Polska Straż Graniczna ma nowe poduszkowce. Dla tych maszyn nie ma trudnego terenu
Polska Straż Graniczna wzbogaciła się o nowoczesne maszyny. Dwa poduszkowce typu Griffon 2000TD, które już trafiły do jej floty, to technologiczne perełki, które zrewolucjonizują pracę funkcjonariuszy na trudno dostępnych obszarach.
![Polska Straż Graniczna ma nowe poduszkowce. Dla tych maszyn nie ma trudnego terenu](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F12%2FPoduszkowiec-z-Morskiego-Oddzialu-SG-1.jpg&w=1200&q=75)
Poduszkowce od zawsze przyciągają uwagę miłośników technologii. Ich niezwykłe możliwości budzą respekt i ciekawość. Poduszkowce doskonale sprawdzą się tam, gdzie tradycyjne pojazdy nie mają dostępu.
Griffon 2000TD to poduszkowce produkowane przez brytyjską firmę Griffon Hoverwork, światowego lidera w tej branży. Maszyny tego typu charakteryzują się zdolnością poruszania się zarówno po wodzie, jak i po lądzie, a nawet po śniegu czy bagnie.
Wszystko to dzięki poduszce powietrznej, która unosi pojazd nad powierzchnią. Griffon 2000TD osiąga prędkość do 35 węzłów (około 64 km/h) i może przewozić do 14 osób lub 2 t ładunku. Maszynę obsługuje trzyosobowa załoga.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F12%2Fpoduszkowiec-straz-graniczna-.jpg&w=1200&q=75)
Turbodoładowany silnik Diesla z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa Deutz o mocy 350 koni mechanicznych, napędzający śmigło o dużej średnicy i zmiennym skoku, wraz z zaawansowaną konstrukcją fartucha, zapewnia szybką i bezpieczną pracę.
Kadłub o długości 11,7 m i szerokości 5,9 m wykonany jest z aluminium klasy morskiej, a zaawansowane formowanie kompozytowe gwarantuje wytrzymałość, niezawodność i długowieczność konstrukcji.
Pojazdy wyposażone są m.in. w radar pozwalający na lokalizowanie np. statków niezależnie od pory dnia i warunków pogodowych.
Nowe poduszkowce Griffon 2000TD otrzymały oznaczenie SG-413 i SG-414. Cena jednej takiej maszyny to około 14 mln zł.
Więcej o niezwykłych pojazdach przeczytasz na Spider's Web:
Newralgiczna granica
Jednostki przeznaczone są do działań patrolowych i poszukiwawczo-ratowniczych. Mogą operować przez całą dobę w warunkach zimowych na lodzie i latem - na wodzie, świetnie sprawdzają się w terenie bagnistym i porośniętym sitowiem. Ich załogi stanowią funkcjonariusze Kaszubskiego Dywizjonu SG, w którym znajdują się obecnie 4 takie jednostki.
Zakup nowych jednostek to kolejny krok w kierunku podnoszenia skuteczności ochrony morskiej granicy państwowej. Są one świetnie dostosowane do wymagających warunków służby na Zalewie Wiślanym, a ich wszechstronność pozwoli skutecznie patrolować granicę, kontrolować jednostki rybackie i ich załogi czy wspierać działania ratownicze na wodzie
- powiedziała Zastępca Komendanta Głównego SG gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2024%2F12%2FPoduszkowiec-z-Morskiego-Oddzialu-SG.jpg&w=1200&q=75)
Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej kontradm. SG Andrzej Prokopski podkreślił, że Zalew Wiślany to newralgiczne miejsce między Polską a Federacją Rosyjską. "To wymagający akwen, zamarzający zimą, który nie pozwala na stałe wykorzystywanie jednostek o konwencjonalnym napędzie" - powiedział.
Skuteczne narzędzie
Poduszkowce Griffon 2000TD to zaawansowane technologicznie maszyny, które pozwolą funkcjonariuszom działać szybciej, skuteczniej i bezpieczniej. W obliczu rosnących potrzeb związanych z ochroną granic Griffony stają się symbolem nowej ery w pracy polskich służb.
Zakup nowych poduszkowców to kolejny krok w modernizacji Straży Granicznej. Dzięki nim Polska ma jeszcze bardziej nowoczesne i skuteczne narzędzia do ochrony swoich granic. A to oznacza większe bezpieczeństwo dla nas wszystkich.