Operatorzy  / Artykuł

Wiesz jaki masz limit kredytowy u swojego operatora i co on oznacza? Sprawdź teraz

Każdy operator w momencie zawierania umowy określa limit kredytowy dla danego numeru. Czym jest limit? W jaki sposób ustalana jest jego kwota? Czy można zmniejszyć lub zwiększyć limit kredytowy? Na te i jeszcze kilka innych pytań odpowiedzi znajdziecie poniżej.

Limit kredytowy jest to ustalona kwota wykorzystania usług poza abonamentem w okresie rozliczeniowym, po przekroczeniu której operator może zablokować połączenia na danym numerze. Limit kredytowy osiągnąć można poprzez standardowe aktywności, jakie podejmuje się w ramach korzystania usług telekomunikacyjnych. W przypadku ofert “no-limit” również istnieje możliwość wykorzystania dużej kwoty poza abonamentem, co spowoduje aktywację blokady związanej z osiągnięciem limitu kredytowego. Można to osiągnąć poprzez np. wysyłanie dużej ilości wiadomości premium lub w trakcie korzystania z roamingu. Limit ten jest swoistym zabezpieczeniem interesów operatora i zapobiega przed nadużyciami. Mam jednak wątpliwości co do tego, że równie dobrze zabezpiecza interesy klientów, ale o tym później.

Wysokość limitu kredytowego

Każdy operator ustala swój własny poziom limitu kredytowego, po przekroczeniu którego aktywuje się blokada usług. Oto, jak przedstawiają się wysokości limitów u poszczególnych operatorów:

limit kredytowy

Sieć Orange nie znalazła się w tabeli, ponieważ “limit należności” ustalany jest w na różnym poziomie praktycznie dla każdej oferty. Najczęściej wynosi on dwukrotność podstawowej kwoty abonamentu.

W przypadku Plusa i T-Mobile sprawa jest jasna. Dokładne kwoty limitu kredytowego zostały podane w cennikach ofert. Play w cenniku podaje informację, że minimalna kwota limitu wynosi 200 zł, jednak ostateczny poziom ustalany jest indywidualnie. Po weryfikacji tej sprawy z kilkoma klientami Play i kontakcie z BOK okazało się, że wszyscy klienci indywidualni posiadają w swoich ofertach limit na poziomie 1000 zł.

Po osiągnięciu ustalonej kwoty operator ma możliwość wprowadzenia blokady usług, zablokowania roamingu, a także może zażądać wpłaty kaucji.Blokada może nastąpić, ale nie musi. Z jednej strony operator broni się przed ryzykiem niewypłacalności klienta, a z drugiej może nie aktywować blokady i wówczas opłaty naliczają się dalej.

Zmiana wysokości limitu

Sprawa jest prosta w przypadku chęci zwiększenia limitu kredytowego. Taka sytuacja najczęściej może wystąpić w przypadku wyjazdu zagranicznego i planowanego przy tym zwiększonego zużycia pozaabonamentowego. Jeżeli klient chce zwiększyć limit kredytowy wystarczy, że wpłaci kaucję na wskazane przez operatora konto. Kaucja jest zwracana na wniosek abonenta.

Kiedy klient obawia się, że może wystąpić sytuacja, w której nagle zaczną naliczać się wysokie opłaty (np. w wyniku otrzymania płatnych wiadomości specjalnych lub po kradzieży telefonu) i zgłosi się do operatora z prośbą o ustalenie niższego limitu kredytowego, może się zawieść. Operatorzy nie umożliwiają zmniejszenia kwoty limitu kredytowego. Odpowiedź, jaką można uzyskać kontaktując się z infolinią najczęściej opiera się na argumentacji “nie bo nie”. Żaden cennik ani regulamin świadczenia usług, ani nawet regulaminy poszczególnych promocji nie przewidują takiej możliwości.

limit kredytowy

Brak możliwości zmniejszenia limitu do żądanego przez klienta poziomu powoduje ryzyko powstania dodatkowych należności, które mogą być trudne do spłacenia.

Oczywiście każdy powinien samodzielnie kontrolować stan wykorzystania środków, ale zdarzają się sytuacje, gdy dodatkowych opłat nie sposób przewidzieć. Tak może być w trakcie nieświadomego skorzystania z internetu w roamingu, po aktywacji prenumeraty bez wiedzy klienta, czy też w trakcie użytkowania z telefonu przez dziecko.

Jak można bronić się przed tak wysokimi opłatami?

Najlepiej aktywować blokadę usług premium. Obecnie każdy operator umożliwia zarówno całkowitą blokadę premium, jak i blokadę poziomu cenowego tych usług. W przypadku usług no-limit taka blokada właściwie rozwiązuje sprawę dodatkowych opłat za korzystanie z usług w kraju. Użytkownicy pozostałych ofert mogą kontrolować stan wykorzystania środków za pomocą kont użytkowników na stronie danej sieci, przy pomocy krótkich kodów lub poprzez aplikację mobilną operatora.

Podczas wyjazdu zagranicznego koniecznie zadbajmy o ograniczenie transferu danych lub o aktywację dodatkowej paczki internetowej. Jeżeli jednak tego nie zrobimy i połączymy się z internetem poza Polską (ale w strefie Euro, maksymalnie naliczone zostaną 244 zł. Takie regulacje wprowadzone zostały przez Unię Europejską, która dąży do maksymalnego obniżenia cen usług roamingowych.

Zdjęcia pochodzą z Shutterstock

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst