Skutki uboczne technologii. Na te urazy jesteśmy narażeni przez smartfony
Raport zauważa, że w ciągu ostatniej dekady odnotowano niepokojący wzrost urazów o 28 proc. jeśli chodzi o telefony. Szczególnie dotkliwe są te dotyczące szyi (tzw. tech neck). Stanowią 22 proc. wszystkich problemów. Urazy twarzy i głowy głównie wynikają z pisania SMS-ów, rozmów i chodzenia z telefonem. Dodatkowo, 17 proc. zdarzeń prowadzi do skręcenia kostek i uszkodzeń dolnego odcinka pleców, spowodowanych upadkami podczas pisania SMS-ów.
Uważajcie na plecy. I nie SMS-ujcie podczas chodzenia
Na podstawie danych z amerykańskiego systemu rejestrującego urazy, National Electronic Injury Surveillance System, serwis Decluttr dokonał kilku odkryć. Okazuje się, że Amerykanie, a szczególnie milenialsi, w okresie pandemii i po niej stali się bardziej niezdarni. Liczba niebezpiecznych wypadków od 2020 roku (względem okresu z lat 2015-2019) wzrosła o 20 proc.
Można wyróżnić trzy urządzenia, które najczęściej generują urazy. Pewnie już dobrze typujecie: telewizory, komputery oraz konsole do gier (te zostały umieszczone w jednej grupie) i smartfony.
Więcej o bezpieczeństwie przeczytacie na Spider's Web:
U Amerykanów to telewizory przyczyniają się do 30 proc. wypadków związanych "z technologią". Na przykład, podnoszenie ciężkich ekranów często prowadzi do kontuzji i naciągnięć, zwłaszcza w dolnej części pleców. Telefony stanowią 23 proc. "wypadków technologicznych", zajmując drugie miejsce pod względem potencjalnego niebezpieczeństwa podczas korzystania z nich. Wypadki z nimi związane wzrosły o 28 punktów procentowych w okresie od 2012 do 2022 roku.
Dane również ujawniły, że "pisanie SMS-ów" i "rozmawianie przez telefon" to zdecydowanie najczęstsze frazy w raportach zdarzeń u pacjentów dotyczących obrażeń, które wynikły z korzystania ze smartfonów. Następne frazy na liście to "chodzenie", "sięganie po telefon" i "ładowanie", co daje nam dość jasny obraz tego, w jaki sposób te incydenty wystąpiły
- opowiada raport
Gracze też mają problem. Z bólem
Najczęstsze urazy związane z komputerem i grami wideo to ogólnie nazwany ból wynikający z niewłaściwej postawy. 60 proc. urazów w górnej części ciała występuje podczas grania. To może być wynikiem sygnałów wysyłanych przez organizm, który prosi się o konieczność przerw w trakcie rozgrywki.
Jeden pacjent, który grał w gry wideo przez wiele godzin, gdy zaczął odczuwać palpitacje w górnej części tułowia. Tymczasem inny pacjent doświadczył uczucia ucisku w klatce piersiowej, które zaczęło się podczas grania w gry wideo
- cytuje raport
Drugim najczęstszym zdiagnozowanym problemem związanym z komputerami są stłuczenia stóp spowodowane upuszczaniem laptopów, a także naciągnięcia i skręcenia dotyczące dolnej części pleców (18 proc.), szyi (14 proc.) i nadgarstka (13 proc.).