REKLAMA

Dlaczego na stronę główną Wp.pl wróciły niebieskie linki? Rozmawiamy z Jarosławem Grabowskim, wiceprezesem Grupy WP

Gdy Wirtualna Polska przeprowadzała we wrześniu gruntowną zmianę swojej strony głównej pisaliśmy, że „wreszcie ktoś zabił kolumny niebieskich linków”. Niestety dwa miesiące później niebieskie linki wróciły na Wp.pl. Oto dlaczego pytamy Jarosława Grabowskiego, wiceprezesa Grupy Wirtualna Polska.

28.11.2014 11.02
Dlaczego na stronę główną Wp.pl wróciły niebieskie linki? Rozmawiamy z Jarosławem Grabowskim, wiceprezesem Grupy WP
REKLAMA
REKLAMA

Przemysław Pająk, Spider’s Web: I znowu niebiesko na Wp.pl - wróciła estetyka niebieskich linków na stronę główną Wirtualnej Polski. Dlaczego?

jaroslaw grabowski

Jarosław Grabowski, Wirtualna Polska: Owszem znowu na niebiesko. Pozwól jednak, że na chwilę cofnę się kilka miesięcy i opowiem o procesie powstawania nowej strony głównej. Przed zmianą 1 września stworzyliśmy projekty i zrobiliśmy badania fokusowe, które udowodniły sensowność tak dużej zmiany. Jednakże od początku zakładaliśmy, że proces zmiany nie zakończy się wraz z wdrożeniem. Wręcz przeciwnie, prawdziwe wyzwanie dopiero wtedy się zaczęło. Zespół developerów SG pracuje stale. Strona ewoluuje i zmienia się praktycznie w cyklu ciągłym.

Na jakiej podstawie dokonujecie tych zmian? W jaki sposób badacie co się sprawdza, a co nie?

Postawiliśmy na testy AB, gdyż przy skali projektu jakim jest strona główna WP, trudno podejmować decyzje na podstawie intuicji. Zresztą w zespole mieliśmy dość dużą różnicę zdań co do szczegółów funkcjonowania poszczególnych elementów i rozwiązań. Postanowiliśmy więc oprzeć się o jedyne wiarygodne w naszym mniemaniu kryterium: ocenę produktu przez użytkowników mierzoną parametrami strony. Testowaliśmy poszczególne elementy nawet w 5, czy 6 wersjach i wybieraliśmy te, które były preferowane przez użytkowników. I robimy tak dalej.

Dobra, dobra…, czyli co, nie da się w Polsce wydawać strony głównej portalu bez ohydnie wyglądających linków rodem z internetowej epoki WAP-u?

Cyfry są nieubłagane i jeśli wskazują, że niebieski link działa lepiej niż czarny… cóż, kilka milionów użytkowników nie może się mylić.

Dlaczego Wp.pl nie chce wytrzymać i spróbować powalczyć o zmianę przyzwyczajeń przeciętnego konsumenta internetu w Polsce? Zyski z takiej zmiany mogłyby być kolosalne.

Wystarczy porównać starą i nową stronę aby zobaczyć, że zmiana jest kolosalna.

A czy jak patrzysz na nowy wygląd wyborcza.pl to nie podoba Ci się ten minimalizm? Wyborcza to nie portal, ale moim skromnym zdaniem zawstydza dziś wyglądem wszystkie portale. Aż chce się to czytać. 

Nie można porównywać jabłek do pomarańczy. Strona główna jednego z największych portali horyzontalnych w Polsce zawsze będzie się dość radykalnie różnić od strony głównej serwisu polityczno-społecznego, będącego w dużej mierze emanacją papierowego dziennika. Zupełnie inna jest skala działania i inne oczekiwania użytkowników.  Kompletnie inna ilość materiałów i szybkość ich rotacji. Sam jestem zwolennikiem minimalizmu na stronach internetowych, niezależnie od urządzenia na jakim je oglądam. Ale jeszcze raz powtórzę, to co się podoba branży, niekoniecznie odzwierciedla preferencje użytkowników.

Od rebrandingu strony głównej Wp.pl minęło już nieco czasu. Czy mógłbyś podać wyniki tej operacji?

Z oczywistych względów nie chcę podawać konkretnych liczb. Powiem jednak, że jesteśmy bardzo zadowoleni. Żaden z kluczowych parametrów nie spadł w znaczący sposób, a 2 z nich zanotowały wzrosty rzędu kilkudziesięciu procent. Strona nieporównanie lepiej wygląda, daje zdecydowanie większe możliwości ekspozycji treści, ma uporządkowaną strukturę miejsc reklamowych etc. Jednym słowem sukces.

Ile czasu spędzają czytelnicy na stronie głównej Wp.pl teraz, a ile spędzali w starym layoucie?

Użytkownicy spędzają znacznie więcej czasu na stronie WP.pl, co nas oczywiście cieszy, bo świadczy o większym zaangażowaniu.

Kiedy dokończenie procesu rebrandingu? Strony artykułów wciąż wyglądają po staremu.

Pracujemy bardzo intensywnie. Nowe strony artykułów w serwisie Wiadomości pojawią się dosłownie za chwilę. Potem sukcesywnie w pozostałych serwisach. To jeden z kluczowych projektów, który w dodatku musi pogodzić ze sobą bardzo wiele oczekiwań. Szczerze mówiąc jeśli ktoś prześledzi tempo zmian organizacyjnych, produktowych i tych dotyczących samej marki Wirtualna Polska w ciągu ostatnich kilku miesięcy, zobaczy że szybkość podejmowania decyzji i ich skuteczne wdrażanie jest naszą zdecydowanie najmocniejszą stroną.

A jak przebiega realizacja obietnicy niestosowania click-baitowych tytułów? Wciąż je niestety u Was często widzę.

Bardzo tego pilnujemy. Stworzyliśmy całą księgę przypadków użycia tytułów, zarówno w prawidłowy, jak i w nieprawidłowy sposób. To bardzo ułatwia szkolenie redaktorów i wydawców. Mamy fantastyczny zespół wydawców strony głównej WP, pracujący w trybie 24/7.

Patrzę jednak na stronę główną i widzę mnóstwo podkręconych tytułów.

Na stronie głównej pojawia się dziennie od 350 do 500 materiałów. Zdaję sobie sprawę, że czasem ktoś może odnieść wrażenie, że dany tytuł jest ‚podkręcony’ ale zaznaczam, że to bardzo indywidualne dla każdego wrażenie. W mojej opinii w ciągu kilku ostatnich miesięcy WP zmieniła się pod każdym względem na lepsze. Co najważniejsze, widać to po statystykach ale także z sygnałów płynących bezpośrednio od użytkowników i naszych partnerów biznesowych, którzy zresztą bardzo często też są naszymi użytkownikami.

Co dalej?

REKLAMA

To dopiero pierwszy krok zmian. Plany na przyszły mamy bardzo ambitne, zarówno jeśli chodzi o jakość produktu, jak i o jakość treści. A nad tytułami będziemy pracować zawsze…

Dziękuję.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA