REKLAMA

Czesi zachwycili się polskimi pociągami. Teraz pojadą nimi także Polacy

Pesa już rok temu podpisała umowę z czeskim przewoźnikiem na dostarczenie swoich nowych pociągów - Regio160. Wiemy już, że nowoczesne składy pojadą też po polskich torach. Zamówienie złożyła Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Nie oznacza to, że nowość dostępna będzie jedynie w wojewódzkie łódzkim. Przewoźnik dociera do Warszawy czy Poznania.

pesa
REKLAMA

Umowa z producentem zostanie podpisana jeszcze na początku 2023 roku - przekazało łódzkiej "Wyborczej" biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Nie znamy szczegółów transakcji, ale to i tak bardzo dobra wiadomość. Modelem Regio160 najpierw zainteresowali się Czesi.

Ceskie Drahy zamówiły do tej pory w bydgoskiej Pesie 76 pojazdów typu Regio160-847, a na różnych etapach produkcji jest już 18 składów. Pierwszy wyprodukowany pojazd z nowej platformy Regio160 przechodził testy homologacyjne na torze w Żmigrodzie na początku grudnia. Zbiegło się to w czasie z przyznaniem nagrody Dobry Wzór 2022 przyznawaną przez Instytut Wzornictwa.

REKLAMA
 class="wp-image-3110571"

- Zawsze staramy się projektować ze świadomością, że nasze pojazdy stają się częścią przestrzeni publicznej, są widoczne i dostępne dla wszystkich. Wpisując się w nasze życie powinny tworzyć jego tło, zapewniać bezpieczeństwo, komfort ale i po prostu dawać radość wynikającą z kontaktu z atrakcyjną i estetyczną formą - podkreślił dr hab. Bartosz Piotrowski, prof. ASP w Warszawie i Kierownik Zespołu ds. Wzornictwa Przemysłowego i Identyfikacji Produktu Pesa.

Możemy się więc cieszyć, że pociągi będą też kursowały po naszych rodzimych torach. Platforma Regio160 to jeden z kluczowych filarów nowej strategii PESA 2026+. Pociągi będą mogły rozpędzić się do 160 km/h. Są modułowe, więc dany przewoźnik może dostosować je do własnych potrzeb. Także pod względem napędu, bo możliwe jest zasilanie wodorowe czy hybrydowe.

REKLAMA

2023 rokiem nowych pociągów

Zakup nie dziwi, bo ŁKA rośnie w siłę. W 2022 roku udało się pobić dotychczasowy rekord liczby pasażerów - z usług przewoźnika skorzystało 8,6 mln ludzi. Zakupy planuje też Polregio, które zamierza przeznaczyć miliardy na nowe pojazdy.

Nowe składy to rzecz jasna większy komfort. I jeszcze większa ulga dla środowiska. Wspomnieliśmy już, że model Regio160 ma być bardziej ekologiczny, ale to dopiero początek przełomu. Duże nadzieje wiąże się z wodorem - pod koniec ubiegłego roku Pesa zakończyła testy własnej lokomotywy wodorowej.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA