REKLAMA

Były szef marketingu Apple'a - a robi się to tak

Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś wątpliwości odnośnie kontrolowanych wycieków z Apple'a, które mają rozgrzać atmosferę medialną przed z hukiem ogłaszaną premierą (bądź też osłabić komunikacyjne atuty rywala), to powinien przeczytać ten wpis na blogu jednego z byłych szefów marketingu firmy - Johna Martellaro.

Były szef marketingu Apple’a – a robi się to tak
REKLAMA

John Martellaro, który długo pracował w dziale marketingu Apple'a - od 2000 do 2005 r. - w kompletnie niezawoalowany sposób opisuje jak wygląda tam proces tworzenia kontrolowanych przecieków:

"Przychodzi do ciebie jeden z top menedżerów i mówi: Potrzebujemy wypuścić dokładnie tę informację. John, masz jakiegoś zaufanego człowieka w którymś z najważniejszych detalistów? Jeśli tak, to zadzwoń do niej/niego. Mimochodem wspomnij o tej informacji i zasugeruj, że jeśli by się to gdzieś ukazało, to byłoby fajnie. Tylko żadnych e-maili!"

REKLAMA

Ostatnie zdanie wydaje się najważniejsze "tylko bez e-maili". W końcu rozmowa twarzą w twarz, bądź też rozmowa telefoniczna (chyba że nagrywana) nie pozostawia po sobie twardych śladów i dowodów. Zawsze obie strony konwersacji mogą zaprzeczyć, że w ogóle nie miała miejsca.

REKLAMA

Martellaro świetnie wyjaśnia po co Apple decyduje się na kontrolowane wycieki:

"Kontrolowane wycieki zazwyczaj są rozwiązaniem problemu. W tym przypadku może być tak, że Apple chce wcześniej puścić informację o tablecie ponieważ pragnie:
- wzniecić nieco zamętu u krnąbrnego partnera;
- puścić informację o planowanej cenie 1000 dolarów, aby sprawdzić reakcje;
- wywołać panikę/zażenowanie u potencjalnego konkurenta, o którym Apple ma jakąś wiedzę;
- pobudzić apetyt analityków i obserwatorów, żeby odpowiednia ich liczba pojawiła się podczas medialnego wydarzenia. Apple nienawidzi pustych krzesełek i wymaga pękających w szwach sal."

Patrząc na ostatnie artykuły Yukari Iwatani Kane w "Wall Street Journal" nie można oprzeć się wrażeniu, że John Martellaro wie co mówi. Z resztą podobnie jest z przedwczorajszym keynote szefa Microsoftu'e - Steve'a Ballmera.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-10T15:49:20+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T14:37:26+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T13:39:58+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T10:30:55+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T09:14:55+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T08:33:28+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T06:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T06:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T06:23:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T06:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T21:54:46+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T21:09:52+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T21:00:33+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T19:36:54+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T17:48:26+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T14:47:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T13:34:18+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA