REKLAMA

Huawei zmodernizuje sieć Polkomtela za 800 mln?

20.01.2012 18.07
Huawei zmodernizuje sieć Polkomtela za 800 mln?
REKLAMA
REKLAMA

Triumfalny pochód chińskiej firmy przez polski rynek telekomunikacyjny trwa. Jak dowiedziałem się nieoficjalnie, Huawei zdobył wart 800-900 mln zł kontrakt na dostawę sprzętu dla Polkomtela. Firma na razie tego nie potwierdza. Jednocześnie chiński potentat zapowiada ofensywę na rynku smartfonów, oraz produktów IT dla firm.

– W tym momencie na Huawei przypada ponad połowa nowych kontraktów na dostawę rozwiązań sieciowych dla polskich operatorów – powiedział Szczepan Pajor, dyrektor ds. technicznych w polskim biurze Huawei. Konkurenci chińskiego potentata mają trudny orzech do zgryzienia. – Nie bardzo jesteśmy w stanie konkurować ceną – przyznał anonimowo przedstawiciel polskiego oddziału Ercissona. Dodatkow, polscy – i europejscy – operatorzy nie mają do chińskich rozwiązań zastrzeżeń takich, jak np. amerykańskie władze. W 2010 r. obawy o bezpieczeństwo danych przesyłanych w sieciach mobilnych wykorzystujących sprzęt chińskich dostawców zmusiły kilku operatorów w USA, m.in. Verizona (wtedy budującego sieć LTE, która wystartowała w grudniu 2010 r.), do zakupu droższego sprzętu (m.in. od Ericssona).

Jak dowiedziałem się nieoficjalnie, Huawei zdobył lukratywny, bo opiewający na 800-900 mln zł kontrakt na modernizację sieci Polkomtela. Nieoficjalne przecieki na ten temat są jednak o tyle dziwne, że oficjalnie oferty w przetargu dla Polkomtela można składać do końca stycznia. Jeśli informacje o przyznaniu zamówienia Huawei potwierdzą się, to chiński koncern zostanie głównym dostawcą sprzętu dla telekomunikacyjnego imperium Zygmunta Solorza-Żaka. Wcześniej od chińczyków sprzęt kupowały jego spółki Aero 2 i Mobyland. Wcześniej Polkomtel korzystał ze sprzętu m.in. wspomnianego Ericssona i Nokia Siemens Networks.

Huawei nie zamierza jednak poprzestawać na sprzęcie sieciowym. Jednym z celów firmy jest ekspansja na rynku telefonów komórkowych. Do tego potrzebni jednak będą operatorzy. – Współpraca z nimi jest jedynym efektywnym sposobem sprzedaży terminali. Na tym polu mamy dużo do zrobienia. Mamy także zastrzeżenia do testów smartfonów, jakie prowadziliśmy razem z Play. Użyty w programie model telefonu nie spełnił roli jeśli chodzi komunikację naszej marki – powiedział Szepan Pajor. Jak dodał Bartłomiej Ślawski, szef działu enterprises w Huawei Polska, niska świadomość marki jest praktycznie jedyną słabością oferty chińskiej firmy w Polsce.

Mimo to plany są bardzo śmiałe. Według zapowiedzi Ślawskiego do 2015 r. Huawei ma osiągnąć podobny udział w rynku rozwiązań IT dla klientów korporacyjnych (np. serwerów i rozwiązań storage). Oznacza to, że chiński potentat, który chwali się posiadaniem największego działu badawczo-rozwojowego na świecie (pracuje w nim ok. 50 tys. osób), bierze na cel takie potęgi jak HP czy IBM. Co ciekawe, mimo zapowiedzi konkurowania z tym ostatnim, Huawei jednocześnie jest jednym z największych odbiorców usług konsultingowych IBM.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA