Huawei zmodernizuje sieć Polkomtela za 800 mln?
Triumfalny pochód chińskiej firmy przez polski rynek telekomunikacyjny trwa. Jak dowiedziałem się nieoficjalnie, Huawei zdobył wart 800-900 mln zł kontrakt na dostawę sprzętu dla Polkomtela. Firma na razie tego nie potwierdza. Jednocześnie chiński potentat zapowiada ofensywę na rynku smartfonów, oraz produktów IT dla firm.
- W tym momencie na Huawei przypada ponad połowa nowych kontraktów na dostawę rozwiązań sieciowych dla polskich operatorów – powiedział Szczepan Pajor, dyrektor ds. technicznych w polskim biurze Huawei. Konkurenci chińskiego potentata mają trudny orzech do zgryzienia. – Nie bardzo jesteśmy w stanie konkurować ceną – przyznał anonimowo przedstawiciel polskiego oddziału Ercissona. Dodatkow, polscy – i europejscy – operatorzy nie mają do chińskich rozwiązań zastrzeżeń takich, jak np. amerykańskie władze. W 2010 r. obawy o bezpieczeństwo danych przesyłanych w sieciach mobilnych wykorzystujących sprzęt chińskich dostawców zmusiły kilku operatorów w USA, m.in. Verizona (wtedy budującego sieć LTE, która wystartowała w grudniu 2010 r.), do zakupu droższego sprzętu (m.in. od Ericssona).
Jak dowiedziałem się nieoficjalnie, Huawei zdobył lukratywny, bo opiewający na 800-900 mln zł kontrakt na modernizację sieci Polkomtela. Nieoficjalne przecieki na ten temat są jednak o tyle dziwne, że oficjalnie oferty w przetargu dla Polkomtela można składać do końca stycznia. Jeśli informacje o przyznaniu zamówienia Huawei potwierdzą się, to chiński koncern zostanie głównym dostawcą sprzętu dla telekomunikacyjnego imperium Zygmunta Solorza-Żaka. Wcześniej od chińczyków sprzęt kupowały jego spółki Aero 2 i Mobyland. Wcześniej Polkomtel korzystał ze sprzętu m.in. wspomnianego Ericssona i Nokia Siemens Networks.
Huawei nie zamierza jednak poprzestawać na sprzęcie sieciowym. Jednym z celów firmy jest ekspansja na rynku telefonów komórkowych. Do tego potrzebni jednak będą operatorzy. - Współpraca z nimi jest jedynym efektywnym sposobem sprzedaży terminali. Na tym polu mamy dużo do zrobienia. Mamy także zastrzeżenia do testów smartfonów, jakie prowadziliśmy razem z Play. Użyty w programie model telefonu nie spełnił roli jeśli chodzi komunikację naszej marki – powiedział Szepan Pajor. Jak dodał Bartłomiej Ślawski, szef działu enterprises w Huawei Polska, niska świadomość marki jest praktycznie jedyną słabością oferty chińskiej firmy w Polsce.
Mimo to plany są bardzo śmiałe. Według zapowiedzi Ślawskiego do 2015 r. Huawei ma osiągnąć podobny udział w rynku rozwiązań IT dla klientów korporacyjnych (np. serwerów i rozwiązań storage). Oznacza to, że chiński potentat, który chwali się posiadaniem największego działu badawczo-rozwojowego na świecie (pracuje w nim ok. 50 tys. osób), bierze na cel takie potęgi jak HP czy IBM. Co ciekawe, mimo zapowiedzi konkurowania z tym ostatnim, Huawei jednocześnie jest jednym z największych odbiorców usług konsultingowych IBM.