Nauka  / Artykuł

Naukowcy sprawdzili, jaki jest najlepszy moment na kawę

124 interakcji
dołącz do dyskusji

Gdy pokazałem doniesienia o wynikach badań na ten temat naszemu naczelnemu kawoszowi, czyli Łukaszowi, wzruszył ramionami. Zawsze jest dobry moment na kawę, a jeśli wyszło im inaczej, to nawet na to nie patrzę - powiedział.

Dla smakoszy kawy to oczywiście prawda. W każdej chwili są oni gotowi rozkoszować się aromatycznym napojem. Co jednak, jeśli zapragniemy optymalizować picie kawy tak, aby uzyskać maksimum efektu działania kofeiny przy wypiciu minimalnej ilości?

Naukowcy z amerykańskiej armii opracowali algorytm, który zwiększył skuteczność konsumowanej w kawie kofeiny o 64 proc. Oczywiście dla tych, którzy piją za dużo kawy (Łukasz, patrzę na Ciebie) może to oznaczać, że uzyskają oni ten sam efekt, redukując liczbę filiżanek dziennie.

Jak udało im się tego dokonać? Poprzez wykorzystanie już istniejących modeli i algorytmów opisujących ludzkie zachowania, wzorce senności i pobudzenia oraz aktywności w ciągu doby. Dodatkowo mieli dostęp do „zawodowych ochotników” w formie żołnierzy, którzy zgodzili się na męczący eksperyment polegający na kontrolowanym piciu kawy i wielodniowej deprywacji sennej (spali zaledwie po pięć godzin na dobę).

Stworzyliśmy algorytmy, które przy jednoczesnym zastosowaniu pomogły nam określić dla każdego z osobna: ile i kiedy kofeiny muszą przyjąć, aby uzyskać efekt pobudzenia w określonym czasie na określony okres - mówi prowadzący badania Jaques Reifman, ktory pracuje w instytucie biotechnologii amerykańskiego Departamentu Obrony.

Oprócz oczywistego zastosowania w celu zwiększenia wydajności i aktywności żołnierzy, algorytm może być zastosowany przez każdego z nas, nawet cywila. Dzięki temu możemy zaplanować moment, w którym będziemy najaktywniejsci - na przykład w trakcie ważnego egzaminu, zawodów sportowych lub rozmowy kwalifikacyjnej.

Aby sprawdzić wyniki, jakie pokazuje nam opracowany przez zespół dr Reifmana algorytm, możemy użyć aplikacji online stworzonej przez naukowców. Nazywa się ona 2B-Alert i znajduje się pod tym adresem. Nie jest ona wygodna w obsłudze, ale pozwala wygenerować wykresy pokazujące poziom aktywności oraz wahania poziomu kofeiny.

Czy warto zoptymalizować spożycie kawy? Jeśli pijemy dla przyjemności, to zapewne nie będziemy chcieli zmniejszać liczby wypijanych filiżanek. Jeśli natomiast zależy nam na właściwościach pobudzających kofeiny, możemy zmniejszyć liczbę wypijanych kawowych napojów, przy zachowaniu takiego samego lub nawet większego efektu. Może warto to zrobić, szczególnie że niektórzy z badaczy uważają, że kawa może być uzależniająca.

Wyniki badań opublikowano w Journal of Sleep Research

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst