Tech

Piper Jaffray szczegółowo o Apple

Analityk banku inwestycyjnego Piper Jaffray, który uznany jest za najlepszego specjalistę od Apple – Gene Munster – przedstawił odpowiedzi na 12 pytań dotyczących aktualnego stanu biznesu oraz rozwoju portfolio produktów firmy Steve’a Jobsa.

Odpowiedzi Munstera, z którymi w pełnej wersji można zapoznać się na portalu AppleInsider, są rozwinięciem notki do klientów Piper Jaffray przesłanej niecały tydzień temu. Co ciekawe, Munster ciągle podtrzymuje swoją prognozę dla wyceny walorów Apple na poziomie 250 dolarów. To niemal trzykrotnie więcej niż aktualna ich cena. Od tygodnia bowiem Apple testuje kolejne dołki oscylując wokół 90 dolarów.

Estymacje sprzedaży komputerów Macintosh, telefonów iPhone oraz przenośnych odtwarzaczy multimedialnych iPodów w pierwszym kwartale fiskalnym 2009 Apple (kalendarzowo to ostatni kwartał 2008 roku) przedstawione przez Munstera pokrywają się w całości z tym co przedstawił niecały tydzień temu – 2,7 miliona Maków, 6 milionów iPhone’ów oraz 12% spadek sprzedaży iPodów do 19 milionów.

Ciekawiej jest kiedy Munster spekuluje o rozwoju portfela produktów Apple. Według analityka Piper Jaffray, Apple może pokazać netbooka w 2009 roku, czego od paru miesięcy domaga się rynek. Byłby to jedenastocalowy MacBook Air w cenie pomiędzy 800 a 1000 dolarów. Nie należy jednak oczekiwać tabletu Mac w pełni opartego na technologii multi-touch przed 2010 rokiem.

Munster oczekuje również od Apple przedstawienia nowych iPhone’ów, które będą rozszerzały tą linię produktową. Według Munstera oczekiwać należy zarówno tańszego (i słabiej wyposażonego) iPhone’a za cenę poniżej 199 dolarów oraz droższego (i lepiej wyposażonego od aktualnego modelu 3G) iPhone’a za cenę powyżej 299 dolarów.

Munster zanalizował marżę Apple na iPhone. Wydaje się, że Apple zarabia 630 dolarów brutto na każdym sprzedanym iPhone przez sieci mobilne. Mimo, iż wkrótce Apple powinno obniżyć swoje pobory od telekomów o 150 dolarów, to producent iPhone’a i tak zachowa bardzo wysoką marżę dzięki niższym cenom jego komponentów. Według Gene Munstera całkowita marża brutto na iPhone jest wyższa niż całościowa marża firmy (pomiędzy 30 a 34%, przyp. red.) i oscyluje w okolicach 40%. Sprzedaż iPhone’a ma być w najbliższych miesiącach wzmocniona oficjalnym pojawieniem się telefonu na największym detalicznym rynku świata – Chinach.

Do bardzo ciekawych wniosków analityk Piper Jaffray dochodzi analizując kurczący się rynek iPoda. Munster wierzy, że sprzedaż iPoda w 2009 roku spadnie o 12%, ale odtwarzacz pozostanie ważnym produktem dla Apple, głównie dlatego, że ciągle stanowić będzie punkt wejściowy do ekosystemu firmy. Steve Jobs wyjaśnił niedawno, że w iTunes jest 65 milionów aktywnych kont. Jeśli weźmie się więc liczbę wszystkich iPodów sprzedanych do tej pory pod uwagę – 174 miliony – to można dojść do wniosku, że na jedno aktywne konto iTunes przypada 2,8 iPodów. Munster zakłada więc, że posiadaczy iPodów jest około 87 milionów. To oni stanowią główny target dla Apple pod kątem wzrostów sprzedaży Maka oraz iPhone’a.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst