Jak zamienić komputer Mazdy w cegłę? Radiostacja znalazła pewny przepis na sukces
W ciągu ostatniego tygodnia niektórzy kierowcy Mazdy odkryli, że nie mogą zmienić stacji radiowej ani odtwarzać czegokolwiek innego w swoich samochodach. Winna temu jest stacja KUOW-FM, wchodząca w skład National Public Radio, której sygnał przypadkowo zepsuł okoliczne Mazdy.
Problem zawieszania się komputerów pokładowych w samochodzie dotyczy różnych modeli Mazdy pochodzących z lat 2014-2017. Zgodnie z doniesieniami Seattle Times problem nie jest nowy i trwa od dłuższego czasu. Niczego niepodejrzewający właściciele samochodów, próbujący wyłączyć komputer po zakończonej jeździe odkryli, że ich urządzenia przestały reagować na wprowadzanie komendy, a w zależności od modelu - ulegały całkowitemu tzw. "zbrickowaniu".
Winny takiego stanu rzeczy jest przekaz radiowy, który najprawdopodobniej ma zakodowaną informację o obrazie - zapewne okładkę aktualnie odtwarzanego albumu, jednakże informacja ta nie zawiera rozszerzenia pliku graficznego. Oprogramowanie Mazd nie było w stanie rozszyfrować przekazywanych jej danych i nie miało procesu odpowiadającego za ich przetworzenie.
Zgodnie z doniesieniami użytkowników Reddita, zależnie od modelu samochodu zmienia się skala problemu. Kierowcy wspominają o utracie łączności Bluetooth, niemożności odtwarzania płyt CD, permanentnym wyłączeniu się tylnej kamery pojazdu oraz niedziałających portach USB, które nie tylko nie łączyły urządzeń, ale i ich nie ładowały. W skrajnych przypadkach fale stacji KUOW doprowadzały do sytuacji, w których komputer pokładowy tkwił w niekończącej się serii restartów systemu.
W podobnych sytuacjach najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest aktualizacja systemu zawierająca łatkę naprawiającą problem. Jednak zgodnie z tym, co mówi producent samochodów, jedynym sposobem, aby trwale naprawić komputery pokładowe w Mazdach, jest wymiana CMU - system odpowiedzialny za komunikację pomiędzy urządzeniami. Jak podaje Ars Technica, cena wymiany CMU wynosi ok. 1500 dolarów amerykańskich (około 5900 złotych).
Dobrą wiadomością dla kierowców jest fakt, że Mazda zadeklarowała, że będzie za darmo wymieniać CMU we wszystkich pojazdach dotkniętych problemem.
Natomiast złą wiadomością jest fakt, że ze względu na niedobór półprzewodników, wymiana może zająć tygodnie, jeżeli nie miesiące.
Jednocześnie nie jest to pierwsza tego typu sytuacja, gdzie komputery padały na kolana przez błędy programistyczne. W 2019 roku aktualizacja Google Chrome uszkadzała dane na Macach Pro. Problem początkowo nie zyskał dużego rozgłosu, ponieważ dane tracili jedynie użytkownicy z wyłączoną ochroną integralności systemu (SIP), a tą wyłączało niewielu. Jednak sprawa nabrała tempa, gdy okazało się, że przez błąd programistyczny Google dane masowo tracą... filmowcy z Hollywood, którzy wyłączyli SIP ze względu na czynną pracę z zewnętrznymi systemami audio i video.
Innym przykładem, również z 2019 roku, były komputery pokładowe Tesli. Komputer zbyt szybko nadpisywał logi, w efekcie czego wbudowana w urządzenie pamięć flash przestała działać, a centrum sterowania Tesli witało użytkowników czarnym ekranem. Co gorsza, w tym przypadku Tesla nie była aż tak pomocna jak Mazda i użytkownicy musieli naprawiać błąd na własny koszt.
Jednak najbardziej znana z historii brickowania urządzeń błędami programistycznymi, to odkryty w 2015 problem brickowania się iPhone poprzez iMessages. Otrzymując wiadomość o wdzięcznej treści:
effective.
Power.
لُلُصّبُلُلصّبُررً ॣ ॣh ॣ ॣ 冗
iMessages blokowało się, a w skrajnych przypadkach niektórzy użytkownicy doświadczali całkowitego zbrickowania urządzenia. Jednak w przypadku tego problemu wystarczyło jedynie odebrać kolejną wiadomość tekstową - w tym wiadomość wysłaną przez siebie, np. poprzez Siri lub iMaca.