Tunel sąsiadów to gigant. W Polsce mamy krótsze, ale to się zmieni
Szykowana inwestycja będzie naprawdę długa. U nas aż tak długo w tunelach się nie pojedzie, a przynajmniej nie na razie. Plany też mamy jednak ambitne.

Dwa tunele to element większego projektu NemaŠe, który pozwoli po raz pierwszy w Czechach rozpędzić się pociągom do 200 km/h, jak przypomina Rynek Kolejowy. Na 17 km odcinka składy przejadą przez tunel Hosín, liczący 3120 m długości, i przede wszystkim przez Chotýčany. To tunelowy gigant, bo mierzyć ma prawie 5 km. Jego długość wyniesie 4775 m.
Będzie to najdłuższy tunel w Czechach. Do czasu
W planach jest też tunel przebiegający pod Pragą w kierunku Pilzna. Ma mieć aż 25 km długości. Najpierw palmę pierwszeństwa dzierżyć będzie jednak Chotýčany. Prace budowlane rozpoczną się w przyszłym roku, a oddanie całego odcinka do użytku przewidziane jest na 2032 r.
Mamy czego zazdrościć? Na razie tak. Jak niedawno przekazała portalowi money.pl spółka PKP PLK, obecnie najdłuższy kolejowy tunel liczy 1721 m. Prowadzi do dworca Fabrycznego od dworca Łódź Widzew. W drugą stronę też powstaje tunel, który połączy Fabryczny z dworcem Łódź Kaliska. Będzie przebiegał pod ścisłym centrum miasta, a jego łączna długość to 7,5 km. 3 km wyniesie długość odcinka dwutorowego, a 4,5 km to długość czterech odcinków jednotorowych.
Drugie miejsce na liście polskich najdłuższych kolejowych tuneli zajmuje ten wydrążony pod masywem Małego Wołowca. Znajduje się na trasie z Wałbrzycha do Kłodzka i ma 1601 m. Może łódzka podziemna droga ma nieco więcej metrów, ale za to ten jest najdłuższym skalnym tunelem.
W 2020 r. przeszedł gruntowny remont:
Obiekt ma wzmocnioną wewnętrzną obudowę. Wykonawca oczyścił jej ceglaną powierzchnię, usunął poluzowane elementy i uzupełnił spoiny. Udrożniono i oczyszczono kanały wentylacyjne. Zmienił się wygląd wjazdów do tunelu. Oczyszczone są ściany czołowe wraz z gzymsami. Usunięto luźne bloki, odłamki skalne i samosiejki.
Obok przebiegał też nieco krótszy, ale już jest nieczynny.
Brązem chwalić może się tunel w Warszawie
Łączy dworzec Centralny z Powiślem. Jego długość wynosi 1527 m. Póki co stolica musi zadowolić się jedynie miejscem na podium. Zmieni się to wraz z nadejściem ery CPK. To właśnie pod Odolanami przebiegać będzie przyszły polski rekordzista. Będzie miał ok. 10 km i został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. Pojadą nim superszybkie pociągi.
W związku z budową Kolei Dużych Prędkości powstanie też drugi łódzki tunel – tym razem właśnie dla szybkich pociągów. Ma mieć ok. 4,6 km i będzie przeznaczony dla mknących maszyn kursujących między Warszawą a Wrocławiem i Poznaniem.
- To niezwykle ambitne zadanie, ponieważ łódzki tunel będzie miał największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce. Stanie się też najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem – deklarował wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Zdjęcie główne: PKP PLK