Prezes PlayStation mówi o PS6: nie damy nowej konsoli Activision jeśli Microsoft dopnie swego
Prezes Sony Interactive Entertainment Jim Ryan zaostrza konflikt między jego firmą oraz Microsoftem, w kontekście przejęcia Activision Blizzard. Szef PlayStation ostrzega: jeśli dojdzie do wchłonięcia wydawcy, ten będzie odseparowany od informacji na temat PlayStation 6.
Na wiele miesięcy przed tym, gdy nowa generacja konsol debiutuje na sklepowych półkach, prototypowe wersje urządzeń otrzymują zaufani producenci oraz wydawcy. To stały element cyklu, dzięki któremu firmy trzecie są w stanie przygotować się na nową generację sprzętu, poznając jej specyfikę oraz możliwości.
Nie inaczej było w przypadku aktualnej generacji. Zdjęcia devkitów PS5 obiegły świat na długo przed tym jak PlayStation 5 mogliśmy kupić w sklepach. Wczesne wersje deweloperskie platform to jeden z najpilniej strzeżonych sekretów branży, ale łatwo tutaj o wyciek, gdy wysyła się je wielu podmiotom zatrudniającym setki osób na różnych stanowiskach i o różnych kompetencjach. Przykładowo, za wyciek devkitu PS5 odpowiadał... sprzątacz.
Wśród takich zaufanych zabraknie Activision Blizzard, jeżeli Microsoft dokona przejęcia. Wydawca nie dowie się o PS6.
W Amerykańskiej Komisji Handlu trwa właśnie kluczowa batalia, której wynik będzie miał przełożenie na kształt całej branży gier. Amerykańska instytucja orzeknie czy Microsoft może przejąć Activision Blizzard za rekordowe 69 miliardów dolarów, czemu sprzeciwia się Sony, ale także instytucje w Wielkiej Brytanii.
Stenogram jednego ze spotkań w Federalnej Komisji Handlu przedstawia zapis słów prezesa PlayStation Jima Ryana. CEO Sony Interactive Entertainment potwierdza stanowisko, zgodnie z którym firma nie będzie w stanie dzielić się poufnymi informacjami o procesie powstawania nowej konsoli (PS6) z Activision Blizzard jeśli wydawca zostanie częścią struktur Microsoftu.
Jim Ryan uważa, że dzielenie się informacjami na temat PlayStation 6 to zbyt duże ryzyko. Sony nie może sobie pozwolić na przekazywanie informacji o tak wielkiej randze w ręce bezpośredniego konkurenta. Nawet, jeśli ten byłby skłonny wydawać tytuły na PS6. Ryan uważa, że kolejne produkcje Activision Blizzard byłyby wykastrowane z unikalnych funkcji nowej konsoli Sony, kosztem pompowania marki Xbox i unikalnych rozwiązań konkurencji.
Co ciekawe, Sony i Microsoft współpracowali razem z użyciem devkitów. Do tego niedawno.
Sony to wydawca MLB The Show - popularnej serii gier sportowych o baseballu na licencji Major League Baseball. Warunkiem Ligi do przedłużenia licencji Sony był debiut serii na konkurencyjnej konsoli Xbox. Twórcy PlayStation zgodzili się, a Microsoft dostarczył swoim rywalom devkity Xbox Series. Dzięki temu MLB The Show 21 było pierwszą odsłoną, która zadebiutowała nie tylko na PlayStation, ale również Xboksach. MLB The Show 22 i 23 pojawiło się także na Nintendo Switchu.
Jeszcze wcześniej współpraca Sony i Microsoftu na płaszczyźnie devkitów miała miejsce za pośrednictwem studia Mojang - producentów gier z serii Minecraft, które pojawiają się nie tylko na Xboksie, Switchu i PC, ale również PlayStation.
Jim Ryan zwraca jednak uwagę na coś więcej niż tylko wymiana devkitów. Prezes PlayStation wspomina o współpracy podczas samego projektowania nowej konsoli, jeszcze na etapie koncepcji i późniejszych pierwszych prototypów. Odbywają się wtedy liczne konsultacje z doświadczonymi deweloperami gier, a studia Activision Blizzard bez wątpienia wpisują się w tę grupę. Z drugiej strony trudno nie mieć wrażenia, że CEO SIE chwyta się dowolnej argumentacji, byle tylko nie dopuścić do przejęcia, które ma kluczowe znaczenie z perspektywy biznesu Sony.
Źródło grafiki tytułowej: Yanko Design