Skoro istnieje taki sprzęt, po co komu biurowce? Oto Cisco Webex Desk
W pandemii wygrali ci, którzy potrafili szybko przestawić się na nowe tory. I zaproponowali narzędzia, które pomogą tym, którzy nie są tacy skorzy do zmian.
Na początku było wielkie zamieszanie. Ceny kamerek do telekonferencji poszybowały w górę, wszyscy szukali w szufladach słuchawek z mikrofonami i w pośpiechu przerabiali stoły obiadowe na biurka. Jakoś trzeba było się odnaleźć w biurze zaimprowizowanym w kuchni, salonie, albo sypialni. Szybko się okazało, że do pracy w domu można się przyzwyczaić i powstały narzędzia, dzięki którym w wielu wypadkach powrót do fizycznego biura zupełnie stracił sens. Home office oznacza oszczędności lokalowe dla firm i czasowe dla pracowników.
Co więcej, według badania przeprowadzonego przez Cisco, ludzie nie chcą wracać na wcześniejszych warunkach. 57 proc. chce wracać na co najwyżej 10 dni w miesiącu. 98 proc. uważa, że nawet jeśli trzeba będzie wrócić, trzeba się spodziewać, że zawsze ktoś będzie potrzebował wziąć udział w spotkaniu zdalnie. Ważne jest więc, by pracodawca dostarczył pracownikom odpowiednie narzędzia. A te potrafią już tak wiele, że w wielu przypadkach w ogóle nie ma po co wracać do biura. Co konkretnie – możemy pokazać na przykładzie Webex Deska stworzonego przez Cisco.
Webex Desk pokazuje, że urządzenie do konferencji nie musi być osobnym sprzętem na biurku, służącym wyłącznie do tego celu i przeszkadzającym przez większą część dnia. Może zastąpić ekran laptopa. Kto raz spróbował przesiąść się z 14-calowego ekranu laptopa na 24-calowy, czy jeszcze większy monitor zewnętrzny, nie będzie chciał już tego zmienić.
Oczywiście Desk może nie tylko zastępować ekran laptopa, ale i służyć również jako dodatkowy monitor – by można było pracować na obu jednocześnie. Nie jest to oczywiście najważniejsza zaleta tego urządzenia, ale w sytuacji, gdy chcemy pogodzić komfort pracy z sensowną aranżacją niewielkiej przestrzeni, ten argument zyskuje na znaczeniu.
Sprzętowo takie urządzenie posiada wszystko, czego potrzeba do wygodnego udziału w zdalnym spotkaniu
24-calowy monitor obsługujący rozdzielczość 1080p, głośnik w dolnej części obudowy, kamera z matrycą 8MP i obiektywem o jasności f2.0 – wszystko w jednej obudowie. Koniec z montowaniem kamerki, czy podłączaniem zewnętrznego mikrofonu. Do tego, jeśli ktoś potrzebuje, może oczywiście skorzystać ze słuchawek podłączonych za pomocą Bluetooth.
Jednak prawdziwa magia zaczyna się tam, gdzie do głosu dochodzi oprogramowanie
Łatwość obsługi i wysoka produktywność – te dwa elementy to podstawa, by narzędzie do wspierania zdalnej pracy miało sens. Jeśli będzie skomplikowane i nieintuicyjne, to pracownik będzie się tylko denerwował i myślał o tym, że w firmie pracowało się lepiej. Ale jeśli oprogramowanie pozwoli na szybkie dołączenie do spotkania, zaplanowanie go, rozesłanie zaproszeń do zespołu i sprawne połączenie – to już jest połowa sukcesu. Desk wyposażono w ekran dotykowy, więc wystarczy tylko dotknąć palcem odpowiednie pole.
Druga połowa, to wygodna obsługa podczas samego spotkania. W Webex Desk kamera śledzi uczestnika – unosi się i opuszcza w zakresie 64 stopni – zadba o to, by twarz pracownika była zawsze widoczna. Do tego oprogramowanie potrafi oczyszczać dźwięk z przeszkadzaczy – hałasujące w tle dzieci, samochody za oknem, czy działające sprzęty domowe przestaną zakłócać spotkanie.
Takie elementy jak rozmycie tła, czy zastąpienie prawdziwego wirtualnym – to już rzeczy oczywiste. Software pozwala też na naturalną interakcję z obecnymi – podniesiesz rękę – da nać prowadzącemu, że się zgłaszasz, uniesiesz kciuk – pokaże Twoje zadowolenie grupie. A dzięki temu, że ekran Deska jest dotykowy, każdy, kto korzysta z takiego urządzenia może np. korzystać ze wspólnej tablicy i modyfikować prezentowane na niej treści. W ten sposób cały zespół na żywo pracuje nad wspólnym projektem – tak jak na co dzień w firmie.
Oprogramowanie systemowe powinno wspierać też prowadzącego.
Cisco Webex Desk zauważy, że ktoś podnosi rękę, policzy ile osób bierze udział w spotkaniu, jeśli to osoby z Twojej firmy – może je rozpoznać i oznaczyć imionami. A jeżeli rozmawiacie w różnych językach – zadba o transkrypcję z tłumaczeniem live. I to wszystko bez podłączania żadnych dodatkowych urządzeń, nawet komputera.
Korzystając z aplikacji Webex na komputerze lub smartfonie, można tworzyć obszary współpracy, zamieszczać w nich materiały i udostępniać z poziomu Deska całemu zespołowi, by wspólnie na nich pracować. Oczywiście można też w każdej chwili udostępnić na ekranie Deska materiały zgromadzone na podłączonym do niego komputerze, albo obraz z dowolnej aplikacji. I cały czas pozostawać widocznym na ekranie – tryb Immersive Sharing pozwala na pokazywanie prowadzącego równolegle z udostępnianym obrazem – np. w rogu, na podobieństwo tłumaczy języka migowego w programach TV.
Dopracowane urządzenie weźmie pod uwagę, że nie wszyscy pracują na tej samej platformie
Cisco Webex Desk też to wie, dlatego pozwala na organizację spotkań na innych platformach: Microsoft Teams, Google Meet, Zoom – wszystko da się ogarnąć z poziomu terminala na bazie webRTC i SIP – trzeba tylko odpowiednio zintegrować kalendarze. Tylko kto to będzie potrafił zrobić?
I tu przejawia się kolejny ważny element sprzętu: powinien dawać możliwość zdalnej konfiguracji
Ma działać tak, by administrator w firmie mógł je zdalnie konfigurować, modyfikować ustawienia i reagować na ewentualnie zgłaszane zastrzeżenia. I w tym przypadku też jest to możliwe – za pośrednictwem rozwiązania Webex Control Hub.
Mając do dyspozycji tak wszechstronne narzędzie, które umożliwia wygodny kontakt z innymi pracownikami firmy, czy klientami, a jednocześnie ułatwia codzienne zadania, niezwiązane z uczestnictwem w wirtualnych spotkaniach, można zapomnieć o fizycznym powrocie do firmy. Albo zatrudnić najlepszego pracownika niezależnie od tego, w którym końcu świata mieszka. Ważne, by miał dostęp do sieci i biurko do postawienia urządzenia typu Cisco Webex Desk.