Ta technologia może rozwiązać największy problem aut elektrycznych. I obniżyć ich cenę
Koncern General Motors ogłosił właśnie przełom, który może wpłynąć na przyszłość elektromobilności. Koncern pracuje nad nowym typem akumulatora do pojazdów elektrycznych, który ma potencjał nie tylko obniżyć koszty produkcji aut na prąd, lecz także uniezależnić łańcuch dostaw od kosztownych i problematycznych surowców.

Akumulatory litowo-manganowe LMR, już niebawem mogą zastąpić powszechnie stosowane dziś ogniwa niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) oraz litowo-żelazowo fosforanowe (LFP). Technologia LMR nie wymagają dużych ilości niklu ani kobaltu, które są niezwykle drogie i trudne do pozyskania. Mangan jest znacznie tańszy, powszechnie dostępny i łatwiejszy do przetwarzania.
Akumulatory LMR mają być znacznie wydajniejsze
Inżynierowie GM twierdzą, że nowa bateria będzie w stanie magazynować ponad 2 razy więcej energii niż obecnie wykorzystywane ogniwa, co przy podobnych lub niższych kosztach może oznaczać wyraźny wzrost zasięgu tanich aut elektrycznych.

Prace nad bateriami LMR trwają od wielu lat, jednak dopiero niedawno koncernowi udało się opanować jedną z ich największych wad – szybką degradację ogniw. Poprzez zastosowanie odpowiednich domieszek chemicznych oraz specjalnych powłok ochronnych, badacze zdołali ograniczyć stopniowe uszkodzenia struktury katody, które wcześniej uniemożliwiały komercjalizację technologii. Nowy rodzaj akumulatorów będzie produkowany przez Ultium Cells, spółkę powołaną z LG Energy Solution. W kilku ostatnich latach obydwie firmy zainwestowały wiele mld dol. w jej rozwój.
Przeczytaj także:
Ogniwa pozwolą GM postawić na niezależność surowcową
Dzięki bateriom LMR GM planuje jeszcze mocniej postawić na niezależność surowcową i lokalną produkcję komponentów. Amerykański koncern już teraz współpracuje z kilkoma firmami zajmującymi się wydobyciem i przetwarzaniem manganu. Taka strategia ma pozwolić nie tylko na uniezależnienie się od Chin, lecz także na spełnienie wymogów amerykańskiej ustawy Inflation Reduction Act, która premiuje lokalne produkcje w postaci wielu ulg podatkowych. Ponadto nowa technologia ma pozwolić dotrzeć do nowych klientów, poszukujących pojazdów elektrycznych oferujących większy zasięg, niż do tej pory.
Technologia LMR pozwoli poszerzyć grono klientów naszych marek, którzy poszukują pełnowymiarowych pojazdów dostawczych i SUV-ów zasilanych energią. – mówi Kurt Kelty, wiceprezes ds. rozwoju elektromobilności w GM.
W dłuższej perspektywie GM widzi potencjał zastosowania nowej baterii w takich technologiach, takich jak ogniwa półprzewodnikowe, nad którymi równolegle prowadzi badania.
Baterie LMR to realna szansa na przełom
Akumulatory LMR mogą być prawdziwym przełomem w rozwoju elektromobilności. Dzięki eliminacji niklu i kobaltu na rzecz powszechnie dostępnego manganu ogniwa mają szansę stać się znacznie tańsze w produkcji i bardziej ekologiczne. Gdyby ta technologia trafiła do masowej produkcji, mogłaby realnie obniżyć ceny pojazdów elektrycznych i sprawić, że przejście na zeroemisyjny transport stanie się faktycznie dostępne dla przeciętnego konsumenta. Czy tak się stanie? Czas pokaże.