REKLAMA
  1. SPIDER'S WEB
  2. Technologie

Polacy przetestują lewitującą kolej we Włoszech. Magnetyczny pociąg polskiej spółki w końcu w skali 1:1

Polska spółka Nevomo właśnie zdobyła cennego partnera. Przedsiębiorstwo będzie współpracować z włoskim Rete Ferroviaria Italiana, aby wspólnie przeprowadzić pierwsze pełnowymiarowe testy lewitującej kolei magnetycznej magrail.

Polska magnetyczna kolej magrail wybiera się do Włoch
REKLAMA
1052 interakcji
dołącz do dyskusji

Magrail to jedna z najbardziej obiecujących, najbardziej sensownych technologii kolei wysokich prędkości. W przeciwieństwie do tunelowego hyperloopa, autorskie rozwiązanie polskiego Nevomo wykorzystuje dotychczasową infrastrukturę kolejową i już istniejące połączenia, adaptując je na potrzeby kolei magnetycznej, poruszającej się z prędkościami 350 - 550 km/h.

REKLAMA

Magrail ma sens, ponieważ opiera się na już istniejących połączeniach kolejowych.

Hyperloop to technologia trafiająca do wyobraźni wszystkich podróżników. Możliwość przemieszczania się koleją z prędkością 1200 km/h, bez konieczności przechodzenia długich odpraw, brzmi cudownie. Niestety, specyfika hyperloopa zakłada zbudowanie od zera zupełnie nowej infrastruktury: sieci tuneli zdolnych do radykalnego obniżenia ciśnienia, co umożliwi błyskawiczną podróż kapsuły z pasażerami. W krajach rozwiniętych, z bardzo rozproszoną strukturą własnością ziemi i nieruchomości, już samo wytyczenie trasy takiego hyperloopa przyprawia o ból głowy.

Tutaj pojawia się polski magrail od spółki Nevomo (dawniej Hyper Poland). Magrail to rozwiązanie wykorzystujące już istniejącą infrastrukturę kolejową. Takie torowisko otrzymuje dodatkową szynę magnetyczną biegnącą równolegle z bocznymi klasycznymi szynami. W ten sposób po torach może się poruszać jednocześnie zwyczajna kolej, jak również znacznie szybsza magnetyczna kolej lewitująca opracowywana przez Polaków.

Magrail nie zapewnia tak szybkich prędkości jak tunele hyperloop, ale i tak stanowi gigantyczne przyspieszenie ruchu kolejowego. Nevomo wylicza, że gdyby przenieść polską kolej na ich magnesy, w ogólnym rozrachunku pasażer odczułby przyspieszenie sięgające aż 75 proc. Kolej magrail ma bowiem poruszać się z docelową prędkością 350 km/h dla typowych połączeń oraz z prędkością 550 km/h dla tras przystosowanych do ruchu kolei wielkich prędkości.

Nevomo jeszcze w 2021 r. rozpocznie testy pełnowymiarowej kolei magrail. Spółka pozyskała włoskiego partnera.

REKLAMA
 class="wp-image-1754787"

Nevomo już w najbliższy poniedziałek publicznie podpisze porozumienie z włoskim Rete Ferroviaria Italiana. Oba przedsiębiorstwa połączą siły, by uzyskać finansowanie Unii Europejskiej w celu stworzenia toru testowego dla kolei w skali jeden do jednego. Odcinek będzie znajdował się w Bolonii. Jednocześnie powstanie raport poświęcony możliwości wdrożenia polskich szyn magnetycznych do włoskiej infrastruktury kolejowej. Jeśli wszystko pójdzie po myśli polskiej spółki, niewykluczone, że Włochy będą jednym z pierwszych rynków dla Nevomo.

Przeprowadzenie pełnoskalowego testu całej kapsuły to bardzo ważny krok dla Nevomo. Wcześniej spółka z powodzeniem przeprowadziła testy prototypu kapsuły w małej oraz średniej skali, a także testy silnika magnetycznego w pełnej skali. Test magnetycznego rozwiązania jeden do jednego będzie wielkim sprawdzianem realnego potencjału polskiej kolei magnetycznej.

Jednocześnie Nevomo chce wybudować na Podkarpaciu najdłuższy tor do testowania pasywnej kolei magnetycznej w całej Europie. Prace nad takim pełnoskalowym torem mają się rozpocząć jeszcze w 2021 r. Odcinek o długości 750 m pozwoli testować pojazdy z układem napędu liniowego oraz lewitacji pasywnej, a także systemy energoelektroniczne do zasilania i sterowania nowoczesnymi silnikami.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA