Ipla przegoniła popularnością m.in. kanał Discovery.
Do płatnych treści – telewizja, do darmowych - Internet
Internet zdecydowanie wygrywa pod względem darmowych treści, ale sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku treści płatnych. Aż 76 proc. aktywnych internautów ma wykupiony abonament u dostawcy telewizji satelitarnej lub kablowej. Dla kontrastu, jedynie 15 proc. internautów korzysta z płatnych materiałów VOD. Ewidentnie nie chcemy płacić za treści w Internecie, ale przecież i tak należą się nam one za darmo, prawda?
Najczęściej oglądaną płatną telewizją (wliczając w to oferty kablowe i satelitarne), jest Cyfrowy Polsat, z którego według deklaracji korzystało 31% badanych Internautów. Na drugim miejscu jest nc+ z wynikiem 23 proc. Trzecie miejsce zajmuje największy dostawca telewizji kablowej, czyli UPC (19 proc.).
Z kolei z bezpłatnej telewizji publicznej (np. naziemnej) korzysta 72% Internautów, a z bezpłatnych materiałów VOD w Internecie, aż 92% osób.
Kim właściwie jest Internauta?
IRCenter przeprowadziło swoje badania na grupie tzw. aktywnych Internautów. Nic więc dziwnego, że w tym gronie właśnie Internet jest podstawowym medium dla większości ankietowanych. Oczywiście znalazły się też osoby, dla których Sieć pełni jedynie rolę dodatku do telewizji, ale stanowią one tylko 22% badanych.
Czy badania IRCenter oznaczają początek końca telewizji? W jakimś stopniu na pewno tak. Trzeba pamiętać, że przebadano jedynie wybraną grupę, a nie całe społeczeństwo. Trudno sobie jednak wyobrazić, że osoby młode będą wychowywane bez dostępu do Internetu. Za kilka, czy kilkanaście lat, każdy w jakimś stopniu będzie internautą. Czy jednak każdy będzie telewidzem? Już dziś tzw. „generacja Z” (osoby urodzone po 1995 roku) telewizor utożsamia raczej z grami i oglądaniem zdjęć, a nie z oglądaniem telewizji, przy czym to samo pokolenie bardzo sprawnie korzysta z Internetu.
Pełny raport IRCenter możesz pobrać pod tym adresem.
* Zdjęcia pochodzą z serwisu Shutterstock.