Tech  /  News

Polacy przetestują lewitującą kolej we Włoszech. Magnetyczny pociąg polskiej spółki w końcu w skali 1:1

Polska magnetyczna kolej magrail wybiera się do Włoch
1052 interakcji
dołącz do dyskusji

Polska spółka Nevomo właśnie zdobyła cennego partnera. Przedsiębiorstwo będzie współpracować z włoskim Rete Ferroviaria Italiana, aby wspólnie przeprowadzić pierwsze pełnowymiarowe testy lewitującej kolei magnetycznej magrail.

Magrail to jedna z najbardziej obiecujących, najbardziej sensownych technologii kolei wysokich prędkości. W przeciwieństwie do tunelowego hyperloopa, autorskie rozwiązanie polskiego Nevomo wykorzystuje dotychczasową infrastrukturę kolejową i już istniejące połączenia, adaptując je na potrzeby kolei magnetycznej, poruszającej się z prędkościami 350 - 550 km/h.

Magrail ma sens, ponieważ opiera się na już istniejących połączeniach kolejowych.

Hyperloop to technologia trafiająca do wyobraźni wszystkich podróżników. Możliwość przemieszczania się koleją z prędkością 1200 km/h, bez konieczności przechodzenia długich odpraw, brzmi cudownie. Niestety, specyfika hyperloopa zakłada zbudowanie od zera zupełnie nowej infrastruktury: sieci tuneli zdolnych do radykalnego obniżenia ciśnienia, co umożliwi błyskawiczną podróż kapsuły z pasażerami. W krajach rozwiniętych, z bardzo rozproszoną strukturą własnością ziemi i nieruchomości, już samo wytyczenie trasy takiego hyperloopa przyprawia o ból głowy.

Tutaj pojawia się polski magrail od spółki Nevomo (dawniej Hyper Poland). Magrail to rozwiązanie wykorzystujące już istniejącą infrastrukturę kolejową. Takie torowisko otrzymuje dodatkową szynę magnetyczną biegnącą równolegle z bocznymi klasycznymi szynami. W ten sposób po torach może się poruszać jednocześnie zwyczajna kolej, jak również znacznie szybsza magnetyczna kolej lewitująca opracowywana przez Polaków.

Magrail nie zapewnia tak szybkich prędkości jak tunele hyperloop, ale i tak stanowi gigantyczne przyspieszenie ruchu kolejowego. Nevomo wylicza, że gdyby przenieść polską kolej na ich magnesy, w ogólnym rozrachunku pasażer odczułby przyspieszenie sięgające aż 75 proc. Kolej magrail ma bowiem poruszać się z docelową prędkością 350 km/h dla typowych połączeń oraz z prędkością 550 km/h dla tras przystosowanych do ruchu kolei wielkich prędkości.

Nevomo jeszcze w 2021 r. rozpocznie testy pełnowymiarowej kolei magrail. Spółka pozyskała włoskiego partnera.

Nevomo już w najbliższy poniedziałek publicznie podpisze porozumienie z włoskim Rete Ferroviaria Italiana. Oba przedsiębiorstwa połączą siły, by uzyskać finansowanie Unii Europejskiej w celu stworzenia toru testowego dla kolei w skali jeden do jednego. Odcinek będzie znajdował się w Bolonii. Jednocześnie powstanie raport poświęcony możliwości wdrożenia polskich szyn magnetycznych do włoskiej infrastruktury kolejowej. Jeśli wszystko pójdzie po myśli polskiej spółki, niewykluczone, że Włochy będą jednym z pierwszych rynków dla Nevomo.

Przeprowadzenie pełnoskalowego testu całej kapsuły to bardzo ważny krok dla Nevomo. Wcześniej spółka z powodzeniem przeprowadziła testy prototypu kapsuły w małej oraz średniej skali, a także testy silnika magnetycznego w pełnej skali. Test magnetycznego rozwiązania jeden do jednego będzie wielkim sprawdzianem realnego potencjału polskiej kolei magnetycznej.

Jednocześnie Nevomo chce wybudować na Podkarpaciu najdłuższy tor do testowania pasywnej kolei magnetycznej w całej Europie. Prace nad takim pełnoskalowym torem mają się rozpocząć jeszcze w 2021 r. Odcinek o długości 750 m pozwoli testować pojazdy z układem napędu liniowego oraz lewitacji pasywnej, a także systemy energoelektroniczne do zasilania i sterowania nowoczesnymi silnikami.