REKLAMA

Były szef marketingu Apple'a - a robi się to tak

Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś wątpliwości odnośnie kontrolowanych wycieków z Apple'a, które mają rozgrzać atmosferę medialną przed z hukiem ogłaszaną premierą (bądź też osłabić komunikacyjne atuty rywala), to powinien przeczytać ten wpis na blogu jednego z byłych szefów marketingu firmy - Johna Martellaro.

Były szef marketingu Apple’a – a robi się to tak
REKLAMA

John Martellaro, który długo pracował w dziale marketingu Apple'a - od 2000 do 2005 r. - w kompletnie niezawoalowany sposób opisuje jak wygląda tam proces tworzenia kontrolowanych przecieków:

"Przychodzi do ciebie jeden z top menedżerów i mówi: Potrzebujemy wypuścić dokładnie tę informację. John, masz jakiegoś zaufanego człowieka w którymś z najważniejszych detalistów? Jeśli tak, to zadzwoń do niej/niego. Mimochodem wspomnij o tej informacji i zasugeruj, że jeśli by się to gdzieś ukazało, to byłoby fajnie. Tylko żadnych e-maili!"

REKLAMA

Ostatnie zdanie wydaje się najważniejsze "tylko bez e-maili". W końcu rozmowa twarzą w twarz, bądź też rozmowa telefoniczna (chyba że nagrywana) nie pozostawia po sobie twardych śladów i dowodów. Zawsze obie strony konwersacji mogą zaprzeczyć, że w ogóle nie miała miejsca.

REKLAMA

Martellaro świetnie wyjaśnia po co Apple decyduje się na kontrolowane wycieki:

"Kontrolowane wycieki zazwyczaj są rozwiązaniem problemu. W tym przypadku może być tak, że Apple chce wcześniej puścić informację o tablecie ponieważ pragnie:
- wzniecić nieco zamętu u krnąbrnego partnera;
- puścić informację o planowanej cenie 1000 dolarów, aby sprawdzić reakcje;
- wywołać panikę/zażenowanie u potencjalnego konkurenta, o którym Apple ma jakąś wiedzę;
- pobudzić apetyt analityków i obserwatorów, żeby odpowiednia ich liczba pojawiła się podczas medialnego wydarzenia. Apple nienawidzi pustych krzesełek i wymaga pękających w szwach sal."

Patrząc na ostatnie artykuły Yukari Iwatani Kane w "Wall Street Journal" nie można oprzeć się wrażeniu, że John Martellaro wie co mówi. Z resztą podobnie jest z przedwczorajszym keynote szefa Microsoftu'e - Steve'a Ballmera.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-14T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T07:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T20:04:08+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T19:24:22+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T19:08:42+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T18:28:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T18:03:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T17:58:48+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T17:09:28+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T16:07:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T16:00:57+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T15:44:17+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T15:27:02+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T15:03:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T14:57:29+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T13:55:21+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T13:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T10:40:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T08:04:13+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T07:51:38+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T07:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T06:21:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA