Co łączy firmę doradczą PwC z branżą tech? Jak innowacyjne technologie zmieniają dziś realizowanie projektów

Lokowanie produktu

Technologia to przyszłość w wielu sektorach biznesu. Rzeczywistość pokazuje, że wprowadzanie rozwiązań IT to długi i skomplikowany proces i wymaga zaangażowania specjalistów z dziedzin, które jeszcze kilka lat temu mogły w ogóle nie istnieć. Jedną z marek na polskim rynku, która tworzy zarówno takie nowe miejsca pracy, jak i technologiczne rozwiązania, jest PwC.

24.06.2022 17.59
Co łączy firmę doradczą PwC z branżą tech? Jak innowacyjne technologie zmieniają dziś realizowanie projektów

Skalę działań tej firmy obrazuje struktura zatrudnienia: na blisko 6 tysięcy osób pracujących w PwC Polska, aż 1500 osób zajmuje się na co dzień rozwijaniem technologii. Cloud, Data Analytics, Microsoft, Salesforce, WorkDay, Python, Azure, Amazon, Databricks... Narzędzia, na których pracują specjaliści, pozwalają realizować projekty do tej pory pozostające w sferze marzeń. A wśród nich realizacje globalne, nowatorskie, wpływające na codzienne życie milionów ludzi. Poznajmy bliżej kilka innowacyjnych projektów PwC i sprawdźmy, co oferuje swoim klientom oraz osobom szukającym pracy w branży tech.

4 miliardy rekordów danych... w 3 tygodnie

Tak, tu nie ma pomyłki – takie wyzwanie zostało postawione przed specjalistami z PwC. Dostali 3 tygodnie na wyselekcjonowanie i przetworzenie 4 miliardów rekordów danych z paragonów, aby odzyskać nadpłacony podatek VAT z okresu 5 lat wstecz.

Podatki i paragony to działka księgowości, zdaje się. Jednak skala działalności klienta – prawie 500 placówek w Polsce – była testem. Ponadto skorygowania wymagały jedynie wybrane paragony, a w ich ramach tylko konkretne pozycje... I to wszystko pod presją czasu, aby zdążyć do końca roku, gdy przedawniają się zobowiązania podatkowe. To wymagałoby zaangażowania setek księgowych.

Bez technologii – ani rusz. Trzeba było zbudować specjalne narzędzie do odczytania i przetworzenia danych oraz wygenerowania wyników. Aby osiągnąć cel, zespół PwC tworzył jednocześnie trzy rozwiązania i pracował nad nimi równolegle, tak, by back-up był gotowy do dalszej pracy w każdym momencie.

Tymczasem okazało się, że nawet zaangażowanie maszyn nie rozwiązuje problemu. Danych było tyle, że maszyny musiałyby pracować non-stop, by wykonać przeliczenia... a i tak potrzebowałyby na to 100 dni.

– 4 miliardy rekordów, milion plików, 60 TB danych... Po kilku testach postanowiliśmy przejść do chmury i skorzystać z technologii Databricks – mówi Mariusz Walkiewicz, dyrektor Data & Business Intelligence w PwC Polska.

Efekt? Cztery tysiące plików PDF rozdystrybuowanych po kilkudziesięciu urzędach skarbowych. A te potwierdziły jakość pracy, gdy wyrywkowo sprawdzały wyniki. W każdym przypadku wszystko się zgadzało!

 class="wp-image-2233227"

8 milionów studentów w Wielkiej Brytanii

Kolejne wyzwanie o ogromnym kalibrze dotyczyło zmiany systemu składania wniosków o pożyczkę studencką w Wielkiej Brytanii, gdzie z tego rozwiązania korzysta obecnie 8 milionów studentów! A że projekt prowadzony był dla instytucji rządowej, dodatkowo obciążony był wieloma obostrzeniami prawnymi.

Głównym problemem była skala działania. System obsługiwał składanie wniosków, sprawdzanie stanu konta, zadawanie pytań – a korzystały z niego setki call center. Nie ułatwiał pracy konsultantom, był trudny w obsłudze, niemodernizowany od wielu lat i mocno rozproszony. W okresie pandemii, gdy polegaliśmy na telefonach, wyzwanie objawiło się w całej okazałości.

