1. SPIDER'S WEB
  2. Foto
  3. Tech
  4. Technologie

Co oznacza logo ZEISS na smartfonach vivo? Przedstawicie obu firm wyjaśnili nam tajemnicę

Taki będzie Samsung Galaxy S22. Podsumowanie informacji

Vivo X60 Pro jest pierwszym smartfonem tej marki powstałym we współpracy z legendą fotografii, niemiecką firmą ZEISS. Z przedstawicielami obu firm rozmawiałem o tym, ile z fotograficznego DNA ZEISS-a znajdziemy w smartfonach vivo.

Podczas testów vivo X60 Pro dużą uwagę poświęciłem kwestii aparatu, a zwłaszcza technologii wbudowanego gimbala, która naprawdę sprawdza się w praktyce. Cały czas intrygował mnie jednak mały, ale jakże wybijający się element umieszczony obok głównego obiektywu: logo firmy ZEISS.

Jestem osobą wywodzącą się z tradycyjnej fotografii, a ZEISS od zawsze robił na mnie ogromne wrażenie. Niemiecka firma powstałą 130 lat temu, a dziś jest znana głównie z optyki najwyższej jakości. ZEISS to także cała seria klasycznych obiektywów portretowych, będących prawdziwymi ikonami w branży. Całe dekady po wprowadzeniu konstrukcji takich jak Biotar zespoły inżynierów wzorują się na klasycznych układach optycznych ZEISS-a.

Nawet dziś, w czasach pełnej cyfryzacji, analogowe obiektywy ZEISS potrafią kosztować krocie i są bardzo łakomym kąskiem. Nie inaczej jest ze współczesną optyką, która często bije rekordy np. w kwestii zapewnienia ekstremalnej ostrości obrazu, nawet na matrycach bardzo mocno upakowanych w piksele.

vivo pozyskało bardzo mocnego partnera fotograficznego. Współpraca z ZEISS to duży wyróżnik, ale co oznacza w praktyce?

Niekiedy bywa tak, że współpraca znanej firmy fotograficznej z producentem smartfonów jest owiana wielką tajemnicą. Obaj partnerzy nie dzielą się szczegółami, a użytkownicy podejrzewają, że całość opiera się tylko na marketingu. Krążą domysły, że końcowym efektem nie jest lepsza optyka, czy udoskonalenie algorytmów obrazu, a jedynie logo renomowanego producenta przy obiektywie smartfona.

Byłem bardzo ciekaw, jak wygląda współpraca vivo i ZEISS-a. Kiedy pojawiła się możliwość porozmawiania z przedstawicielami obu firm, od razu z niej skorzystałem.

Moimi rozmówcami byli Sebastian Döntgen z ZEISS, członek zarządu stojący na czele kategorii produktów konsumenckich i marketingu, a także Seon Hwang, wiceprezes marki, PR-u i e-commerce vivo w Europie.

Musicie wiedzieć, że wywiady z tak wysoko postawionymi osobami nie należą do najłatwiejszych, bo rozmówcy jak ognia unikają szczegółów technicznych. Umowy między partnerami są obarczone wieloma klauzulami poufności, a do tego dochodzi potrzeba chronienia swoich rozwiązań przed konkurencją. Udało mi się jednak uzyskać kilka smaczków, które przeczytacie w wywiadzie.

Jak wyglada w praktyce współpraca vivo i ZEISS? Dowiecie się tego z wywiadu, jakiego redakcji Spider’s Web udzielili przedstawiciele obu firm.

Marcin Połowianiuk, Spider’s Web: Jakie konkretnie rozwiązania dostarcza ZEISS do smartfonów Vivo? Są to obiektywy aparatów, matryce, oprogramowanie, a może systemy przetwarzania obrazu?

Sebastian Döntgen, ZEISS: Nasi inżynierowie wraz z zespołem badawczo-rozwojowym w dziale ZEISS Consumer Products ściśle współpracowali z zespołem vivo nad wdrożeniem takich rozwiązań optycznych jak implementacja stylu portretów charakterystycznych dla obiektywów Biotar, a także adaptacja projektu optycznego obiektywów Vario-Tessar na potrzeby smartfonów. Zespoły pracowały też nad powłoką antyrefleksyjną ZEISS T* oraz integracją całej technologii optycznej z technologią i algorytmami smartfona.

A jak to wygląda z punktu widzenia vivo?

Seon Hwang, vivo: X60 Pro to pierwszy smartfon vivo powstały we współpracy z ZEISS-em. Jest to kombinacja bogatej, stutrzydziestoletniej historii ZEISS-a oraz dziesięcioletniego doświadczenia vivo w projektowaniu smartfonów. Współpraca obejmowała projekt obiektywów jak również wspólną pracę nad oprogramowaniem i algorytmami przetwarzania obrazu, które musiały spełnić standardy ZEISS-a.

Sebastian Döntgen, ZEISS: Dodam, że ze względu na konkurencję nie możemy wyjawić zbyt wielu aspektów technicznych, ale każdy, kto weźmie do ręki X60 Pro i zacznie nim fotografować bądź filmować natychmiast zauważy różnicę. To najlepszy dowód na to, że ZEISS był głęboko zaangażowany w tworzenie systemu obrazowania na poziomie inżynieryjnym.

Czy Zeiss jest współautorem tylko głównego aparatu w Vivo X60 Pro, czy wszystkich trzech aparatów?

Sebastian Döntgen, ZEISS: Optyka Zeissa nie znajduje się tylko w głównym aparacie, lecz we wszystkich tylnych obiektywach całej serii X60.

W materiałach vivo widziałem, że obiektywy musiały przejść rygorystyczną certyfikację ZEISS-a. Jak to wyglądało w praktyce?

Seon Hwang, vivo: Pracowaliśmy razem z ZEISS-em nad rozwojem całego modułu aparatu, a końcowym etapem było otrzymanie certyfikacji. Obejmuje ona ściśle określone testy sprawdzające standardy jakości określone przez firmę ZEISS. W praktyce vivo X60 Pro przeszedł 17 takich testów przeprowadzonych według surowych wytycznych ZEISS-a. Szczegółowo sprawdzono 30 komponentów aparatu. Nie trzeba dodawać, że jesteśmy dumni z faktu, że układ optyczny był konsultowany z firmą ZEISS już na etapie projektowym.

Jak z perspektywy firmy ZEISS wypada zderzenie tradycyjnej fotografii z fotografią mobilną? Na ile obie gałęzie są do siebie podobne?

Sebastian Döntgen, ZEISS: Dziś w ciągu każdych dwóch minut powstaje więcej zdjęć niż w ciągu pierwszych 150 lat historii istnienia fotografii. Odpowiada za to popularność i wygoda smartfonów. Konsumenci wybierają smartfony zamiast profesjonalnych aparatów z uwagi na łatwość przenoszenia i możliwość szybkiego uchwycenia kadru. Do tego dochodzi intuicyjna edycja zdjęć i udostępnianie ich z poziomu smartfona.

Niemniej jednak profesjonalny sprzęt do zdjęć i wideo wciąż ma znaczenie i nie zmieni się to również w przyszłości, nawet jeśli rynek mocno się skurczył. Działy badawczo-rozwojowe tworzące nowe technologie w wysokiej klasy aparatach i kamerach cały czas odpowiadają za rozwój rynku. Warto też dodać, że większość profesjonalnych fotografów korzysta z obu tych światów, używając jednocześnie profesjonalnego aparatu i sprzętu mobilnego.

Jak w praktyce odbywa się praca vivo i ZEISS nad aparatem? Czy powstały wspólne działy R&D, gdzie pracują inżynierowie obu firm?

Seon Hwang, vivo: Pracujemy blisko z ZEISS-em, a globalna strategia współpracy obejmowała m.in. utworzenie Laboratorium Obrazowania vivo ZEISS, jak również wspólnej pracy przy projektowaniu systemów obrazowania.

Biorąc pod uwagę aktualną sytuację związaną z pandemią COVID, Laboratorium Obrazowania vivo ZEISS współpracuje z kilkoma innymi lokacjami poprzez połączenia online, w środowisku chmurowym. W ten sposób współpracowała siedziba główna R&D ZEISS w Oberkochen, siedziba główna R&D vivo w Dongguan oraz centrum badawczo-rozwojowe kamer vivo mieszczące się w Tokio.

Jakich rozwiązań w kwestii aparatu możemy spodziewać się w przyszłości?

Seon Hwang, vivo: Przede wszystkim pracujemy razem, aby rozwiązać największe problemy działu optyki, takie jak aberracja chromatyczna, zniekształcenia, rozmycia obrazu, refleksy światła i odbicia. W tym samym czasie rozwijany naszą technologię poprzez duże skoki naprzód, takie jak system Gimbal 2.0, czy wdrożenie najjaśniejszego na rynku obiektywu z przysłoną f/1.48. Już sam układ optyczny składający się z siedmiu elementów w obiektywie pokazuje, jak dużo czasu i uwagi poświęcamy rozwiązaniom napędzającym fotografię mobilną. Naszą obietnicą po wejściu na rynek europejski jest stawianie jakości obrazu na pierwszym miejscu.

Z drugiej strony wspólnie z ZEISS-em przesuwamy granice tego, co jest możliwe w ramach praw fizyki: dążymy do jeszcze większej miniaturyzacji i do dalszego rozwoju techniki obrazowania bazującej na algorytmach sztucznej inteligencji.

Pracujemy nad hybrydową technologią połączenia szkła z plastikiem, odkrywając korzyści płynące z masowej produkcji optyki o coraz mniejszej grubości. Od strony vivo wnosimy do tego szeroką wiedzę na temat przetwarzania obrazu, głównie w kwestii algorytmów zdjęć nocnych i zdjęć portretowych.

Jak ZEISS widzi rozwój fotografii mobilnej?

Sebastian Döntgen, ZEISS: Seria X60 to dopiero początek. Więcej rezultatów naszej współpracy będzie pojawiać się na rynku regularnie. Dalszy rozwój obejmuje oczywiście monitorowanie trendów i potrzeb klientów, ale największy potencjał widzimy w dziedzinie filmowania, teleobiektywów i trybów portretowych, a także w kwestii edycji zdjęć oraz filmów na smartfonie. To wysoce dynamiczny segment rynku.

Dziękuję za rozmowę.

*Materiał powstał we współpracy z firmą vivo.

Lokowanie produktu