Budują pierwszą polską niskoemisyjną autostradę. Ten beton ma niesamowite właściwości
Polska infrastruktura drogowa przechodzi właśnie rewolucję, a jej symbolem jest nowa, niskoemisyjna autostrada A2. Wszystko dzięki zastosowaniu specjalnego betonu, który sprawia, że jest mniej wypadków. Ale to nie wszystko.
Po roku prac prowadzonych przez naukowców i inżynierów w laboratoriach czas na premierę nowego polskiego cementu.
Dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii badacze wynaleźli unikatową mieszankę składników, które sprawą, że nasze drogi będą bezpieczniejsze, a my będziemy oddychać czystszym powietrzem.
STRABAG wraz z Cement Ożarów budują pierwszą polską niskoemisyjną autostradę. Na powstającym odcinku A2 Siedlce Zachód (dawniej Swoboda) – Malinowiec wybudowanych zostało blisko 19 km dwujezdniowej nawierzchni wykonanej w technologii z betonu cementowego, z wykorzystaniem materiału o obniżonym śladzie węglowym.
Prace nad nowym polskim cementem trwały w laboratoriach ponad rok.
Na jasnej drodze więcej widać
Próbny, testowy fragment drogi, został poddany badaniom laboratoryjnym, które potwierdziły jego wytrzymałość i trwałość. Sam beton przeszedł restrykcyjne testy i spełnił wysokie wymagania, takie jak np. mrozoodporność.
Zastosowanie niskoemisyjnego betonu ma także zalety związane z poprawą bezpieczeństwa. Tak wybudowana nawierzchnia jest jaśniejsza od powstałych do tej pory, przez co też lepiej widoczna dla kierowców. To sprawia, że na betonowych jezdniach jest mniej wypadków.
Lepsza widoczność na takiej drodze przekłada się również na ograniczenie o blisko 20 proc. kosztów związanych z oświetleniem drogi na węzłach i poprawę widoczności w trudnych warunkach atmosferycznych. Co więcej, ten rodzaj betonu pomaga redukować tzw. efekt miejskiej wyspy ciepła.
Więcej o walce z emisją dwutlenku węgla przeczytasz na Spider's Web:
Przełom na polskich drogach
W inwestycji na A2 zastosowano cement o obniżonej emisyjności CO2 - cement Jasny. Kluczowym składnikiem występującym w tym cemencie, jest mielony granulowany żużel wielkopiecowy, który minimalizuje ryzyko wystąpienia reakcji alkalia-kruszywo (ASR). Reakcje takie mogą prowadzić do kruszenia betonu.
Beton taki ma mniejszy ślad węglowy o 30 proc. w porównaniu z innymi cementami wykorzystywanymi jako nawierzchnie autostrad.
A dlaczego to takie ważne? Bo produkcja cementu odpowiada za około 8 proc. globalnej emisji CO2. Tymczasem na całym świecie zapotrzebowanie na cement cały czas gwałtownie rośnie.
Tymczasem powoli polska infrastruktura staje się coraz bardziej zielona. Budowa niskoemisyjnej autostrady A2 to dowód na to, że nasze drogi mogą być nie tylko funkcjonalne, ale także przyjazne dla środowiska. To ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości.