REKLAMA

Oto zwycięskie projekty Polskiego Samochodu Elektrycznego

Spółka Electromobility Poland wybrała cztery zwycięskie projekty polskiego samochodu elektrycznego. W przyszłym roku zobaczymy ich jeżdżące prototypy.

polski samochód elektryczny electromobility
REKLAMA
REKLAMA

Wybór nie był prosty. Do przedostatniego etapu konkursu zakwalifikowało się bowiem aż 66 projektów polskiego samochodu. W finale liczba ta została zredukowana do 9 propozycji, z których jury konkursu wybrało w końcu 4 konstrukcje. Oto one:

Junior

polski samochod elektryczny electromobility class="wp-image-591357"

Autorem projektu jest Łukasz Myszyński. Junior to niewielkie, miejskie auto, w którym drzwi otwierają się podobnie, jak w przypadku BMW i3. Samochód jest czteromiejscowy, z tym że miejsca z tyłu zostały zaprojektowane raczej z myślą o przewożeniu dzieci. Dorośli będą mieli problem, żeby się tam wcisnąć. Myszyński współpracował już z takimi firmami, jak Audi, Lamborghini, czy Ducati, dlatego nie jestem za bardzo zdziwiony, że jury wybrało jego Juniora.

Concept Curie

polski samochod elektryczny electromobility class="wp-image-591362"

Kolejne miejskie auto. Za projekt odpowiada Mateusz Tomiczek, który jak widać bardzo lubi futurystyczne konstrukcje. Ciekawostką w Concept Curie jest na pewno kanał powietrzny pod przednią maską. Klimatu rodem z filmów science-fiction dodają ekrany wbudowane w nadwozie.

SE1

polski samochod elektryczny electromobility class="wp-image-591366"

Damian Woliński to najmłodszy laureat konkursu. Na jego blogu możecie sprawdzić inne projekty. SE1 to kolejny miejski mikrus (kojarzy mi się zresztą odrobinę z Micrą), w którym będzie dość ciasno.

Be-E

polski samochod elektryczny electromobility class="wp-image-591367"

Sebastian Nowak na co dzień pracuje jako grafik dla CD Projekt RED. To dzięki niemu świat w Wiedźminie 3 wygląda tak dobrze. Projekt Be-E inspirowany jest prototypem polskiego samochodu Beskid 106, który powstał w zamierzchłych latach 80. Beskid nigdy nie trafił do masowej produkcji, oby historia Be-E potoczyła się inaczej.

Polski samochód elektryczny - co dalej?

Piotr Zaręba, szef projektu Electromobility Poland podkreślał wielokrotnie, że wybór czterech finałowych projektów kończy etap koncepcyjny. W międzyczasie powstaje też ustawa o elektromobilności, której celem ma być upowszechnienie samochodów elektrycznych na polskich drogach, odpowiednie regulacje dotyczące sieci energetycznej oraz pobudzenie polskiego przemysłu elektromobilności.

Polskie władze są zresztą bardzo zaangażowane w całe przedsięwzięcie. Na finale konkursu EMP obecni byli: Krzysztof Tchórzewski, minister energii, jego zastępca Michał Kurtyka oraz Marta Gajęcka, doradca prezydenta Andrzeja Dudy. Gajęcka odczytała list od prezydenta, w którym napisał on m.in.:

Kolejnym krokiem będzie konkurs na prototyp Polskiego Samochodu Elektrycznego. Electromobility Poland ograniczy go do potencjalnych producentów oraz autorów powyższych, zwycięskich projektów. EMP chce bowiem mieć pewność, że projektanci są w stanie wyprodukować prototyp w oparciu o swój własny projekt.

Przedstawiciele Electromobility Poland chcą aby dokumentacje techniczne zostały przygotowane do stycznia 2018 r. Budowa prototypów w oparciu o zwycięskie projekty ma zająć nie dłużej, niż 10 miesięcy. Następnie w grudniu 2018 r. zwycięzcy tego etapu przygotują krótkie serie aut na podstawie swojego prototypu.

REKLAMA

Elektryfikacja to szansa dla naszego kraju.

Jesteśmy jednym z większych, europejskich krajów, a to zobowiązuje. Zamiast wciąż rozpaczać po stracie FSO i nieudanym interesie z koreańskim Daewoo, moglibyśmy w końcu spróbować do motoryzacyjnej gry. Trafiliśmy zresztą na doskonały moment. Elektryfikacja branży motoryzacyjnej wymusza opracowanie nowych technologii i zerwanie z doświadczeniem w budowie silników spalinowych. Gdyby udało nam się stworzyć polskie, niedrogie, elektryczne auto, skorzystałaby na tym na pewno nasza gospodarka i szkolnictwo wyższe. Dlatego tym bardziej trzymam kciuki za to, że plan Electromobility Poland zakończy się sukcesem.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA