Sprzęt  / Artykuł

2 w 1 zresetują kategorię PC - Thomas Kilroy, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w Intelu

Nie lubię wywiadów na dużym poziomie ogólności, z PR-owcami za plecami rozmówców, którzy często kręcą głowami. Nie lubię wywiadów, w którym na trudne pytania padają rozmyte, bezpłciowe odpowiedzi. Nie lubię wywiadów, które przy obróbce muszę reanimować, by wydały się Wam, drodzy Czytelnicy, choć trochę ciekawe. Ten wywiad z jednym z najważniejszych ludzi w Intelu taki nie był.

Rozmawiamy na konferencji IDF 2013 w San Francisco.

Przemysław Pająk, Spider's Web: Jest pan zadowolony z tego jak rynek przyjął kategorię ultrabooków?

Thomas Kilroy, Intel: Jestem niezwykle podekscytowany tym, co już udało się osiągnąć marce ultrabook, a szczególnie tym, jaką rolę miała w zmianie postrzegania kategorii komputera osobistego. Tego właśnie potrzebowaliśmy. W czerwcu 2010 r., gdy na rynku od kwartału był iPad, było dla nas oczywiste, że czekanie i nierobienie niczego w kategorii notebooków nie jest dobrą strategią. Więc naszym zadaniem było dopingowanie i pomaganie OEM-om w przeobrażaniu tej kategorii produktów. Gdybyśmy czekali do zeszłego roku, gdy wyszedł Windows 8, czyli wreszcie system operacyjny oparty na interfejsie dotykowym, bylibyśmy dziś dwa lata do tyłu.

Ale co ze sprzedażą ultrabooków. Czy Intel jest z niej zadowolony?

Pamiętajmy o tym, że ultrabooki są high-endową niszą wielkiej kategorii PC. Jeśli spyta mnie pan, czy jestem zadowolony z tego, że sprzedaż całej kategorii - jak spekuluje dziś IDC - spadnie w tym roku o 10%, to odpowiem - oczywiście, że nie, nie cieszy mnie to. Jeśli będzie chciał mi pan udowadniać, że drogie, high-endowe ultrabooki również nie sprzedają się nadzwyczaj dobrze, to również odpowiem, że to mnie nie cieszy. Ale jeśli zapyta mnie pan, czy jestem zadowolony z tego, co już osiągnęły wszystkie ultrabooki, także pod względem sprzedaży, to odpowiem: tak, jestem zadowolony.

Czy przewiduje pan, że to się teraz jakoś dramatycznie zmieni?

Jestem o tym przekonany. Bay Trail umożliwi wejście komputerom typu 2 w 1 (przyp. red. PC + tablet) w kategorię cenową poniżej 350 dol., a to zapewni znacznie większe zainteresowanie konsumentów, a co za tym idzie wyższą sprzedaż niż dotychczas. Więc patrząc w ujęciu historycznym - dotychczas ultrabooki były high-endowymi produktami premium, teraz dzięki technologii Bay Trail staną się powszechne. Ale nawet nie patrząc stricte na wolumen sprzedaży - ultrabooki odradzają kategorię PC i chwała im za to.

Tylko dlaczego kategoria PC spada w tempie 10%? Skąd to się bierze?

Tablety oczywiście. W tym roku sprzeda się 220 milionów tabletów, a pamiętajmy, że ta kategoria produktów nie istniała w ogóle jeszcze trzy lata temu.

A może problem leży w Windowsie 8?

Windows 8 to wciąż nowy system. W zasadzie dopiero co został wydany. Przecież było to na koniec poprzedniego roku. Jeśli spojrzy pan na rynek i na to jak rozkłada się sprzedaż w ciągu roku, to zauważy pan, że największa sprzedaż, gigantycznie większa niż przez cały rok, dokonuje się w 4 kwartale roku. Poczekajmy więc z oceną Windowsa 8 do końca tego roku. Powtórzę więc - czynnikiem numer 1 związanym ze słabszą sprzedażą kategorii PC są tablety. To oczywiste i wszyscy w Intelu to rozumiemy.

Czyli rozumiem, że teraz Intel stawia na tablety.

Intel jest niezwykle zadowolony z tego, jak zmienia się kategoria PC. Koncept 2 w 1, czyli komputer oraz tablet, wspaniale się rozwija. Jesteśmy także niezwykle zmotywowani naszymi inwestycjami na rynku tabletów, w obu niszach 7- i 10-calowych ekranach. Obejmujemy zarówno Windowsa, jak i Androida. Będziemy także silnie wspierać Chrome OS. Rozwijamy skrzydła.

Ostatnio pojawiły się plotki mówiące o tym, że Intel zamierza porzucić markę Atom, głównie ze względu na to, że nie była ona asocjowana z wysokim standardem, a wręcz przeciwnie...

Marka Atom się zmienia i rozwija. Rozumiemy także to, w jaki sposób jest odbierana. Tylko zastanówmy się przez kogo jest odbierana. Są dwa obozy - po jednej stronie OEM-y, sprzedawcy detaliczni, a nawet analitycy i prasa, a po drugiej zwykły konsument. To, o co dba zwykły konsument to to, aby w środku był Intel. A czy będzie to Atom, Celeron, czy Haswell, to nie ma dla nich większego znaczenia.

A w tabletach?

I tu dotknął pan ciekawego problemu, bo rzeczywiście zdecydowaliśmy się na modyfikację naszej strategii brandingowej w przypadku tabletów. Tutaj wyraźnie będziemy mówić konsumentowi, że w środku znajdzie Intela. Świadomość istnienia marki Atom wśród konsumentów jest bardzo niska. Nie będziemy więc jej używać.

Czy tak samo będzie z marką Core?

Ha ha. Akurat świadomość marki Core jest bardzo wysoka. Przez długie pokolenie produktów na rynku marka Core była wyznacznikiem podstawowego zapotrzebowania na rynku. Więc nie, w tym przypadku dalej będziemy używać marki Core.

Jak sprzedają się komputery typu All-in-one?

All-in-one to jeden z najszybciej rosnących segmentów w całej kategorii PC pomimo tego, że cały biznes PC jest aktualnie w odwrocie. Ten segment przy okazji dynamicznie się zmienia i mimo tego, że jest już przecież na rynku od lat, to wciąż zachowuje jeden z największych potencjałów wzrostowych. Szczególnie dużym powodzeniem cieszą się modele wejściowe w cenie ok 299 dol., z procesorem Atom w środku. To komputery, które kupują osoby, dla których jest to pierwszy komputer w życiu. Widzimy także całkiem przyjemny powrót rynku komputerów rodzinnych, szczególnie na rynkach dojrzałych. Myślę więc, że All-in-one będą rosnąć znacznie szybciej niż cała kategoria komputerów typu desktop.

A jak będzie w przyszłym roku ze sprzedażą PC?

Nie chciałbym aż tak daleko wybiegać w przyszłość, ale wydaje mi się, że owszem tablety dalej będą rosnąć, choć wierzę też, że są duże szanse na powrót do dobrej dynamiki sprzedaży komputerów PC. Windows 8 wciąż nie jest na rynku przez cały rok sprzedażowy i apeluję abyśmy dali mu szansę się wykazać. Ja patrzę na przyszłość nieco inaczej - mamy ponad 100 nowych projektów urządzeń, głównie w kategorii 2 w 1, które będą się pojawiać na przestrzeni całego przyszłego roku. Ich cena wyjściowa nie będzie przekraczać 350 dol. To wielka różnica w stosunku do tego, co było dotychczas na rynku ultrabooków. Myślę, że komputery 2 w 1 zresetują - że użyję terminu komputerowego - kategorię PC.

Gdzie za rok będzie Intel na rynku tabletów?

Myślę, że w ciągu tego roku odbierzemy sporo udziałów rynkowych Androidowi. Będziemy także, wspólnie z Microsoftem, rośli na rynku komputerów dla biznesu. Świetnie będzie się nam również układała współpraca z chińskim rynkiem mobilnym.

A kiedy zobaczymy high-endowe marki smartfonów z procesorami Intela na rynku?

Na Mobile World Congress 2014.

Na pewno?

Na pewno.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst