Tak wygląda i działa autonomiczny autobus, który wyjedzie na ulice Wiednia
Pojazdy autonomiczne mają potencjał sprawić, że drogi będą zarówno bezpieczniejsze, jak i mniej zatłoczone. Miasta na całym świecie przygotowują się do przyszłości, w której takie pojazdy będą codziennością. Chcąc sprawdzić, jak taka przyszłość będzie wyglądać, wybrałem się do wiedeńskiej dzielnicy Seestadt Aspern, gdzie spółka Siemens Mobility testuje swój autonomiczny autobus.
Projekt ma na celu sprawić, że autonomiczny autobus elektryczny będzie w stanie komunikować się z infrastrukturą drogową. Jest to pierwsza udana próba zaimplementowania technologii C2X w pojeździe autonomicznym w Austrii. Autobus potrafi komunikować się z sygnalizacją świetlną, wykrywać przechodniów i rowerzystów na drodze oraz ostrzegać w czasie rzeczywistym inne pojazdy autonomiczne przed problemami na drodze.
Autonomiczny autobus - kto jest zaangażowany w ten projekt?
Spółka Siemens Mobility odpowiada za dalsze prace nad czujnikami i rozwojem systemów umożliwiających komunikację między autobusem i otoczeniem. Partnerami projektu jest Austriacki Instytut Technologii (AIT), Austriackie kuratorium bezpieczeństwa na drodze (KfV), TÜV Austria (Związek Kontroli Technicznej) oraz Navya (francuski specjalista od rynków pojazdów autonomicznych).
Autonomiczny autobus elektryczny wyprodukowany przez Navya oferuje miejsce dla 10 pasażerów oraz operatora, który dba o bezpieczeństwo podróżnych. Tor testowy w Aspern zaczyna się na stacji kolejki U2 ‘Seestadt’ i kończy w centrum technologicznym Aspern Smart City Research (ASCR).
Technologia C2X
Technologia C2X opracowana przez Siemens Mobility to system zarządzania ruchem drogowym, który pozwala pojazdom na komunikację z infrastrukturą oraz centrami sterowania ruchem ulicznym. Technologia C2X to system Sitraffic (RSU), łączący pojazdy z danymi krytycznymi czasowo, takimi jak informacje o pieszych, zmiany świateł ulicznych i utrudnienia w ruchu drogowym, oraz podzespołami pokładowymi (OBU), które nieustanne podają pozycję pojazdu, prędkość oraz kierunek podróży.
Centra sterowania ruchem ulicznym korzystają z danych z obu systemów (RSU i OBU), aby zapewnić bardziej wydajną kontrolę ruchu. Sitraffic RSU łączy wszystkie wewnętrzne standardy komunikacyjne C2X z systemami bezpieczeństwa, tak by dane były bezpieczne, a sprzęt i oprogramowanie w pełni kompatybilne ze wszystkimi rozwiązaniami C2X.
System może zmniejszyć natężenie ruchu i optymizować natężenie ruchu ulicznego poprzez przekierowywanie pojazdów na inne trasy przed pojawieniem się przestojów, zapobiegać wypadkom i zmniejszyć emisję spalin, co przyczyni się do zwiększenia standardu życia i rozwoju ekonomicznego miast na całym świecie
Autonomiczna infrastruktura nie tylko w Austrii
To nie jedyny projekt z zakresu współpracy infrastruktury z pojazdami autonomicznymi. Od 2018 r. Siemens Mobility wspólnie z Instytutem Ochrony Środowiska, Energii i Mobilności, Politechniką w Monachium oraz firmami niemieckimi IAV, UTB i Emm testują podobne rozwiązanie na kampusie Siemensa w Monachium-Perlach.
Tor testowy prowadzi przez kampus i pozwala na symulację ruchu ulicznego w różnych sytuacjach. Partnerzy projektu pracują wspólnie nad współzależnościami między infrastrukturą drogową, oprogramowaniem w chmurze i autonomicznymi pojazdami elektrycznymi.
W projekcie są wykorzystywane dwa rodzaje pojazdów: wysoce zautomatyzowany samochód jednoosobowy oraz autobus. Dla potrzeb projektu słupy ustawione przy trasie są wyposażone w skanery laserowe, radary oraz kamery służące do monitoringu całej drogi i precyzyjnego określania pozycji pojazdów.