Dlaczego HTC One nie debiutował na MWC i co oznacza "M8" w nazwie? - dyrektor product marketingu HTC odpowiada Spider's Web
Co oznacza człon M8 w nazwie nowego flagowca z rodziny HTC One, dlaczego w tym telefonie nie ma skanera odcisków palców i czemu prezentacja nowego smartfona nie odbyła się na targach MWC 2014? Na te, oraz wiele innych pytań odpowiada redakcji Spider’s Web Giuliano Ghidini, dyrektor product marketingu HTC.
Ostatnio mieliście okazję przeczytać na Spider’s Web wywiad z Danielem Hundtem, dyrektorem kreatywnym HTC, który czasem nazywany jest “Jonym Ivem w okularach”. Odpowiedział on na moje pytania dotyczące tego, jak projektuje się najładniejsze smartfony z Androidem świata. Dzisiaj natomiast zapraszam do zapoznania się z treścią rozmowy, jaką miałem okazję przeprowadzić z dyrektorem product marketingu HTC, Giuliano Ghidinim.
HTC One M8 - przeczytaj naszą recenzję nowego smartfona HTC
Giuliano Ghidini piastuje w tajwańskiej firmie stanowisko dyrektora product marketingu i ma dziesięcioletnie doświadczenie w branży.
Przed rozpoczęciem współpracy z HTC Giuliano Ghidini pracował dla takich firm jak Vodafone i Ericsson. Teraz zajmuje się w HTC opracowaniem i wdrażaniem planów strategicznych EMEA. To on pracuje nad portfolio produktowym, ustala ceny poszczególnych modeli i odpowiada za sprzedaż i dystrybucję sprzętu. Do jego obowiązków należy też uzgadnianie umów z lokalnymi operatorami i koordynowanie działań promocyjnych.
Miałem okazję zadań Giuliano Ghidiniemu kilka pytań dotyczących najnowszego telefonu tajwańskiego producenta. Wykorzystałem tę okazję do spytania o genezę nazwy nowego flagowca oraz dopytałem się, co z dodatkowymi wersjami kolorystycznymi tego urządzenia. Nie mogłem też nie zadać pytania, dlaczego HTC One M8 nie debiutował na targach MWC 2014 w Barcelonie i nie poruszyć tematu czytnika liniii papilarnych z phabletu HTC One Max. Z wszystkimi pytaniami i odpowiedziami możecie zapoznać się poniżej.
9 pytań do Giuliano Ghidiniego
Piotr Grabiec, Spider’s Web: Na początku chciałem spytać, czy bardzo problematyczne było dla Was nazwanie nowego flagowca. Po HTC One miałem wrażenie, że nie będzie łatwo znaleźć nazwy, która nie brzmiałaby… śmiesznie. HTC One S i One X były już zajęte, a HTC Two i HTC One ^2 nie wyglądają zbyt dobrze. Możesz mi powiedzieć, jak wyglądał proces wybierania nazwy dla HTC One M8 i jakie inne nazwy były brane pod uwagę, ale finalnie zostały odrzucone?
Giuliano Ghidini, dyrektor product marketingu HTC: Właściwie było to bardzo proste. Udało nam się stworzyć bardzo silną markę HTC One, która brzmi i wygląda nieźle. Uosabia też unikalność naszych produktów. Ze względu na naturę branży, nazwy kodowe często przyjmują się na rynku, więc dodanie jej do nazwy produktu i uznanie jej za oficjalną wydało się niezłym pomysłem. M8 to ważna nazwa dla nas, która reprezentuje nasz flagowy produkt na ósmy rok istnienia firmy HTC.
HTC One M8 będzie dostępny w kolorach Gunmetal Grey, Glacier Silver oraz Rose Gold. Co z czerwoną i niebieską wersją, jak w poprzednim HTC One? Planujecie wydanie takich wersji kolorystycznych w przyszłości, czy może takie żywe kolory pozostaną domeną linii Desire? Nakładka Sense 6 jest bardzo kolorowa i byłoby miło móc sparować kolor obudowy z interfejsem. Wiem, że są dostępne case’y w kolorach nowej nakładki Sense UI, ale nie każdy chce korzystać z takiego dodatku.
HTC One M8 jest odzwierciedleniem naszej wizji tego, jak powinien wyglądać i jak powinien być wykonany telefon z najwyższej półki. W momencie premiery chcieliśmy mieć pewność, że jakość wykorzystanego metalu będzie podkreślana w przypadku każdej dostępnej odmiany. W HTC mamy obsesję na punkcie dopracowania wszystkich detali i podczas podejmowania decyzji dotyczącej finalnego wyglądu urządzenia testowaliśmy szeroki zakres materiałów, wykończeń i odmian kolorystycznych w różnych kombinacjach. W efekcie doszliśmy do wniosku, że szczotkowane powierzchnie najlepiej wyglądają w wersji Gunmetal Gray, podczas gdy Glacial Silver i Rose Gold wyglądają o wiele lepiej, gdy powierzchnie są gładkie. Rezultatem są trzy fantastyczne wersje kolorystyczne dostępne na rynku w tym samym momencie.
Patrząc na przecieki można było odnieść wrażenie, że skończyliście prace nad HTC One M8 na długo przed faktyczną prezentacją tego modelu. Dlaczego nie zdecydowaliście się zaprezentować go na targach MWC 2014 i postanowiliście urządzić własną konferencję?
Jesteśmy przekonaniu, że najlepszy i najbardziej prestiżowy telefon roku zasługuje na takie traktowanie, które pozwoli ludziom dostrzec i docenić jego odmienność od konkurencji. Oprócz tego, prawdopodobnie po raz pierwszy w historii rynku, zaplanowaliśmy konferencję na ten sam termin, w którym nasz produkt stał się dostępny na niektórych najważniejszych rynkach. Ludziom naprawdę spodobało się to, że po zakończeniu prezentacji w Nowym Jorku i Londynie mogli wyjść z konferencji i kupić HTC One M8 jeszcze tego samego dnia. Opinie, które docierały do nas w tej kwestii były super-pozytywne.
Planujecie wydać HTC One M8 Max i One M8 Mini? Jeśli tak, to kiedy można się spodziewać ich premiery? Zastanawiam się też, czy planujecie stworzyć urządzenie konkurencyjne do Xperii Z1 Compact: mniejsze, ale ciągle o parametrach flagowca. HTC One Mini ze Snapdragonem 400 i 1 GB pamięci RAM był niestety rozczarowaniem pod względem wydajności i czasu pracy na baterii. Nie myślicie, że klienci doceniliby możliwość wyboru rozmiaru telefonu, tak jak w przypadku właśnie Z1 Compact od Sony?
Jak wiesz, nie mogę na tym etapie rozmawiać na temat naszych kolejnych produktów. Wszystko co mogę powiedzieć to to, że HTC One jest rodziną produktów z prawdziwą misją – misją dostarczenia na rynek produktów najwyżej jakości i zaprojektowanych jak najlepiej, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz, w różnych formach i przedziałach cenowych. HTC One mini był dla nas w poprzednim sezonie ogromnym sukcesem, dowodząc tego, że użytkownicy cenią sobie doskonały projekt i wygląd oraz przemyślane UX bardziej niż wszystko inne. Badania, które zaprezentowaliśmy podczas MWC pokazują, że atrakcyjnie zaprojektowane przedmioty, jednocześnie piękne i funkcjonalne, budzą więcej pozytywnych emocji, takich jak spokój czy zadowolenie, podczas gdy obiekty nieatrakcyjne wywołują posępność i uczucie przygnębienia.
Czy planujecie wydanie HTC One M8 w wersji z miejscem na dwie karty SIM? W przeszłości dostępne już były takie wersje flagowych modeli, ale trafiały one głównie na azjatycki rynek. Co z Europą i Polską, dlaczego producenci tak rzadko wprowadzają do nas telefony dual SIM? Czy Azja to specyficzny rynek pod tym względem?
HTC było wśród pierwszych producentów, którzy wprowadzili na rynek telefony z wyższej półki obsługujące dwie karty SIM, nawet w niektórych krajach europejskich i naszym celem jest kontynuowanie tej strategii oraz rozwijanie jej wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na tego typu urządzenia, szczególnie w Europie Wschodniej. [Warto dodać, że w polskiej ofercie znajduje się m.in. HTC One Dual SIM oraz HTC Desire 500 Dual SIM - dop. Bartosz Żuk, HTC Polska]
Co z HTC One M8 w wersji o pamięci 32 GB - nasi Czytelnicy o to dopytywali. Dlaczego nie udostępniacie obu od razu? Wiem, że można wykorzystać kartę microSD o pojemności do 128 GB, ale po aktualizacji Androida do wersji 4.4 KitKat utrudnia korzystanie z pamięci na karcie SD dla aplikacji firm trzecich i korzystanie z dodatkowej pamięci jest problematyczne.
Jesteśmy przekonani, że zdecydowana większość klientów w Europie uzna ofertę HTC One M8 w kwestii dostępnej przestrzeni dyskowej, w tym wewnętrzną pamięć telefonu, kartę microSD oraz darmowy dysk wirtualny w chmurze, obecny dzięki współpracy pomiędzy HTC oraz Google, za więcej niż wystarczającą. W sumie jest to ponad 200 GB!
Nie uważacie, że patrząc na decyzję Google dotyczącą obsługi kart microSD byłoby dobrze wydać swój własny menedżer plików na Androida? Od aktualizacji KitKat bez uzyskania dostępu do praw roota menedżery plików z Google Play nie mogą uzyskać dostępu do karty pamięci microSD.
Zarówno Android jak i Sense w ostatnim czasie poprawiły się na tyle, że większość użytkowników nie będzie czuła potrzeby korzystania z przeglądarki plików na ich telefonie. Ci, którzy wciąż będą potrzebowali tego typu aplikacji, prawdopodobnie są na tyle zaawansowani, że będą w stanie bez problemu znaleźć potrzebne oprogramowanie w Google Play. Jest pod dostatkiem doskonałych aplikacji firm trzecich. Niektóre z nich już teraz rozwiązują problem, o którym wspomniałeś w przypadku KitKata, więc power-userzy mają wolny wybór w tej kwestii.
Czy skaner odcisków palców w HTC One Max to była ślepa uliczka? Dlaczego nie wykorzystaliście tego pomysłu - z usprawnieniami - w HTC One M8? Powodem było wprowadzenie etui DotView, czy po prostu czytnik linii papilarnych to po prostu nie był dobry pomysł?
Skaner odcisków palców na tylnej części obudowy w HTC One Max sprawdzał się ze względu na rozmiar tego urządzenia. Chcieliśmy sprawić, aby korzystanie z niego za pomocą jednej ręki było możliwie łatwe, w tym odblokowanie ekranu. Takiej potrzeby nie było w HTC One M8, który został zaprojektowany, zarówno pod względem ergonomii, jak i użytych materiałów, do bycia wygodnym w użyciu za pomocą jednej ręki.
Która z linii smartfonów jest dzisiaj ważniejsza i przynosząca większe zyski HTC na globalnym rynku: rodzina flagowych urządzeń One, czy może modele ze średniej i niskiej półki cenowej należące do rodziny Desire?
Obie rodziny urządzeń mają swoją rolę w naszym portfolio i są kluczowe w dostarczaniu kluczowej istoty HTC, czyli wykończenia premium, dla dwóch różnych grup docelowych. HTC One to urządzenia dopracowane do perfekcji. To linia produktów, która co roku wyznacza standard tego, jak telefon premium powinien wyglądać. Priorytetem jest tutaj jakość materiałów, dopracowane wykonanie, jakość dobrze przemyślanego i łatwego w opanowaniu interfejsu oraz przywiązanie do szczegółów.
Rodzina HTC Desire też projektowana jest z przywiązaniem do kluczowych wartości urządzeń z linii One, ale przeznaczona jest dla osób o nieco innych priorytetach w kwestii ceny, a także o innych wymaganiach dotyczących designu i materiałów. Mimo wszystko to nadal wymagający klienci, którzy szukają najlepszego sprzętu. Z urządzeniami takimi jak Desire 816 i Desire 610 udało nam się wykonać kawał dobrej roboty w połączeniu tych potrzeb dla tej specyficznej grupy docelowej.
Konkludując, żadna z linii produktowych nie jest ważniejsza od drugiej, obie mają jasną rolę i pracują na to, żeby wyrażać wizję tego, czym jest HTC.
współpraca: Piotr Barycki