Zadanie było jasne: ujednolicić i unowocześnić system, by obsługa była szybsza i efektywniejsza.

Dzięki Salesforce od podstaw postawiono ogromną infrastrukturę, która częściowo zintegrowała się z istniejącymi systemami. Skutkiem jest jeden łatwy w obsłudze system, w którym konsultanci mają informacje podane prosto i wygodnie, a studenci mogą teraz załatwić wiele spraw samodzielnie, w tym korzystając z pomocy inteligentnego czatbota.

Strona, poza tym, że wygodna w obsłudze, jest też całkowicie dostosowana pod względem dostępności zgodnie z wymogami stawianymi przed portalami rządowymi.

Efekty? Audyt wykonany przed wdrożeniem portalu potwierdził, że wszystkie wymagania zostały spełnione. Projekt każdego dnia pomaga milionom brytyjskich studentów.

27 spółek z całego świata

Czy polski zespół może stworzyć system informatyczny, który będzie konkurować z największymi systemami na świecie przeznaczonymi dla globalnych firm ubezpieczeniowych? Zdecydowanie. Wystarczy... zgłosić się do PwC.

Zgodnie z nowymi wymogami prawnymi, od przyszłego roku globalne firmy ubezpieczeniowe muszą swoje oświadczenie finansowe składać w ustandaryzowany sposób, żeby porównywanie różnych podmiotów było łatwiejsze. Jak łatwo się domyślić, nowy standard wymagał wprowadzenia nowego oprogramowania. Eksperci z PwC stworzyli innowacyjny system, który odpowie na te potrzeby.

Sam prototyp zajął około półtora roku, a całość prawie 5 lat pracy. By zapewnić błyskawiczne przetwarzanie danych, wykorzystano najnowocześniejsze technologie dostępne na rynku: bazę z Microsoft SQL, back-end – silnik obliczeniowy napisany jest w C#, a front-end – w Angularze. Embedowane są także narzędzia BI, jak Power BI czy Tableau.

System wyróżnia się też pełną opieką konsultantów, a także możliwością dostosowywania software’u do specyficznych potrzeb klientów.

To wszystko sprawia, że rozwiązanie nie tylko konkuruje, ale i wygrywa z konkurencją. Obecnie z systemu korzysta 27 spółek z całego świata, w tym Szwajcarii, Filipin czy Indii. Projekt wciąż się rozwija, a zespół wraz z nim – obecnie to ponad 40 osób, a wciąż poszukiwani są nowi specjaliści.

 class="wp-image-2233224"

Pół miliona osób, sto państw, siedem stopni, setka instrumentów

Czy przeprowadzanie egzaminów w szkołach muzycznych wymaga korzystania z nowych technologii? Okazuje się, że tak – i to bardzo! Platforma do egzaminów muzycznych dla ponad pół miliona osób, dostępna w prawie stu państwach, na ponad siedem stopni muzycznych i prawie setkę instrumentów... To brzmi poważnie. I tak było.

Przed sesją egzaminacyjną cały sztab ludzi układał kalendarz w formie papierowej nawet kilka miesięcy! Trzeba wziąć pod uwagę dostępność lokali, egzaminatorów, preferencje studentów. A pod koniec często student otrzymywał zaproszenie na zupełnie inny termin, niż wybrany... Powodowało to wiele zamieszania i przeplanowywania. Niezbędny był system, który odpowie na te potrzeby.

A było ich wiele. Booking, płatność, procesowanie, wyniki egzaminów i pytań – łączna masa dodatkowych elementów była ogromna, a przy tysiącach egzaminów rocznie naprawdę robi wrażenie. Zwłaszcza że to także wielki zbiór danych historycznych z ostatnich dziesięciu lat, więc łączna ilość danych, na których system musiał pracować wydajnie, dodatkowo wzrosła!

Oparcie systemu planowania o algorytm genetyczny zmieniło wszystko. Zastąpił pracę kilkunastu osób i skrócił czas do… kilku godzin, a do tego proponuje kilka opcji kalendarzy do wyboru. Wielką walizkę nut egzaminator mógł teraz zamienić na jeden iPad. Znacznie poprawiła się też wydajność systemu, który przeżywał prawdziwe oblężenie podczas egzaminów.

Pandemia postawiła kolejne wyzwanie, uniemożliwiając przeprowadzanie egzaminów stacjonarnie. Wtedy powstał dodatek do systemu, który pozwolił studentom wysyłać nagrania wideo i ułatwił ich ocenę egzaminatorom.

Obecny zasięg systemu to cały świat, a ilość kandydatów co roku wzrasta. System kompletnie przewyższył oczekiwania klienta, co dla jego twórców jest najcenniejszym potwierdzeniem sukcesu.

Z głową... i w chmurze

Czy da się dzisiaj patrzeć na chmurę obliczeniową inaczej niż przez pryzmat plików, informacji, bycia składnicą danych? W PwC chmurę traktuje się jako platformę do innowacyjności. To miejsce, w którym można budować nowe rozwiązania biznesowe.

– Sama technologia nie ma żadnej wartości. To człowiek, jego idea i pomysł, generuje tę wartość – podkreśla Przemysław Galiński, dyrektor Cloud & Digital w PwC Polska. – Chmurę warto rozpatrywać w kontekście biznesowym. Pozwala ona realizować cele za pomocą różnorodnych dostępnych tam narzędzi. W takim podejściu chmura to znacznie więcej niż dane.

– Technologia na tyle silnie zaczęła przenikać się z biznesem, że ciężko już wyobrazić sobie biznes bez technologii. Jednocześnie te najbardziej zaawansowane elementy, na których najszybciej można budować najkorzystniejsze rozwiązania, są dostępne właśnie w chmurze. Pod względem nakładów finansowych i czasowych bije inne rozwiązania na głowę – dodaje Ernest Orłowski, wicedyrektor w zespole Cloud & Digital w PwC Polska.

Dlatego budować się z głową warto właśnie w chmurze. PwC buduje synergię pomiędzy tradycyjnymi liniami biznesowymi a technologią, teraz uwypukloną w strategii firmy. Dzięki temu można tworzyć dla klientów rozwiązania end-to-end, które w każdej chwili można dostosować do zmieniających się potrzeb i oczekiwań na danym rynku.

 class="wp-image-2233233"

1500 pasjonatów – szukamy kolejnych

– Technologia kreuje nowe zawody. Widzimy to w PwC. Firma konsultingowa buduje zupełnie nowe miejsca pracy. W naszych ogłoszeniach zobaczycie mnóstwo stanowisk, których jeszcze parę lat temu nie było – zaznacza Przemysław Galiński.

A co powinien mieć kandydat, który chciałby dołączyć do 1500 osób zrzeszonych w technologicznych zespołach PwC Polska i pracować przy tak niebanalnych projektach? Firma poszukuje pasjonatów, którzy, znając technologię, będą w stanie rozwiązywać realne problemy biznesowe.

– Szukamy osób zmotywowanych i zaangażowanych, które widzą swoją przyszłość w technologii. Mowa zarówno o osobach z doświadczeniem, jak i tych, które dopiero chcą zacząć swoją przygodę. Sama przyszłam z innej branży i zaczęłam pięć lat temu całkowicie od zera. Mamy też w dziale osoby, które, pracując w branżach nietechnologicznych, nagle pomyślały: „To może być fajna przygoda!” i się świetnie rozwijają – opowiada Ewa Frynas, Salesforce Subject Matter Expert w PwC Polska.

Co ważne, chodzi nie tylko o pisanie kodu. Liczy się też podejście do klienta, zrozumienie jego potrzeb i umiejętne przedstawienie proponowanych rozwiązań.

Więcej szczegółów pod adresem https://www.pwc.pl/karieraIT.

Lokowanie produktu
Najnowsze