REKLAMA

Poznajcie XB-1. Przybliży nas do powrotu naddźwiękowych lotów pasażerskich

Piękne, legendarne Concorde’y już nie latają – przestały być opłacalne. To jednak nie oznacza, że naddźwiękowe loty pasażerskie już nigdy nie będą realizowane. XB-1 to wielka nadzieja cywilnego lotnictwa.

boom supersonic xb-1
REKLAMA

Boom Supersonic w końcu zaprezentował szerszej publiczności samolot XB-1. 21-metrowej długości pojazd będzie oblatywany po raz pierwszy dopiero w trzecim kwartale przyszłego roku, czyli później niż zapowiadano, jednak już dziś poznajemy pierwsze ważne szczegóły na jego temat. Co również ma zwrócić uwagę inwestorów – Boom Supersonic to młoda firma. Została powołana w 2014 r., a jej jedynym celem jest opracowanie naddźwiękowych i opłacalnych samolotów pasażerskich, które następnie miałyby być sprzedawane liniom lotniczym.

 class="wp-image-1450640"
REKLAMA

Zainteresowania i wiary w kompetencje nie brakuje. Pierwsi klienci już zarezerwowali swoje miejsce w kolejce na zakup pierwszych samolotów, gdy te będą gotowe. Przy czym nie jest to rezerwacja, a bardziej przedsprzedaż – z tytułu której Boom zapewnił sobie wpływy w kwocie 6 mld dol. Firma uważa, że jej samolot Overture będzie gotowy na 2026 r. Samolot ma zapewniać miejsce od 65 do 88 pasażerom i latać z prędkością poddźwiękową nad lądami i naddźwiękową nad morzami i oceanami.

Boom Supersonic XB-1 to pierwszy krok do realizacji tego marzenia

XB-1 rozmiarem i wyglądem nijak nie przypomina Overture’a. Samolot więc niezupełnie sam w sobie jest prototypem – ma służyć do testów poszczególnych komponentów i rozwiązań konstrukcyjnych. Mieści raptem jednego pasażera: pilota-oblatywacza.

 class="wp-image-1450646"

Samolot napędzany jest przez trzy silniki General Electric J85-15 zapewniające ponad 50 kN ciągu. To bardzo stare silniki, pamiętające jeszcze lata pięćdziesiąte ubiegłego wieku. Zostały jednak istotnie zmodyfikowane przez Booma, dzięki czemu mają być znacznie sprawniejsze – a więc i bardziej ekologiczne.

REKLAMA

Wiele elementów XB-1 powstało w technologii druku 3D – przy pomocy partnerów w formie firm Stratasys i Velo 3D. To bardzo istotne, wszak technologia ta ma sprawić, że utrzymanie i serwisowanie samolotu będzie tańsze. -Chcemy, by loty naddźwiękowe były dostępne dla wszystkich, a nie tylko dla najzamożniejszych z nas – twierdzi Blake Scholl, założyciel i prezes Booma. Trzymamy za słowo.

Nie przegap nowych tekstów. Obserwuj Spider's Web w Google News

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-29T19:53:14+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T18:04:46+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T17:38:38+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T17:11:02+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T16:58:48+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T16:12:03+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T15:27:25+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T15:10:05+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T14:49:01+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T13:16:47+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:52:04+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T11:22:46+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T10:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T09:17:29+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:47:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T06:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-29T05:48:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T18:43:45+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T17:44:30+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T17:04:27+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T17:02:31+01:00
Aktualizacja: 2025-10-28T16:03:48+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA