Takiego tunelu w Polsce jeszcze nie było. Gigantyczna przeprawa pod Odrą będzie miała 5 km długości
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła przetargi na projekty rozbudowy trasy S6. Ta połączy niemiecką granicę z Morzem Bałtyckim, mijając po drodze obrzeża Szczecina. Najciekawszy będzie odcinek od Polic do Goleniowa. Takiego tunelu w Polsce jeszcze nie było.
Jeżeli wszystko pójdzie po myśli władz, to niebawem Europa zyska nową, nowoczesną trasę nad Bałtyk. Skorzystają na niej prawdopodobnie w największym stopniu mieszkańcy Polic, którzy dzięki niej będą mieli znacznie bliżej do węzła Goleniów Północ: zamiast 58 km będzie to 23 km, i to na trasie pozwalającej utrzymać wyższą średnią prędkość.
Czytaj też:
W przetargu opisane są dwa osobne odcinki. Pierwszy połączy Kołbaskowo z Policami, drugi zaś Police z Goleniowem. W ramach tego drugiego odcinka ma powstać tunel, i to nie byle jaki. Będzie miał długość 5 kilometrów, będąc raptem 10-krotnie krótszy od Eurotunelu łączącego Europę z Anglią. Właściwie, będą to dwa tunele. Jeden w kierunku Polic, jeden w kierunku Goleniowa - oba z trzypasmową jezdnią. I dodatkowy, awaryjny, znajdujący się pod poziomem jezdni.
5-kilometrowy, najdłuższy tunel w Polsce. Przeprowadzi kierowców pod Odrą.
W sumie osiem firm złożyło swoje oferty do budowy drugiego odcinka. Najniższą kwotę, 17,9 mln zł, zaproponowała firma SWECO. Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) będzie miała długość ok. 48,6 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. GDDKiA zwraca też uwagę, że pierwotnie plany przewidywały 3,5-kilometrowy tunel. Ten jednak ostatecznie wydłużono do 5 km. Pierwotny projekt okazał się niemożliwy z uwagi na sąsiedztwo Zakładów Chemicznych w Policach.
Realizacja inwestycji teoretycznie nie jest jeszcze przesądzona, ale wypada to zaznaczyć tylko ze względów formalnych. Wszystko wskazuje na to, że ta dojdzie do skutku, choć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na razie nie podaje nawet przybliżonego terminu. Na szczęście w 2017 r. została wydana dla niej decyzja środowiskowa. Dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża opracowano i zatwierdzono w połowie ubiegłego roku.
Na dziś najdłuższy tunel w Polsce znajduje się w Warszawie. Działa od niedawna, ma 2,33 km długości.
Na razie rekordzistą wśród polskich tuneli jest ten pod warszawskim Ursynowem. Jego budowę planowano już w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Został oddany do użytku jednak dopiero teraz. Tunel ten w najgłębszym miejscu ma ponad 20 m i kosztował około 1,2 mld zł. Choć, niestety, nie wszystko się w związku z nim udało.
Jak relacjonuje Tymon Grabowski na Autoblogu, po przejechaniu ursynowskiego tunelu w obie strony, są pewne problemy. Konkretniej, oczekiwanie na węzłach zjazdowych. - Węzeł Wilanów, który z pewnością będzie szaleńczo oblegany, ma dość wąski i krótki zjazd do ulicy Przyczółkowej. Spodziewam się tam gigantycznych korków do zjazdu – zauważa Tymon. Pozostaje trzymać kciuki, by udało się uniknąć podobnych problemów w zachodniopomorskiej inwestycji.