Spółka CPK kupi ponad 100 pociągów dla Kolei Dużych Prędkości. Poznaliśmy wymagania taboru przyszłości

Lokowanie produktu: CPK

Dzięki przyjętej uchwale taborowej spółka powołana przez CPK zakupi ponad 100 pociągów, stanowiących trzon linii Kolei Dużych Prędkości. CPK wynajmie nowoczesny tabor przewoźnikom, współrealizując długo oczekiwaną rewolucję na polskiej kolei.

18.12.2023 11.00
Widziałem przyszłość kolei. Cztery zmiany, które nas czekają

W Polsce trwa proces modernizacji oraz rozbudowy sieci kolejowej, poprzez dostosowywanie jej do wymagań Kolei Dużych Prędkości (KDP) umożliwiającej podróżowanie z prędkością do 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h. Jednak sama infrastruktura – nawet najlepsza - nie wystarczy. Muszą z niej korzystać odpowiednio nowoczesne maszyny, pozwalające w bezpieczny sposób rozwijać wielkie prędkości z zachowaniem komfortu pasażerów.

Aby wspomóc przewoźników w procesie modernizowania taboru dopasowanego do możliwości KDP, spółka taborowa CPK zakupi ponad 100 zespolonych składów elektrycznych. Następnie CPK wynajmie nowoczesną flotę przewoźnikom działającym na terenie naszego kraju, obsługującym linie Kolei Dużych Prędkości oraz połączenia z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Poznaliśmy wymagania, jakie stawia przed producentami CPK

Zgodnie z przyjętą uchwałą o koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego, zespolone składy elektryczne kupowane przez spółkę CPK muszą spełnić szereg wymagań. Te zostały tak określone, by nabyte składy były w stanie wykorzystać linie KDP, ale jednocześnie były energooszczędne, a także spełniały wymagania pasażerów ze szczególnymi potrzebami, np. osób z niepełnosprawnościami.

Wymagania techniczne i jakościowe dla nowego taboru Kolei Dużych Prędkości (KDP) oczekiwane przez spółkę CPK to:

  • prędkość do 250 km/h,
  • zasilanie 3 kV DC i 25 kV AC,
  • spełnianie wymagań osób ze szczególnymi potrzebami,
  • energooszczędność, systemy odzyskiwania energii,
  • kompatybilność systemów bezpieczeństwa,
  • system sterowania i kierowania ruchem ETCS wg. najnowszych wymagań interoperacyjności,
  • system informacji pasażerskiej z uwzględnieniem informacji lotniskowej
  • udogodnienia dla pasażerów: strefy wielofunkcyjne, indywidualne oświetlenie i ładowarki USB

Jako regularny pasażer relacji Katowice - Warszawa, jestem gorącym zwolennikiem stref wielofunkcyjnych. Zwłaszcza przedziałów rowerowych (tych zawsze jest zbyt mało) oraz stref ciszy. Te ostatnie potrafią być wybawieniem, gdy pasażerowie wracają do domów po długim, wyczerpującym dniu pracy. Domyślam się, że podczas przesiadki z samolotu na pociąg taka strefa będzie równie przydatna, pomagając zregenerować siły nadszarpnięte żmudnymi procedurami lotniskowymi.

Praktyczna jest także konieczność integracji systemu informacyjnego z danymi lotniskowymi. Dzięki temu jadąc w kierunku Centralnego Portu Komunikacyjnego zobaczymy, czy nasz lot odbędzie się zgodnie z planem, na który terminal powinniśmy się udać oraz gdzie dokonamy szybkiej odprawy. Wszystko bez wyciągania telefonu z kieszeni lub stania przed wielkimi ekranami na lotnisku.

W proces nabywania taboru dla Kolei Dużych Prędkości maksymalnie zaangażować polskie firmy

W Polsce panuje szeroki konsensus co do tego, że inwestycja w kolej jest nie tyle potrzebna, co wręcz niezbędna. Koleje Dużych Prędkości wyraźnie skrócą czas podróży, jednocześnie zwiększając ich komfort. Sam plan nowych systemów informacji pasażera jest tak interesujący, że z chęcią już teraz widziałbym go na polskiej kolei. Ważne jest jednak, by ta wielka transformacja odbywała się z jak największym udziałem polskiego biznesu, co stanowi priorytet dla spółki CPK:

Nawet najlepsza infrastruktura kolejowa nie sprawdzi się bez nowoczesnych pociągów. Dlatego zakupy taborowe na potrzeby projektowanych linii kolejowych CPK powinny być przeprowadzone w sposób przemyślany i kompleksowy. Jesteśmy przekonani, że w produkcję pociągów będą zaangażowane polskie firmy i że ten zakup będzie impulsem także dla naszej gospodarki.

Były wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK

Chociaż produkcja pociągów spełniających wymagania Kolei Dużych Prędkości to domena globalnych gigantów, CPK widzi miejsce dla polskich zakładów w roli podwykonawców komponentów. Zwłaszcza gotowych wyrobów kompozytowych czy elementów wyposażenia wnętrza. Możliwość zaangażowania polskiego przemysłu i środowiska naukowo-badawczego w produkcję taboru Kolei Dużych Prędkości byłaby wielką szansą dla polskiej gospodarki, w której nie brakuje zakładów pełnych specjalistów od kolei, jak PESA Bydgoszcz, Newag czy H. Cegielski.

Pierwsze pociągi pojawią się na linii Warszawa - CPK - Łódź

CPK planuje wynajem nowoczesnego taboru przy pomocy spółki zależnej ROSCO, dedykowanej do zakupu ponad 100 zespolonych składów elektrycznych. Podobne mechanizmy wynajmu taboru przewoźnikom, z wykorzystaniem przetargów, z powodzeniem działają w wielu krajach, np. Wielkiej Brytanii, gdzie prawie 90 proc. wykorzystywanych pociągów należy do firm z sektora tzw. poolu taborowego, zajmującego się wynajmem floty.

Spółka zależna powołana do zakupu taboru będzie mogła pozyskiwać inwestorów mniejszościowych. Na zakup taboru Kolei Dużych Prędkości zostanie przeznaczonych 8,7 miliardów złotych do 2030 roku. Do 2035 roku suma wzrośnie do 16 - 20 miliardów.

Realizacja kolejowej części programu CPK wygeneruje zapotrzebowanie na nowoczesny tabor kolejowy niedostępny aktualnie na rynku polskim. CPK to pierwszy program, który podchodzi do transportu kolejowego kompleksowo, stwarzając szanse dla przewoźników kolejowych do oszczędności w nakładach inwestycyjnych i jednoczesnego rozwoju. Uważamy, że podobnie jak w przypadku podejścia do liberalizacji rynku kolejowego warto wykorzystać międzynarodowe doświadczenie i know-how. Koncepcja poolu taborowego to atrakcyjna dla przewoźników oferta najmu nowoczesnego taboru kolejowego dostosowanego do infrastruktury CPK.

Mikołaj Wild, prezes CPK

Podczas realizacji procesu zakupu, dla CPK priorytetem będzie tabor pasażerski do obsługi pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości, to jest relacji Warszawa - CPK - Łódź. Pasażerowie będą pokonywać trasę ze stolicy do Łodzi w rekordowym czasie 45 minut. To dwa razy szybciej niż obecnie.

Według ekspertów oraz analityków, kolej w Polsce czeka stały rozwój, którego namacalnym dowodem jest rekordowy wzrost zainteresowania tym środkiem transportu wśród pasażerów. W 2022 r. podróżujący skorzystali z kolei ponad 342 milionów razy, bijąc na głowę najlepsze wyniki z 2019 r., jeszcze przed pandemią COVID-19. Szacuje się, że po uruchomieniu w Polsce pierwszych połączeń Kolei Dużych Prędkości nastąpi „efekt CPK” – kolejny wzrost liczby obsłużonych pasażerów – w przypadku podróży dalekobieżnych do 2050 roku będzie to wzrost aż dwukrotny.

Lokowanie produktu: CPK
Najnowsze
Zobacz komentarze