Czegoś takiego jeszcze nie było. PKO BP wyśle klientom informację wykorzystując blockchain
PKO Bank Polski chce pokazać całej Europie jak wykorzystać technologię blockchain. Do 5 mln swoich klientów wyśle cyfrową informację o zmianach w regulaminie. Każdy z nich będzie mógł łatwo sprawdzić autentyczność dokumentu i wprowadzane do niego zmiany.
Kilka miesięcy trwały prace nad zastosowaniem technologii blockchain do potwierdzenia autentyczności i niezmienności dokumentów wysyłanych przez PKO Bank Polski drogą elektroniczną. Teraz mechanizm jest już po pełnym wdrożeniu i za kilka dni będzie sprawdzony w praktyce. A to za sprawą komunikatu dotyczącego nowych zapisów w regulaminie banku. Trafi on do 5 mln klientów PKO Bank Polski w formie cyfrowej, właśnie z wykorzystaniem blockchainu. Pozostali otrzymają informacje w tradycyjnej formie.
Historyczna wysyłka na tle Europy.
PKO Bank Polski utrzymuje, że w historii europejskiej bankowości czegoś takiego jeszcze nie było. Bo informacja z wykorzystaniem blockchainu ma trafić do ok. 5 mln klientów - tych którzy wyrazili zgodę na taką formę przekazywania informacji przez bank.
Szacują, że dzięki wykorzystaniu tej technologii około połowa analogowej korespondencji banku ma przybrać formę cyfrową.
W prosty sposób zweryfikujesz dokument.
Połowa klientów PKO Bank Polski otrzyma zmiany w regulaminach drogą cyfrową. Korzyści banku, choćby z oszczędności na papierze, są oczywiste. A co zyskują klienci? Teraz rzeczywiście w bardzo prosty sposób sprawdzą, czy dany dokument faktycznie pochodzi z banku i czy jest wciąż aktualny.
W elektronicznej korespondencji z PKO Bank Polski klient znajdzie m.in. 64-znakowy unikalny identyfikator hash dokumentu oraz odnośnik do strony banku. Tam z kolei, bez konieczności logowania, tylko wklejając ów identyfikator hash lub po jego wgraniu (załadowaniu z dysku lub przeciągnięciu na stronę) zobaczymy, kiedy dokument był ostatnio modyfikowany i w jakim zakresie. Tak zapisany będzie znajdował się zarówno na serwerach PKO Banku Polskiego jak i Krajowej Izby Rozliczeniowej.
Wspólny cel z Krajową Izbą Rozliczeniową.
W prace nad wykorzystaniem technologii blockchain w komunikacji z klientami mocno włączyła się Krajowa Izba Rozliczeniowa. Ta od pewnego czasu identyfikowała zapotrzebowanie banków w zakresie informowania klientów o zmianach w dokumentach publicznych, takich jak np. regulaminy czy tabele opłat i prowizji.
PKO Bank Polski udowodnił, że platforma fintechowa ma sens.
Do prac nad utworzeniem bezpiecznej platformy blockchainowej PKO Bank Polski zaprosił startup Confirm. To efekt programu akceleracji dla startupów i uruchomienie programu „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. To tutaj właśnie bank szuka najlepiej zapowiadających się startupów i fintechów. Z niektórymi z nich PKO Bank Polski być może będzie wdrażać konkretne rozwiązania. Podobnie jak to było przy okazji startupu Confirm i korespondencji z klientami opartej na technologii blockchain. I tak powstała platforma Trudatum.
Confirm z kilkunastoosobowym zespołem współpracę z PKO Bank Polski rozpoczął rok temu. Teraz zatrudnia już ponad 100 pracowników i pracuje z klientami na całym świecie.