Google, Bing czy DuckDuckGo? Po cichu rośnie czwarta wyszukiwarka
Potęga Wyszukiwarki Google wydaje się nienaruszalna. Nawet Bing z pomocą kapitału wielkiego Microsoftu i technologii GPT jest w porównaniu z liderem niemal rynkowym marginesem. Na szczęście śmiałków nadal nie brakuje, a jednemu z najmłodszych zaczyna iść imponująco dobrze.
Czy kojarzą państwo Perplexity? Jestem przekonany, że w większości przypadków otrzymałbym w odpowiedzi pierwsze słyszę. Nic dziwnego, firma nie prowadzi żadnej działalności w Polsce, w żaden sposób się też u nas nie promuje. Jej sztandarowa usługa - wyszukiwarka Perplexity AI - polega nie na klasycznym indeksie witryn, a na Dużym Modelu Językowym (LLM) i to jego wykorzystuje do wyszukiwania informacji i zapewniania odpowiedzi.
Ktoś mógłby zauważyć, że przecież to samo potrafią ChatGPT czy Bing, ale Perplexity nieco wcześniej wpadło na pomysł, by zatrudnić LLM do roli internetowego szperacza, a wczesne inwestycje wydają się w końcu popłacać. Firma się pochwaliła, że w minionym miesiącu obsłużyła 250 mln zapytań użytkowników. Nie brzmi to jak jakaś ogromna liczba, ale należy nadać jej kontekst: 500 mln to łączna liczba wszystkich zapytań w całym minionym roku. A to oznacza, że Perplexity zdobywa użytkowników w coraz szybszym tempie.
Szukasz czegoś jeszcze?
Ostrzegamy przed Perplexity AI. Nie obsługuje języka polskiego, halucynuje, ma problemy z prawem. Rosnącej liczbie użytkowników wydaje się to jednak nie przeszkadzać
Do wyszukiwarki Perplexity należy podchodzić z bardzo dużą ostrożnością. Nie dlatego, że jest formą złośliwego oprogramowania, w żadnym razie. Udzielane przez nią odpowiedzi są jednak często niewłaściwe. To nie jest wyłącznie problem Perplexity, a w zasadzie na dziś wszystkich LLM-ów. Tyle że w tym przypadku, kiedy cały model przetwarzania danych opiera się o wciąż wadliwą technologię, jest to pewien problem. Na dodatek przeciwko Perplexity toczy się postępowanie sądowe ze strony grupy wydawców prasowych, którzy zarzucają firmie kradzież danych w formie nieautoryzowanego szkolenia nimi ich Dużego Modelu SI.
Perplexity AI jest darmowa. Założona w sierpniu 2022 r., Perplexity szybko zyskała popularność dzięki, tu cytując materiały promocyjne firmy, swojej zdolności do dostarczania bardziej szczegółowych i lepiej sformatowanych odpowiedzi niż tradycyjne wyszukiwarki. W lutym 2024 r. Perplexity obsłużyła już pół miliarda zapytań i zgromadziła 50 mln użytkowników na różnych platformach, takich jak komputery stacjonarne, iOS i Android. Szybki rozwój Perplexity jest również wspierany przez znaczące inwestycje od takich osób jak Jeff Bezos, twórca Amazona, oraz Tobias Lütke, współzałożyciel Shopify. Niestety, wersja polska na razie nie jest planowana.