Las polskich wiatraków na Bałtyku. Ta inwestycja zmieni nasz kraj
Gigantyczne wiatraki już niedługo pojawią się przy polskim wybrzeżu. Na Bałtyku trwają przygotowania do budowy potężnych farm wiatrowych.
Energetyka wiatrowa cały czas się rozwija, a konstruktorzy nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Wciąż pojawiają się nowe pomysły. Ostatnio informowaliśmy choćby o pomyśle magazynowania energii w łopatach wiatraków. Wiatraki cieszą się olbrzymim zainteresowaniem także w Polsce. Nasz kraj chce być liderem zielonej energii w Europie.
Miłośnicy czystej energii z pewnością ucieszą się z tej wiadomości. Jesteśmy coraz bliżej postawienia pierwszych polskich farm wiatrowych na Bałtyku. Podpisano właśnie ważną umowę na wytworzenie 100 elementów przejściowych dla obu projektów.
Więcej o energetyce wiatrowej przyszłości przeczytasz na Spider`s Web:
Żółte kolosy
Co to są elementy przejściowe? To kluczowe komponenty wiatraków stawianych na morzu. To części, na których stoją w wodzie same wiatraki. Elementy przejściowe zanurzone są pod wodą.
Stanowią swoiste pomosty łączące fundamenty morskich turbin wiatrowych z ich masami. Ich rola jest nieoceniona, gdyż przenoszą one ogromne obciążenia z turbiny, zapewniając stabilność i bezpieczeństwo całej konstrukcji.
Elementy przejściowe łączą wieżę turbiny z monopalem i utrzymują istotne elementy, w tym platformy, drabiny i systemy lądowania dla łodzi, które umożliwiają technikom i inżynierom wejście na wieżę turbiny w celu wykonania prac naprawczych i konserwacyjnych.
Część przejściowa jest pomalowana na żółto, aby poprawić widoczność po zainstalowaniu wieży i turbiny na morzu. Przy obecnych projektach części przejściowe mają do 35 m długości i ważą około 150–600 t.
Podpisanie umowy oznacza ważny krok naprzód w realizacji projektów Bałtyk 2 i 3. Wykorzystanie najnowocześniejszych elementów przejściowych wyprodukowanych przez doświadczonych partnerów gwarantuje najwyższą jakość i trwałość morskich farm wiatrowych. Elementy przejściowe wykona niderlandzko - belgijskie konsorcjum Smulders Projects Belgium NV i Sif Netherlands BV.
Polskie farmy wiatrowe na Bałtyku
Budowa farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 o łącznej mocy 1440 MW to ogromne przedsięwzięcie, które nie tylko przyczyni się do zwiększenia produkcji czystej energii w Polsce, ale również wpłynie na rozwój polskiej gospodarki. Inwestycja o wartości 8,5 mld zł stworzy tysiące nowych miejsc pracy i stanie się motorem napędowym innowacji technologicznych w branży energetycznej. Inwestycję prowadzą spółki Equinor i Polenergia.
Pierwsze turbiny wiatrowe na Bałtyk 2 i 3 mają zostać uruchomione w 2027 r. Docelowo farmy wygenerują wystarczającą ilość energii elektrycznej, aby zaspokoić potrzeby ponad 2 mln polskich gospodarstw domowych.
Farma Bałtyk 2 będzie znajdować się 37 km od brzegu, a Bałtyk 3 w odległości 22 km od brzegu pomiędzy Ustką, a Łebą. Łącznie będą miały powierzchnię ponad 24 km2. W miejscu, gdzie staną wiatraki morze ma głębokość od 23 do 41 m, a wiatr wieje średnio z prędkością 10 m/s.
Polski Bałtyk z zieloną energią
Prace dotyczące budowy i uruchomienia morskich farm wiatrowych Equinor i Polenergii są już bardzo zaawansowane. Projekty Bałtyk 2 i Bałtyk 3 mają już zakontraktowanych dostawców najważniejszych komponentów – morskich turbin wiatrowych, infrastruktury systemów elektrycznych czy kabli wewnętrznych oraz eksportowych. W tym roku ruszy także budowa bazy serwisowej w Łebie, która będzie obsługiwała wszystkie trzy inwestycje.
Equinor i Polenergia złożyły też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Bałtyk 1, o mocy do 1560 MW. Projekt Bałtyk 1 to największa farma wiatrowa rozwijana na Morzu Bałtyckim, którą inwestorzy przygotowują do udziału w aukcji w 2025 roku.
Equinor i Polenergia podpisały finalne umowy na zaprojektowanie fundamentów dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3, rozwijanych przez obie firmy na Morzu Bałtyckim. Opracowanie dokumentacji projektowej dla lokalizacji obu morskich farm wiatrowych, w tym projektów wykonawczych fundamentów, zostało powierzone duńskiej spółce Ramboll.