REKLAMA

5 rzeczy, których nie wiedziałeś o e-sporcie. Kim jest Messi e-sportu?

Ile zarabiają e-sportowcy i kto jest wśród nich najlepszy? Czy to branża tylko dla facetów? Ile osób ogląda e-sport?

E-sport. 5 rzeczy, których nie wiedziałeś o e-sporcie
REKLAMA

Zastanawialiśmy się już nad poprawną pisownią, a także tym, czy e-sport jest sportem, więc tym razem zacznijmy od czegoś innego.

REKLAMA

Kto jest Messim e-sportu?

Aleksander s1mple Kostyliew jako dziecko z wypiekami na twarzy śledził poczynania profesjonalnych drużyn w Counter-Strike'u 1.6. Dziś ma 23 lata i już trzydziestokrotnie stawał na podium w turniejach rangi mistrzowskiej.

S1mple praktycznie nie zostawia miejsca na błędy. Dominuje każdą rozgrywkę, dzięki swojej kreatywności. Może skorzystać z każdej broni i w dowolnym momencie stworzyć za jej pomocą przewagę.

- mówi Jason moses O'Toole, kiedyś gracz, a dziś komentator.

Stanowi o sile formacji Natus Vincere i w pojedynkę potrafi zadecydować o losach meczu. 16 turniejów zakończył z tytułem MVP, a w 2018 roku został odznaczony jako najlepszy gracz e-sportowy PC w plebiscycie E-sport Awards.

Nie każdemu fanowi e-sportu pisana jest kariera zawodnicza. To gigantyczna branża, gdzie zatrudnienie znajdą specjaliści z różnych branż. Sam w książce poświęconej polskiemu e-sportowi opowiedziałem historie kilku gwiazd.

E-sport to mnóstwo ludzi, którzy pracują na sukces wydarzeń i transmisji: od producentów, przez grafików, reżyserów, po techników. Dla przykładu Katowicki ESL Production Hub zatrudnia obecnie około 150 osób.

Ile wart jest e-sport?

Firma analityczna Newzoo szacuje, że e-sport zakończy ten rok z wynikiem 1,084 mld dol., co oznaczało będzie 14-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. W 2024 roku przychody całej branży mają zaś wynieść 1,6 mld dol.

Statistic: eSports market revenue worldwide from 2019 to 2024 (in million U.S. dollars) | Statista
Find more statistics at Statista

Czy to dużo? Dla porównania przemysł growy ma zakończyć ten rok z wynikiem 175,8 mld dol. Z kolei przemysł muzyczny zanotował w zeszłym roku 21,6 mld dol. przychodu. 2,797 mld dol. to z kolei przychody filmu Avengers: Endgame. Do dziś na liście najbardziej przychodowych filmów mamy aż 30 pozycji, które swoim studiom przyniosły więcej pieniędzy, niż cały rynek e-sportowy.

Najwięcej w e-sporcie zarabia się na sponsoringu. Następne w kolejce są reklamy i prawa do transmisji.

Sponsoring rośnie zaś m.in. dzięki współpracy z tzw. markami nieendemicznymi, czyli niezwiązanymi bezpośrednio z branżą gamingową. Firmy odzieżowe (Louis Vuitton), motoryzacyjne (Mercedes-Benz) czy nawet te z sektora FMCG (Monster Energy) coraz częściej widzą w esporcie potencjał.

Ile osób ogląda e-sport?

Tylko w tym roku liczba fanów ma wzrosnąć do 240 mln (z czego większość w regionie Azji Pacyficznej). Jeśli dodamy do tego liczbę okazjonalnych widzów, to suma sięgnie prawie pół miliarda.

Statistic: eSports audience size worldwide from 2019 to 2024, by type of viewers (in millions) | Statista
Find more statistics at Statista

Zainteresowanie wzrasta również w Polsce. Ostatnia, 22. edycja ESL Mistrzostw Polski w Counter-Strike: Global Offensive, mimo tego, że z powodów pandemicznych nie mogła się odbyć na żywo, przełożyła się na łączną oglądalność 276 tysięcy godzin obejrzanych transmisji przez ok. 600 tys. unikalnych widzów.

Czy e-sport jest tylko dla facetów?

Zdecydowanie nie. Kobiecy e-sport nie jest niszą, ani nowością. Już praktycznie co drugi gracz na świecie to kobieta. Co więcej, dane opublikowane w serwisie Interpret, wskazują, że w 2019 roku kobiety stanowiły już 30 proc. widowni e-sportowej i 35 proc. społeczności graczy w tytułach e-sportowych.

Gamerki to wciąż grupa młoda i rozwijająca się. W Europie 44 proc. aktywnie grających kobiet (PC i konsole) to osoby poniżej 25 roku życia. Nie zmienia to faktu, że coraz więcej dziewczyn próbuje swoich sił w esporcie, często z sukcesami. I to nie tylko za myszką, klawiaturą czy padem, ale również komentatorskim mikrofonem. Wszyscy grają do jednej bramki i na tych samych zasadach.

Ile na e-sporcie zarabiają najlepsi, polscy zawodnicy?

Strona esportsearnings dość dokładnie odpowiada na to pytanie. Analizując poniższe kwoty, trzeba jednak mieć na uwadze, że nie wliczają się do nich żadne współprace komercyjne i cokolwiek innego, niż wygrane na turniejach.

  1. Nisha - Michał Jankowski - $956,053.71 - Dota 2
  2. Neo - Filip Kubski - $756,327.48 - Counter-Strike: Global Offensive
  3. TaZ - Wiktor Wojtas - $739,497.85 - Counter-Strike: Global Offensive
  4. Snax - Janusz Pogorzelski - $657,296.99 - Counter-Strike: Global Offensive
  5. pashaBiceps - Jarosław Jarząbkowski - $624,063.44 - Counter-Strike: Global Offensive
  6. byali - Paweł Bieliński - $578,057.80 - Counter-Strike: Global Offensive
  7. Jankos - Marcin Jankowski - $415,166.27 - League of Legends
  8. Nerchio - Artur Bloch - $371,725.19 - StarCraft II
  9. Canister - Piotr Glogowski - $273,425.00 - Magic: The Gathering Arena
  10. Elazer - Mikołaj Ogonowski - $272,839.80 - StarCraft II

Rankingowi przewodzi polski rodzynek w Docie 2 - Nisha. Jego Team Secret 17 października zajął trzecie miejsce na największym e-sportowym turnieju (pod kątem puli nagród) na świecie - The International. Dalej mamy Złotą Piątkę - swego czasu najlepszą drużynę CS-a na świecie. Stawkę uzupełniają najlepsi zawodnicy z LoL-a, Starcrafta II i Magic: The Gathering Arena.

A ile pieniędzy można zgarnąć za jeden turniej? Brązowy medal Nishy przyniesie jego organizacji 3,6 mln dol. Dota, LoL czy CS to e-sporty zespołowe, więc wygrane dzieli się na pięć, co innego np. w StarCrafcie II, gdzie Elazer, dochodząc do półfinału IEM-u w PyeongChangu, zgarnął 12,5 tys. dol.

REKLAMA

Jak przedstawiają się kwoty na polskim podwórku? Trwająca 23. Edycja ESL Mistrzostw Polski w CS:GO ma pulę nagród wynoszącą 100 tys. zł. Zwycięstwo umili dodatkowo awans na przyszłoroczne Intel Extreme Masters w Katowice. A to dopiero będzie szansa o powalczenie o większe kwoty.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA