REKLAMA

Nowy Lords Of The Fallen ma wymagania z kosmosu? To patrzcie na to

Najnowsza odsłona Lords of the Fallen okazała się produkcją dobrą, aczkolwiek nie idealną. Gracze narzekają choćby na optymalizację. Czy słusznie? Sprawdzamy grę w działaniu na mało wydajnych konfiguracjach.

Nowy Lords Of The Fallen ma wymagania z kosmosu? To patrzcie na to
REKLAMA

W chwili gdy to piszę, oceny Lords of The Fallen na Steam mają status Mieszane, bo tylko 68% użytkowników oceniło grę pozytywnie. Wiele osób narzeka na problemy z wydajnością, chociaż produkcja jest doceniania jako naprawdę przyzwoity soulslike.

Trzeba przyznać, że producent dzielnie łata grę od premiery, a aktualna wersja 1.1.224 usuwa wiele większych i mniejszych problemów. Warto zwrócić uwagę, że gra domyślnie uruchamia się ze skalowaniem 50%, więc zarzuty dotyczące optymalizacji nie wzięły się z kapelusza. Z lepszych wiadomości mamy to, że gra otrzymała wsparcie DLSS (również DLSS 3 dla posiadaczy GeForce RTX 4000) oraz FSR - w tym FSR 3.

REKLAMA

Generator klatek FSR 3 działa na kartach Radeon od modelu RX 5700 wzwyż, a zalecana jest co najmniej seria RX 6000. Równocześnie FSR 3 można również uruchomić na kartach GeForce RTX serii 2000 (zalecana seria 3000), a więc tam, gdzie DLSS 3 nie działa.

Test Lords of the Fallen na słabym PC

Przypomnijmy, że minimalne wymagania najnowszej odsłony Lords Of The Fallen określono na GeForce GTX 1060 lub Radeona RX 590. Te karty wedle producenta pozwalają na komfortową rozgrywkę w... 720p. Jeśli chodzi o Full HD (1080p) oficjalne wymagania określono na GeForce RTX 2080 lub Radeona RX 6700.

O ile jednak ustawienia DLSS są odpowiednio rozbudowane, czyli można oddzielnie włączyć skalowanie (DLSS 2) i generowanie dodatkowych klatek oraz NVIDIA Reflex (DLSS 3), to w przypadku FSR możemy jedynie ustalić jakość skalowania, a generator klatek włącza się automatycznie na obsługiwanym sprzęcie. Naprawdę warto byłoby rozdzielić te opcje, podobnie jak w przypadku DLSS.

Zobacz inne artykuły o grach na PC na mało wydajnym komputerze:

Ok, ale czy Lords Of The Fallen ma faktycznie tak wysokie wymagania? W ramach ciekawostki na starcie sprawdźmy to na sprzęcie znacznie poniżej zaleceń minimalnych, a mianowicie na zintegrowanej z procesorem Ryzen 7 5700G grafice. Rozdzielczość to 1920 x 1080, ustawienia niskie (oprócz tekstur, które ustawiłem na średnie, bowiem irytowała mnie rozmazana grafika na tarczy bohatera). Do akcji wkroczył również FSR (w trybie wydajność), ale oczywiście w tym przypadku działa jedynie skalowanie.

Jak widać na filmie powyżej, szału oczywiście nie ma - na zintegrowanej grafice można liczyć na około 30 klatek na sekundę.

Zestawmy jednak takie ciekawostki w spokoju i włączmy do akcji najmniej wydajnego Radeona RX serii 7000, czyli model 7600, który jest wyposażony w 8 GB VRAM. Wykorzystaliśmy ustawienia wysokie bez FSR, z domyślnym skalowaniem renderowania do 50%.

Jakie efekty? Cóż... nie jest źle!

  • W rozdzielczości 3840 x 2160 można liczyć na średnio 45 klatek na sekundę, ale test przy 8 GB VRAM w takiej rozdzielczości to tylko ciekawostka. Pamięć karty zapycha się szybko czyniąc rozgrywkę niemożliwą.
  • W rozdzielczości 2560 x 1440 można liczyć na średnio 60 klatek na sekundę, a dodatkowo zostaje nam nieco wolnej pamięci VRAM - jak dla mnie wynik jest całkiem przyzwoity. Przypominam, że mówimy o wydajności na najmniej wydajnej karcie Radeon RX serii 7000 - i to w niekorzystnej dla tej karty konfiguracji bo z PCIe 3.0, a więc może ona działać tylko szybciej.
REKLAMA

Scenariusz w którym chcemy wykorzystać FSR 3 by z 40-50 klatek na sekundę (a więc teoretyczne minimum do generatora klatek) zrobić płynne 60, w tej chwili niespecjalnie się sprawdza (FSR 3 na ten moment wymaga włączonej synchronizacji pionowej). Najprawdopodobniej implementacja FSR 3 w Lords Of The Fallen nie jest (jeszcze) do końca doskonała. Tak jak wspominałem wcześniej, fajnie byłoby, gdyby producent rozdzielił w ustawieniach opcje skalowania i generowania klatek.

Będziemy przyglądać się sytuacji, a bardziej dogłębne testy FSR 3 w różnych scenariuszach (również na monitorach o wysokim odświeżaniu) zaprezentujemy już wkrótce. Może również w Cyberpunku 2077, bo wieść gminna niesie, że i nasz ulubiony benchmark wzbogaci się niedługo o obsługę FSR 3.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA