Apple na kolejnych zakupach, tym razem kupuje gadające radio
Apple robi kolejne zakupy, mniej spektakularne niż przejęcie Beats, ale wszystkie mają podobny cel - wzmocnić usługi Apple i uatrakcyjnić iTunes, który rośnie na drugą siłę spółki.
W weekend dowiedzieliśmy się, że jedną z 29 zakupionych w pierwszym półroczu spółek był start-up BookLamp. Serwis ten z dużą dokładnością polecał książki bazując na wcześniej przeczytanych pozycjach. Ekipa zamknęła stronę i przeniosła swój algorytm do Cupertino. Miałoby to być dopełnienie iBooks i dalsza konkurencja z Amazonem. Osobiście stawiam jednak, że ten algorytm będzie wykorzystywany zapewne też przy innych produktach Apple, a w szczególności przy muzyce.
To właśnie obrona swojej pozycji na rynku muzycznym jest dziś jednym z najważniejszych celów Apple. Świadczy o tym już nie tylko drogi zakup Beats Audio, ale też dzisiejsza informacja z Re/code. Serwis w dość pewnym tonie podaje, że Apple w tym tygodniu za około 30 mln dol. zakupi Swell.
Swell jest aplikacją na iOS oferującą streaming radia, w którym dominują gadające głowy, czyli różnej maści podcasty. Tym samym Apple uzupełni swoją własną aplikację podcastów i dopełni ofertę dźwiękową o treści merytoryczne, a nie tylko muzykę.
Apple rozwija iTunes Radio nie jako usługę klasycznego streamingu, ale właśnie jako współczesne radio, w którym kolejne utwory dobierane są do poprzednio wybranych. Nabycie Swell miałoby powiększyć bazę treści tematycznych.
Oficjalnego stanowiska obu firm jeszcze nie ma. Wiadomo jednak, że gdy dojdzie do transakcji, aplikacja Swell zostanie zamknięta.
Apple kupuje dużo, ale wyraźnie widać, w którym kierunku te zakupy zmierzają. Kupowane pomysły to przede wszystkim rozwój już istniejących usług Apple, chęć umacniania pozycji iTunes. To także obrona przed tym, aby iTunes nie był wyłącznie sklepem z aplikacjami, ale też filmami, muzyką i książkami. Swell, czyli Pandora dla podcastów, jest tylko kolejnym puzzlem do całej układanki.
---
Zdjęcie pochodzi z Shutterstock