Jeśli już musisz przechowywać pliki w chmurze, to sprawdź, czy możesz je dodatkowo zabezpieczyć
Nikt nie zaprzeczy, że przechowywanie plików w chmurze jest po prostu wygodne. Warto jednak dodatkowo zabezpieczyć nasze dane - które z dostępnych rozwiązań umożliwia bezpieczne magazynowanie plików na internetowych dyskach?
Większość z nas korzysta z sieciowych magazynów danych, choćby takich jak Dysk Google, One Drive, czy Dropbox. Umożliwiają one dostęp do naszych plików z dowolnego urządzenia i miejsca na świecie, ale w ten sposób przechowujemy je na cudzych serwerach, a więc częściowo tracimy nad nimi kontrolę.
Oczywiście dostęp do takich usług wymagania logowania, ale co jeśli ktoś ukradnie nasze dane? Warto by istniała możliwość ich dodatkowego szyfrowania, jednak która z usług pozwala na stworzenie ponadprogramowego zabezpieczenia plików czy katalogów?
Zobacz jak dodatkowo zabezpieczyć swoje dane w chmurze i jakie rozwiązanie to umożliwia.
Jak bezpiecznie przechowywać dane w chmurze?
Oczywiście dane przechowywane na takich dyskach i tak zwykle jest szyfrowane (np. na Dropboksie za pomocą 256-bitowego klucza AES), jednak nam chodzi o kolejną warstwę zabezpieczeń - czyli możliwość tworzenia dodatkowo zabezpieczonych miejsc na sieciowych magazynach.
Google Drive (Dysk Google) - chcesz zaszyfrować pliki, to sam to zrób
Google nie przewidział stworzenia na swoim sieciowym dysku dodatkowo zabezpieczonych katalogów. Jeśli chcemy przechowywać na Google Drive zaszyfrowane dane, to musimy sami o to zadbać - na przykład kompresując je i szyfrując za pomocą 7-Zipa.
OneDrive - hej, mamy dla ciebie dodatkową szyfrowaną przestrzeń
Microsoft był bardziej przezorny. Przewidział stworzenie oddzielnego szyfrowanego folderu w OneDrive, który nazwał Magazynem Osobistym. Dostęp do niego uzyskujemy po dodatkowej weryfikacji, która zależy od ustawień - np. za pomocą Microsoft Authenticator.
NordLocker - nasz dysk sieciowy jest bezpieczny na maksa, ale w planie darmowym nie mamy za dużo miejsca
Flagowym produktem Nord Security jest NordVPN, ale firma ta oferuje wiele oddzielnych usług, a jedną z nich jest właśnie NordLocker.
NordLocker powstał właśnie dla bezpiecznego przechowywania danych w chmurze. Tworzymy najpierw tzw. recovery key - nawet jeśli zgubimy podstawowe hasło to dzięki niemu możemy odzyskać dane. W darmowym planie otrzymujemy 3 GB miejsca na sieciowym dysku - niby mało, ale i tak więcej niż udostępnia plan Dropbox Basic. NordLocker jest również tańszy w pakiecie z NordVPN.
Możemy uzyskać dostęp do plików przechowywanych w chmurze za pomocą logowania dwuetapowego, a nawet wykorzystując biometrię. Z NordLockera możemy korzystać zarówno za pomocą dedykowanej aplikacji, jak i uzyskując dostęp przez przeglądarkę (NordLocker Cloud). Doskonałym uzupełnieniem tej usługi jest darmowy menedżer haseł NordPass no i oczywiście NordVPN, czyli jedno z najlepszych rozwiązań tego rodzaju na rynku.
Dropbox - zabezpieczymy dostęp do twoich plików hasłem, ale najpierw zapłać
Wybrane pliki i foldery w Dropboksie możesz chronić za pomocą dodatkowego hasła. Każdy kto będzie chciał się do nich dostać, będzie musiał je podać. Niestety, opcja ta nie jest dostępna w planie darmowym, ani nawet w planie Essentials - aby z niej skorzystać należy wykupić plan Business lub Proffesional.
W przypadku planu darmowego możemy jedynie lepiej zabezpieczać się dzięki logowaniu dwuetapowemu, czy też zabezpieczeniu każdorazowego uruchomienia aplikacji mobilnej przez wprowadzenie dodatkowego kodu.
Zobacz inne artykuły dotyczące bezpieczeństwa:
Czy to nam się podoba czy nie, będziemy przechowywać w chmurze coraz więcej danych. Warto zadbać więc o ich dodatkowe zabezpieczenie, ale równocześnie nie zapominać o innych istotnych elementach cyfrowego bezpieczeństwa.